طبق یافته جدید محققان مصرف روغن زیتون باعث تحریک تولید صفرا و ترشحات لوزالمعده می‌شود و احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را به شدت کاهش می‌دهد.

درمان سنگ کیسه صفرا و پیشگیری از سرطان سینه و روده با مصرف این روغن خوراکی

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، خرید روغن زیتون بکر خوراکی و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه یک اقدام عاقلانه در جهت حفظ سلامت و زیبایی است. شما با صرف هزینه ناچیزی برای خرید روغن زیتون خالص، از هزینه‌های مالی و جانی هنگفتی که بروز بیماری‌های مختلف برای شما به دنبال دارند جلوگیری می‌کنید.

یک چهارم فنجان روغن زیتون اولین چیزی است که مردم منطقه مدیترانه‌ هر روز صبح ناشتا میل می‌کنند. پس از آن با نوشیدن یک لیوان کوچک آب ولرم که مقداری آب لیموی تازه با آن ترکیب شده‌است، خاصیت درمانی روغن زیتون را تکمیل می‌کنند. با این‌ کار بدن با انرژی بهتری شروع به کار کرده و دستگاه گوارش پاکسازی می‌شود. این عادت مردم ناحیه مدیترانه، علت آمار کم بیماری‌های قلبی، سکته و انواع سرطان در این منطقه است. اما چه رازی در ساختار این ماده پرخاصیت وجود دارد که آن را به چنین درمانگر طبیعی قدرتمندی تبدیل کرده‌است؟

روغن زیتون چیست و از چه عناصری تشکیل شده‌است؟

روغن زیتون یا همان Olive Oil روغنی است که از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود. این روغن طبیعی، رنگ زرد متمایل به سبزی داشته و سرشار از انواع ترکیبات معدنی است. هیدروکربن‌ها، الکل‌ها، توکرفرول‌ها، استرول‌ها، گلیسیریدها، اسیدهای چرب و انواع ویتامین از جمله ویتامین E است. از بین تمام این مواد اسیدهای چرب اولئیک، لینولئیک و پالمتیک بیشترین درصد مواد تشکیل دهنده این روغن را به خود اختصاص داده‌اند. اما خاصیت آنتی‌اکسیدانی، همان ویژگی قابل توجه این روغن گیاهی است که از جنبه‌های مختلف برای سلامت انسان مفید است. برای اینکه ۱۱ خاصیت درمانی روغن زیتون را بشناسید، با ما همراه باشید.

روغن زیتون و ۱۱ خاصیت درمانی آن

  1. سلامت قلب: روغن زیتون حاوی ۸۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده است که به افزایش HDL، معروف به کلسترول خوب و کاهش LDL یا کلسترول بد کمک می‌کند. این ماده بکر همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی دارد. بیماری‌های قلبی اولین و سکته سومین عامل مرگ و میر در زنان محسوب می‌شود. FDA یا همان سازمان غذا و دارو علام کرده‌است که خوردن روزانه این روغن، خطر ابتلاء به بیماری‌های عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

یک تحقیق علمی در سال ۲۰۱۸ نشان داد در افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند، شیوع بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به افراد با رژیم‌های کم‌چربی کمتر بود. سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان سلامت غذا در اروپا توصیه می‌کنند هر روز حدود بیست گرم یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر مصرف کنید تا خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و التهابات این بخش از بدن به حداقل برسد.

  1. سلامت مغز: خاصیت آنتی اکسیدانی این روغن، از جنبه‌های مختلف سلامت انسان را تضمین می‌کند. احتمال بروز سکته مغزی که یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر در جهان است، توسط مصرف روزانه این روغن به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

این روغن همچنین با وجود اسیدهای چرب مفید، انواع ویتامین و کلسترول خوب، وضعیت رگ‌های مغزی را بهبود بخشیده و سیستم عصبی را سلامت نگه می‌دارد.

  1. کمک به کاهش وزن: یکی از خواص این ماده طبیعی، ایجاد احساس سیری است. بر طبق آزمایشات مختلف مشخص شد تمام کسانی که از این روغن در رژیم غذایی‌شان استفاده کرده‌اند، از افرادی که رژیم‌ کم چربی داشته‌اند، بیشتر وزن کم کرده‌اند.

خواص روغن زیتون

  1. درمان سنگ کیسه صفرا: طبق تحقیقات متعددی ثابت شده است که این ماده باعث تحریک تولید صفرا و ترشحات لوزالمعده می‌شود. بنابراین مصرف مرتب نوع خالص این روغن، احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را به شدت کاهش می‌دهد. طی یک بررسی آزمایشگاهی، وزن سنگ صفرا پس از دو روز آغشته شدن در روغن زیتون خالص به میزان ۶۸ درصد کاهش یافته است. بزرگی این عدد مانع از چشم‌پوشی از مصرف این ماده پرخاصیت می‌شود.
  2. پیشگیری از سرطان پستان: مطالعات دانشگاه کرنل نشان داده که مصرف روغن زیتون با کاهش قابل‌توجه خطر ابتلاء به سرطان پستان ارتباط مستقیم دارد. اسید اولئیک و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن می‌توانند به مقابله با دیگر انواع سرطان‌ها نیز کمک کنند. طبق گفته انستیتوی ملی سرطان، بیش از ۱۲ درصد از زنان در طول زندگیشان یکبار به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. بنابراین حقایق، گنجاندن نوع خالص این روغن در برنامه غذایی می‌تواند زنان را در مقابل خطر ابتلاء به سرطان پستان مصون بدارد.
  3. پیشگیری از آلزایمر: علاوه بر روغن کنجد که تاثیر بسزایی در پیشگیری از آلزایمر دارد، مصرف‌کنندگان روغن زیتون نیز این ماده را در برنامه غذایی خود نهادینه کرده‌اند. یک مطالعه تحقیقاتی در دانشگاه نورث وسترن نشان می‌دهد که ترکیب طبیعی موجود در روغن زیتون به نام اولئوکانتال، می‌تواند به درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. اولئوکانتال ساختار پروتئین‌های عصبی را تغییر می‌دهد. این روند در کمرنگ کردن اثرات و عوارض آلزایمر نقش دارد.
  4. پیشگیری از سرطان روده بزرگ: پیشگیری از سرطان روده بزرگ از طریق انجام مرتب کولونوسکوپی امکان‌پذیر است‌. اما نباید از نقش تغذیه در این مورد، ساده گذشت. بر طبق مقاله‌ای در مجله بین‌المللی سرطان، مصرف روغن زیتون می‌تواند از انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت کند. روغن زیتون حاوی اسید اولئیک و سایر فنل‌ها بوده و دارای فواید آنتی‌اکسیدانی در بدن است. این بررسی همچنین نشان داد که فنل‌های استخراج شده از روغن زیتون بکر در مراحل مختلف از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کنند.
  5. دیابت: انجمن دیابت آمریکا روغن زیتون را به عنوان یک چربی سالم و اشباع نشده برای کنترل دیابت پیشنهاد می‌دهد و شورای اطلاعات غذایی اروپا نیز این روغن را به عنوان کاهش دهنده سطح گلوکز خون معرفی می‌کند.

این بیماری می‌تواند عارضه‌های سلامتی دیگری مانند بیماری‌های چشم، عارضه‌های پوستی، زخم‌های شدید پا و عارضه‌های کلیوی را به وجود آورد. بنابراین مصرف روزانه روغن استخراج‌شده از زیتون، یک اقدام عاقلانه در جهت پیشگیری از یک بیماری پر عارضه است.

  1. پیشگیری از سندروم متابولیک:  آزمایشات علمی سال ۲۰۱۹ اثبات کرد که روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند عارضه‌های سندرم متابولیک مانند التهاب، قند خون، تری گلیسیرید (چربی خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL و یا همان کلسترول بد را بهبود بخشد. همچنین سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL و یا همان کلسترول خوب نیز از طریق مصرف مرتب این ماده افزایش پیدا می‌کند. همه این موارد به پیشگیری از سندروم متابولیک (نوعی بیماری که زمینه بیماری‌های دیگری مانند چاقی، پر فشاری خون و قند خون بالا یا دیابت است) ختم می‌شود.
     
  2. درمان افسردگی و اضطراب: در سال ۲۰۱۳، یک مطالعه علمی ثابت کرد که عناصر موجود در روغن زیتون بکر می‌تواند به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و برای درمان افسردگی و اضطراب مفید واقع شود. دو سال قبل از آن نیز، دانشمندان شواهدی پیدا کرده بودند که منبع معتبر نشان می‌داد افرادی که چربی‌های ترانس می‌خورند، خیلی بیشتر از کسانی که چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون مصرف می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند.

خواص روغن زیتون

  1. درمان عارضه‌های پوستی: ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون، همان چیزی است که پوست برای حفظ سلامت و زیبایی به آن نیاز دارد. این ماده طبیعی علاوه بر تغذیه پوست، انواع لکه‌ها و نواقص پوستی را از بین می‌برد. استفاده مکرر از روغن زیتون خوراکی در برنامه غذایی، پوستی جوان، شفاف و بدون لکه را به دنبال دارد.

روغن‌تراپی با روغن زیتون

روغن‌تراپی روشی طبیعی در رفع بیماری‌ها و برگرداندن سلامت به اندام‌های مختلف بدن است، که روز به روز افراد بیشتری را به طرفداران خود اضافه می‌کند. خرید روغن زیتون بکر خوراکی و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه یک اقدام عاقلانه در جهت حفظ سلامت و زیبایی است. شما با صرف هزینه ناچیزی برای خرید روغن زیتون خالص، از هزینه‌های مالی و جانی هنگفتی که بروز بیماری‌های مختلف برای شما به دنبال دارند جلوگیری می‌کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید