رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌های وضع‌شده در دوران «دونالد ترامپ» علیه ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی را رفع کند.

دولت بایدن برای احیای برجام باید ۷۰۰ تحریم علیه ایران را رفع کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک رسانه بین‌المللی نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌های وضع‌شده در دوران «دونالد ترامپ» علیه ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی را رفع کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است.

آمار خبرگزاری رویترز در حالی ارائه شده که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش گفته بود دولت آمریکا برای بازگشت به برجام باید ۱۵۰۰ تحریم را رفع کند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: برای این که ایران نفت خود را صادر کند که بزرگترین منفعت این کشور از عمل به تعهدات برجامی و محدود کردن برنامه هسته‌ای خود خواهد بود، لغو بسیاری از این تحریم‌ها اجتناب ناپذیر است. اما از طرف دیگر، لغو این تحریم‌ها «جو بایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمی در مقابل تروریسم قرار می‌دهد، مشتی سیاسی که شاید برای احیای توافق غیر قابل اجتناب باشد. امکانی که هم‌اکنون هم انتقادات شدید جمهوری‌خواهان را در پی داشته است.

طبق این گزارش، «جان اسمیت» مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ موج تحریم‌های ترامپ را از لحاظ دامنه در تاریخ معاصر آمریکا بی‌سابقه توصیف کرده است. او که اکنون یکی از شرکای شرکت حقوقی «موریسون و فورستر» است، در خصوص این تحریم‌ها گفت: هدف قرار دادن نهادهای ایرانی به دلیل (ادعایی) حمایت از تروریسم یا به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احیای توافق را سخت‌تر کرده است. با اضافه کردن چنین برچسب‌هایی مثل تروریسم و نقض حقوق بشر، حذف این نام‌ها از فهرست (سیاه) به لحاظ سیاسی بسیار دشوار است. امکان پذیر است اما اگر این کار را بکنید با واکنش بد احتمالی بیشتری روبرو خواهید شد.

طبق این گزارش، یکی موانع عمده در گفت‌وگوهای وین که هنوز رفع نشده، آنچه باید در خصوص تحریم‌های بانک مرکزی ایران انجام شود، است. این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ اعمال شد و بعد طبق توافق هسته‌ای لغو شد و با خارج شدن ترامپ از توافق بازگشت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۹ ترامپ با قرار دادن بانک مرکزی ایران در فهرست سیاه به اتهام حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، از این هم فراتر رفت و به شکلی موثر خارجی‌ها را از تعامل با آن منع کرد. او همچنین بخش‌های دیگر زیرساخت‌های نفتی ایران از جمله شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به اتهام حمایت از تروریسم هدف قرار داد.

طبق گزارش رویترز، به گفته کارشناسان، این شرکت‌ها باید تسهیل تحریم دریافت کنند در غیر این صورت برای شرکت‌های خارجی همچنان مشکل ساز خواهند بود. شرکت‌های آمریکایی هم که از معامله با این شرکت‌ها تحت تحریم‌های مختلف منع هستند.

در ادامه گزارش این خبرگزاری انگلیسی آمده است: در پیش‌نمایشی از خط حمله احتمالی جمهوری‌خواهان، «الیوت آبرامز» آخرین نماینده آمریکا در امور ایران در دوران ترامپ استدلال کرد که این تحریم‌ها بر مبنای قانونی اعمال شده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اما گفت که دولت بایدن به دنبال به چالش کشیدن مبنایی که ترامپ برای اعمال این تحریم‌ها به آن‌ها استناد کرد، نیست. در واقع، این به آن معناست که وارد این بحث نخواهد شد که این نهادها از تروریسم پشتیبانی نکرده‌اند. در عوض، به گفته این مقام آمریکایی، دولت بایدن نتیجه گیری کرده که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به نفع امنیت ملی ایالات متحده است که این مسئله لغو تحریم‌ها را توجیه می‌کند.

در بخش دیگری از مطلب رویترز گفته شده که تصمیم ترامپ در آوریل سال ۲۰۱۹ در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس آن در فهرست سیاه هم مسائل را پیچیده کرده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۹ دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از اختیارات ضد تروریسم برای هدف قرار دادن بانک مرکزی ایران به اتهام فراهم کردن میلیاردها دلار برای سپاه، نیروی قدس و حزب الله لبنان، استفاده کرد.

به ادعای رویترز، دولت بایدن برای لغو تحریم‌های مربوط به بانک مرکزی نیاز به حذف برچسب تروریستی از سپاه پاسداران ندارد. طبق این گزارش، به گفته مقام‌های سابق آمریکایی، «وزیر خزانه‌داری می‌تواند هر گونه تحریم را علیه بانک مرکزی ایران تحت دستورات اجرایی آمریکا وارونه کند، دستوراتی که به رئیس‌جمهور آمریکا توانایی اعمال یا لغو آن‌ها را به خواست خود می‌دهد.»

در پایان این گزارش آمده است: وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیات اعلام کرده تنها اگر ایران به تعهد به برجام بازگردد، آمریکا تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو می‌کند. «هنری رم» تحلیگر مسائل ایران در گروه اوراسیا گفت: تنش سیاسی شدید خواهد بود. هر چیزی که شامل حرف «ت» (اول کلمه تروریسم) در این مورد باشد، می‌تواند نقطه بحث آماده برای کسانی باشد که مخالف بازگشت به برجام هستند.

وی در ادامه با این ادعا که چالش سیاسی در اینجا گفتن این است که تخصیص‌ها شاید قانونی بوده، افزود «اما ما منافع سیاست خارجی دیگری هم داریم که در هر صورت لغو آن‌ها (تحریم‌ها) را حکم می‌کند. شاید نخ کردن این سوزن سخت باشد اما کاری است که باید انجام شود.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید