۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 55252529

رئیس سابق دادسرای جنایی تهران درباره جزئیات حکم پدر و مادر بابک خرمدین در پرونده قتل فرزندشان توضیح داد.

حکم پدر و مادر بابک خرمدین چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، پدر و مادر با هم، آبگوشت مرغ درست می کنند، آبگوشتی با طعم قرص های بیهوش کننده، پسر می خورد ، بیهوش می شود.طبق ادعای پدر، پسر که می خوابد با چاقو به جان پسرش می افتد. پسر را می کشد. سپس بر جسد جنایت را مرتکب می شود و پیکر بی جان پسر را تکه تکه می کند. جسد مثله شده پسرش را با همدستی همسرش در ۸ کیسه می کنند و با همکاری هم در چمدانی چیده ، از خانه خارج می کنند و در اولین سطل زباله محله که در منطقه فاز ۳ شهرک اکباتان رها می کنند.

رفتگر محل ، نیمه شب باچمدان مشکوک مواجه می شود. جسد تکه تکه شده کشف می شود.پلیس و مقامات قضایی در محل حاضر می شوند و با تحقیقات تخصصی کارآگاهان تشخیص هویت و اداره دهم آگاهی تهران ، هویت مقتول که بابک خرمدین است شناسایی می شود. بابک خرمدین – کارگردان و هنرمند عرصه سینما ، قربانی نقشه جنایت خانوادگی شد. محل زندگی او شناسایی می شود. دوربین های برج محل زندگی آنها در فاز یک شهرک اکباتان نشانگر این بود که مادر و پدرش ، چمدان حاوی جسد او را از خانه خارج کرده اند و در فاز ۳ اکباتان رها کرده اند.

پدر و مادر بابک خرمدین با دستور بازپرس پرونده بازداشت می شوند و هر دو به قتل فرزند اعتراف می کنند.

مجازات پدر و مادر بابک خرمدین در قانون!

پرونده وارد مراحل رسیدگی قضایی شده است. حال سوال این است با توجه به قوانین مجازات اسلامی ایران، ولی دم بابک خرمدین پدر و مادر او هستند. قاتل اصلی پدرش است که طبق قانون مجازات اسلامی ایران ، پدر بعد از قتل فرزند قصاص نمی شود و تنها حبس از ۳ تا ۱۰ سال دارد.

زوایای خاص بررسی قضایی این پرونده باعث شد برای اطلاع از شرایط تعیین مجازات این پرونده با فخرالدین جعفرزاده – رئیس سابق دادسرای جنایی تهران و وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

فخرالدین جعفرزاده در خصوص حکم پدر و مادر بابک خرمدین که به قتل پسرشان اعتراف کرده اند چنین گفت: پدر و مادر اگر در قتل فرزندشان به شکل مشارکتی دخالت داشته باشند ، ولی بودنشان باطل می شود. قتل از مبانی ارث است. اولیادم مقتول ، طبق ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی ، ولی دم همان ورثه مقتول می شوند. ورثه اولیای دم هستند، در این پرونده چون اولیای دم خودشان درقتل نقش دارند ، سمت اولیای دم بودنشان ضایع می شود و کنار می رود. مقتول فرزند و همسرندارد پس اولیای دم درجه یک ندارد. پدر قاتل مشمول قانون ۶۱۲ قصاص نمی شود و ۳ تا ۱۰ سال حبس دارد ، مادر اگر معاون باشد مشمول ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی می شود و بیش از ۱۵ سال حبس خواهد داشت.

جعفرزاده در خصوص اینکه در این پرونده با اینکه مادر معاونت در ارتکاب قتل دارد ولی بیشتر از قاتل حکم مجازات برایش تعیین می شود چنین گفت: بله مادر حکم بیشتری خواهد داشت.

وی تاکید داشت:  ماده ۶۱۲ تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ است، و قانون ۱۲۷ مصوب سال ۱۳۹۲ است . قانون ۶۱۲ در حال اصلاح شدن است و مجازات مباشر قتل به ۲۰ سال حبس تغییر می یابد ولی هنوز تصویب نشده است و در مجلس مطرح است واشکالات فعلا به این قانون وارد است . بر این اساس، با قوانین مصوب ، اکنون حکم معاونت در قتل بیشتر از مباشرت در قتل در چنین پرونده هایی است.

فخرالدین جعفرزاده در ادامه در خصوص اینکه در این پرونده ورثه مقتول چه کسانی هستند با اشاره به اینکه بابک خرمدین یک برادر و دو خواهر دارد بیان داشت: با ارتکاب قتل توسط اولیای دم درجه یک ، ورثه مقتول ، اولیای دم درجه دو که خواهر و برادرهایش هستند می شوند. اولیای دم درجه دو در این پرونده با توجه به قوانین مجازاتی موجود، نمی توانند خواستار قصاص پدر شوند. می توانند اگر مادر قاتل باشد تقاضای قصاص مادر را داشته باشند ولی اگر مادر معاونت در قتل داشته باشد که طبق قانون مجازات می شود واشد مجازات معاونت نیز مشخص است و طبق بند الف ماده ۱۲۷ مجازات می شود که بیش از ۱۵ سال حبس است.

فخرالدین جعفرزاده در پایان تاکید داشت: این پرونده در مراحل اولیه تحقیق است و صرف اعتراف متهمان نمی توان صحبت کرد و باید دقیق مشخص شود که والدین قاتل پسرشان هستند یا به جای دیگری اعتراف کرده اند. به فرض اگر حقیقت ماجرا همین اعترافات این مادر و پدر باشد ، پدر قصاص نمی شود، مادر اگر معاون در ارتکاب قتل باشد بیش از ۱۵ سال حبس در انتظار خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    4 0
    مطمین باشید تا الان نصف مردم ایران از این قانونی که پدر به خاطر قتل فرزند اعدام نمی شود باخبر نبودند بعد از ماجرای رومینا و انعکاس خبری آن خیلی ها که قبلا با خبر نبودند مطلع شدند از آن و مطمین باشید از این به بعد شاهد قتل های بیشتری خواهیم بود کمان که این طور هم بود و بعد از جریان رومینا بلافاصله چندین مورد قتل های اینچنینی گزارش شد جالب این که این افراد اول از قانون اطمینان حاصل می کنند و با دانستن آن مبادرت به قتل می ورزند دیگه ایران جای امنی به خصوص برای دخترهای جوان نیست.مهم ترین جایی که فرد باید درش آرامش و امنیت روانی داشته باشد خانواده است.البته این مطلب به این معنی نیست که این خبرها نباید انعکاس پیدا کنند. کار باید از ریشه درست شود.
  • ناشناس IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    2 0
    مجازات عامل بازدارنده در وقوع جرمه، خود خداوند در قرآن گفته است قصاص برای حیات شماست. یکی به من بگه کدوم آیه در قرآن گفته اگر پدری فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید