۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 55253245

فرض کنید که شما برای افتتاح یک حساب بانکی به بانک مورد نظر خود مراجعه می‌کنید. هنگام افتتاح حساب بانک یک حساب بانکی منحصر به فرد برای شما در نظر می‌گیرد که غیر قابل تغییر است. درست است؟! دریافت کد بورسی هم دقیقا مشابه همین موضوع است. به این ترتیب که هر فرد فقط یک بار می‌تواند از کارگزاری دریافت کند و امکان تغییر آن وجود ندارد.

کد بورسی چیست؟

مدتی است که وارد شدن به بازار بورس و سرمایه به یکی از دغدغه اصلی اکثر مردم تبدیل شده است.

اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات در مورد کد بورسی و کاربرد آن هستید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب همراه یوآیدی باشید.

کد بورسی یعنی چه؟

کد بورسی در حقیقت یک شناسه منحصر به فرد است که برای هر یک از کاربران در نظر گرفته می‌شود. تمامی معاملات انجام شده در پلتفرم بازار بورس و سرمایه تنها در صورت داشتن کد بورسی میسر است. بنابراین هر کسی که بخواهد در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند، قبل از هر چیز باید نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کند.

در برخی از منابع به جای کد بورسی از عبارت کد سهامداری استفاده می‌شود. از این رو اگر در سیستمی با کد سهامداری مواجه شدید، کافی است کد بورسی منحصر به فرد خود را وارد کنید.

آیا دریافت کد بورسی به پیش نیاز خاصی نیاز دارد؟

تنها پیش نیازی که برای دریافت کد بورسی باید به آن توجه کنید، ثبت نام در سامانه سجام است. بنابراین اگر قصد دریافت کد بورسی دارید، بهتر است قبل از هر چیز نسبت به تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام اقدام کنید. زیرا در غیر این صورت باید مدت زمان طولانی‌تری را برای دریافت کد بورسی صبر کنید.

آیا کد بورسی قابل تغییر است؟

فرض کنید که شما برای افتتاح یک حساب بانکی به بانک مورد نظر خود مراجعه می‌کنید. هنگام افتتاح حساب بانک یک حساب بانکی منحصر به فرد برای شما در نظر می‌گیرد که غیر قابل تغییر است. درست است؟!

دریافت کد بورسی هم دقیقا مشابه همین موضوع است. به این ترتیب که هر فرد فقط یک بار می‌تواند از کارگزاری دریافت کند و امکان تغییر آن وجود ندارد.

کد بورسی چه کاربردی دارد؟

برای دسترسی به خدمات ارائه شده توسط بازار سرمایه، مراجعه به کارگزاری‌ها، خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا مراجعه به شرکت‌های تامین مالی داشتن کد بورسی الزامی است. همچنین لازم به ذکر است که تنها یک بار احراز هویت هنگام دریافت کد بورسی لازم است. بنابراین در سایر موارد بدون نیاز به احراز هویت می‌توانید کار خود را پیش ببرید.

نکته قابل توجهی که در خصوص کاربرد کد بورسی وجود دارد این است که همه مشمولان سهام عدالت نیز برای داشتن امکان فروش سهام خود باید کد بورسی خود را فعال کنند.

البته در مرحله ابتدایی واگذاری سهام عدالت داشتن کد سجام به تنهایی کفایت می‌کند. اما برای فروش سهام توسط خود فرد به کد بورسی نیاز خواهید داشت.

آیا کد بورسی دریافت شده از یک کارگزاری در سایر کارگزاری‌ها نیز قابل استفاده است؟

دریافت کد بورسی تنها یک بار برای هر فرد امکانپذیر است. بنابراین در صورتی که بخواهید از خدمات سایر کارگزاری‌ها نیز استفاده کنید، باید معاملات خود را به کارگزاری دیگری منتقل کنید.

البته با توجه به قوانین یکسان کارگزاری‌ها لزومی به دریافت کد بورسی از تمامی آن‌ها وجود ندارد و داشتن تنها یک کد بورسی کفایت می‌کند.

آیا داشتن کد بورسی برای همه افراد ضروری است؟

همه افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه و انجام معاملات آنلاین در بازار بورس را دارند، ملزم به دریافت کد بورسی هستند. بنابراین اگر شما در گروه افرادی قرار دارید که هیچ گونه سرمایه‌گذاری در بازار بورس انجام نمی‌دهید، نیازی به دریافت این کد شناسه نخواهید داشت.

اما کد بورسی برای افراد فعال در بازار سهام و بورس حکم شماره ملی در انجام کارهای بانکی را دارد. همانگونه که برای انجام کارهای بانکی ارائه کارت ملی و کد ملی الزامی است. داشتن کد بورسی نیز در بازار سرمایه یکی از الزامات است.

کد بورسی بر چه اساسی تعریف می‌شود؟

در حالت کلی کد بورس ارائه شده توسط کارگزاری‌ها از ۳ حرف و ۵ رقم تشکیل شده است. حروف ابتدای کد بورسی معمولا از حروف اسم فرد انتخاب می‌شود. اما بخش اعداد به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

بنابراین منطق خاصی پشت انتخاب این کد وجود ندارد. زیرا تنها سه حرف ابتدایی آن از حروف اسم فامیل فرد انتخاب شده است.

آیا کد بورسی تاریخ انقضا دارد؟

همانگونه که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، اقدام برای دریافت کد بورسی از هر کارگزاری تنها یک بار برای هر فرد امکانپذیر است. بنابراین کد بورسی دریافت شده نیز هیچ تاریخ انقضایی نخواهد داشت.

حتی اگر پس از دریافت کد بورسی مدت زمانی طولانی از آن استفاده نشود نیز این کد بورسی فعال بوده و قابل استفاده خواهد بود.

آیا برای دریافت کد بورسی محدودیت سنی وجود دارد؟

همه افراد بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی می‌توانند برای دریافت کد بورس اقدام کنند. اما نکته اینجاست که برای افراد زیر ۱۸ سال دریافت این کد منوط به مراجعه حضوری این افراد با ولی قانونی یا قیم خود به یکی از دفاتر پیشخوان تعیین شده توسط کارگزاری و پر کردن فرم‌های مربوطه است.

نکته دیگری که در مورد کد بورس کودکان زیر ۱۸ سال وجود دارد، فعالیت کد آن‌ها به صورت آفلاین است. بنابراین امکان انجام معاملات به صورت برخط برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

بنابراین تنها تفاوت معاملات آنلاین و آفلاین تنها در زمان ثبت سفارش خواهد بود. بسیاری از کارگزاری‌ها علاوه بر افراد زیر ۱۸ سال برای افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند نیز کد آفلاین صادر می‌کنند.

کد بورسی و کد آنلاین چه تفاوت با هم دارند؟

کد آنلاین در حقیقت همان کد بورس آنلاین است که امکان انجام معاملات را به صورت آنلاین برای شما فراهم می‌کند. بنابراین کسی که کد بورس آنلاین داشته باشد به صورت مستقیم وارد سامانه معاملات آنلاین می‌شود و از خدمات موجود استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است که کد بورسی، کد معاملاتی و کد سهامداری هر سه به یک مفهوم هستند.

آیا کد بورسی و کد اقتصادی به یک مفهوم هستند؟

کد اقتصادی به منظور مشخص شدن عملکرد یک شرکت در فاکتورها و قراردادها صادر می‌شود. بنابراین همه شرکت‌هایی که به خرید، فروش و ارائه خدمات می‌پردازند ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

اما این کد اقتصادی به بازار بورس و سرمایه مرتبط نیست. بلکه دریافت آن برای شرکت‌ها الزامی است.

آیا پس از دریافت کد بورسی از آن به عنوان نام کاربری در معاملات استفاده می‌شود؟

پس از تمیل مراحل ثبت نام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام، صادر شدن این کد توسط کارگزاری یک حساب برای انجام معاملات برای شما ایجاد می‌شود. سپس یک نام کاربری و رمز عبور قابل تغییر نیز به همان ایمیل یا شماره تلفنی که هنگام ثبت نام وارد کرده‌اید، ارسال می‌شود.

اما این نام کاربری یا رمز عبور هیچ ارتباطی به کد بورسی شما ندارد. بنابراین هنگام انجام معاملات توسط فرد نیازی به وارد کردن کد بورسی در هیچ بخشی نیست.

از این رو افرادی که کد بورس دارند و اقدام به تغییر کارگزاری خود می‌کنند، تنها مشخصات ورود به حساب کاربری از کارگزاری دریافت می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید