نخستین دیدار رسمی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه برگزار شد.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای اولین بار دیدار کردند

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: «سرگئی لاوروف» و «آنتونی بلینکن» وزرای خارجه روسیه و ایالات متحده شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن برای اولین بار به طور رسمی با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار، دو طرف به رغم تأکید بر اینکه دیدگاه آنها پیرامون مسائل جهانی اختلافات جدی با یکدیگر دارد، نسبت به انجام گفتگوها ابراز خوش بینی کرده و گفتند که دو طرف هنوز می‌توانند راه‌هایی برای همکاری بیابند.

بلینکن در این دیدار گفت: «اختلافهای ما بر هیچکس پوشیده نیست» و واشنگتن به اقدامات تهاجمی روسیه پاسخ خواهد داد، اما با همکاری رهبران دو کشور جهان به مکانی امن تر تبدیل خواهد شد.

لاوروف نیز در حاشیه نشست شورای قطب شمال در شهر «ریکجاویک» پایتخت ایسلند گفت که روسیه و ایالات متحده «اختلاف‌های جدی» دارند، اما «در عرصه‌هایی که منافع دو کشور با یکدیگر تلاقی می‌کند» همکاری ضروری است.

بلینکن در این دیدار گفت که دولت ایالات متحده خواهان روابط «قابل پیش بینی، و باثبات با روسیه است» و اینکه دو کشور برای مقابله با همه‌گیری کرونا، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران و کره شمالی و جنگ در افغانستان می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه افزود: «ما فکر می‌کنیم که این هم برای مردم ما، هم برای مردم روسیه و در واقع برای کل جهان مفید است».

گفتنی است، این دیدار نخستین دیدار رودررو و سطح بالا میان مقامات دولت آمریکا و روسیه است که حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.

لاوروف درباره این دیدار گفت که گفتگوها «سازنده» بود و این دو دیپلمات بلندپایه برای دیدار احتمالی رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه پیشنهاداتی ارائه می‌کنند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز درباره این دیدار گفت که بلینکن بر آزادسازی «پل ولان» و «تریوور رید» دو شهروند آمریکایی از سوی روسیه تأکید کرده و علاوه بر ابراز نگرانی نسبت به استقرار نیروهای ارتش روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین، بحث وضعیت سلامتی «آلکسی ناوالنی» منتقد سرشناس روس را مطرح کرده است.

این دیدار دوجانبه در حالی برگزار شد که دولت ایالات متحده علیه برخی کشتی‌ها و نهادهایی که در پروژه ساخت «خط لوله نورد استریم ۲» با ارزشی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار مشارکت دارند، تحریم‌هایی وضع کرد. لازم به ذکر است که این پروژه با هدف انتقال گاز روسیه از قطب شمال به آلمان در حال اجراست؛ پروژه‌ای که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده یکی از مخالفان جدی آن است.

لاوروف در این دیدار موضع روسیه در قبال ایالات متحده را «بسیار ساده» توصیف کرد و گفت که «ما برای بحث و گفتگو پیرامون تمام موضوعات بدون استثناء آماده هستیم، ولی تحت این فرض و برداشت که گفتگو صادقانه خواهد بود و تمام واقعیت‌ها بر روی میز است و البته بر مبنای احترام متقابل».

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید