۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 55252612

مصرف زیاد آب برای بدن مزایای بسیاری دارد و موجب دفع سموم بدن می‌شود.

خواص معجزه‌آسای آب برای بدن

به گزارش سلام نو، البته نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که نوشیدن آب برای سلامتی ما ضروری است، ولی میزان دقیق آبی که باید به طور روزانه مصرف کنیم چقدر است و چطور متوجه شویم که آیا بدن ما به اندازه‌ی کافی آب دریافت می‌کند یا خیر؟

بدن تنظیم می‌شود

اگر به حد کافی آب ننوشید، کمی یبوست ایجاد می‌کند. کم تحرکی، تغییر رژیم‌غذایی، بیماری و حتی استرس می‌تواند به این مشکل بیفزاید. یبوست معمولاً خودبه‌خود ایجاد می‌شود، اما با ورزش، داروهای بدون نسخه و البته با نوشیدن آب می‌توان آن را برطرف کرد. اگر یبوست بیش از یک یا دو هفته طول بکشد یا دچار سرگیجه، درد شدید شکم یا شاهد خون در مدفوع بودید، به پزشک مراجعه کنید. این مشکلات می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد.

مفاصل بهتر حرکت می‌کند

بخش زیادی از غضروف مفصل را، آب تشکیل می‌دهد که به جذب مواد کمک می‌کند و حرکات استخوان‌ها را در مقابل هم نرم‌تر می‌کند. آب همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا دچار نقرس (وضعیت دردناک مفاصل) نشویم. این ماده موجب دفع سموم می‌شود که مفاصل را ملتهب می‌کند.

تعریق‌

تعریق بسیار مهم است. همانطور که قطره‌های عرق از روی پوست تبخیر می‌شود، بدن خنک می‌شود. چند ساعت قبل از اینکه برای ورزش از خانه خارج شوید، یکی دو فنجان آب بیشتر بنوشید. در طول تمرین یا هر ۱۵ دقیقه یکبار نیز سعی کنید آب بنوشید. به یاد داشته باشید، اگر در یک استخر یا سالن بدن‌سازی با تهویه مطبوع باشید، ممکن است دیگر شاهد تعریق نباشید.

از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند

بدون آب کافی، مایعات زیادی را دفع می‌کنید. همچنین ممکن است سدیم و پتاسیم مورد نیاز بدن را از دست بدهید. این اتفاق به ویژه در گرما رخ می‌دهد. در چنین وضعیتی ممکن است احساس تشنگی کنید، کمتر از حد معمول ادرار کنید و دهانتان خشک شود؛ حتی ممکن است احساس سرگیجه، حواس‌پرتی و گیجی کنید.

کلیه‌ها سالم‌تر می‌ماند

آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا مواد زائد خون را دفع کند. اگر آب کافی دریافت نکنید، مواد زائد به همراه اسیدها جمع می‌شوند و منجر به انسداد کلیه‌ها با پروتئین‌هایی به نام میوگلوبین می‌شود. کمبود آب بدن همچنین می‌تواند منجر به سنگ‌کلیه و عفونت ادراری شود.

حافظه فعال می‌ماند

وقتی بدن کم‌آب است، ممکن است چیزی را به خاطر نیاورید، و نتوانید به راحتی فکر کنید یا تمرکز کنید. لازم نیست حتماً به کم‌آبی جدی دچار شوید. زمانی کم‌آبی اتفاق می‌افتد که کم‌تر آب بنوشید. چه میزان آب کمتر؟ کمتر از ۴ فنجان آب برای یک فرد۶۸کیلویی.

عملکرد بهتر در ورزش

حتی کم‌آبی بدن می‌تواند فرد را خسته کند؛ بنابراین منطقی است که ورزشکارانی که آب از دست رفته خود را با نوشیدن آب و الکترولیت‌ها (مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم) جبران می‌کنند، دمای بدنشان پایین‌تر، عضله بیشتر، قلب قوی‌تر، قدرت حافظه زیادتر و انرژی بیشتری دارند. همه این موارد به عملکرد بهتر افراد می‌افزاید.

وزن کم می‌کنید

به نظر می‌رسد افرادی که روزانه فقط ۲ یا ۳ فنجان آب بیشتر می‌نوشند، در طول روز چربی، قند، نمک و در کل کالری کمتری دریافت می‌کنند. این بدان معنی است که آبرسانی مناسب می‌تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند. نوشیدن آب اضافی می‌تواند جایگزین کالری و قند بسیاری در وعده‌های غذایی شود. همچنین به نظر می‌رسد آب سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و فضای معده را اشغال می‌کند تا احساس سیری بیشتری حاصل شود.

قلب بهتر کار می‌کند

وقتی به حد کافی آب می‌نوشید، اندام‌ها به راحتی کار می‌کند. در واقع، حتی کمبود آب بدن نیز رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد (باعث می‌شود کمتر انعطاف‌پذیر باشید) تقریباً مثل سیگار کشیدن است. کم نوشیدن آب، منجر به تولید خون کمتر در بدن می‌شود و فشار خون را پایین آورده و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا آب به اندازه کافی در بدن توزیع شود.

منبع: سایت سلامت

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید