به گفته منابع نظامی و امنیتی، رژیم صهیونیستی به دنبال تحمیل توافق آتش بس طولانی مدتی با حماس است که شامل تبادل اسرا باشد.

تلاش رژیم صهیونیستی برای توافق بلند مدت با حماس

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، شبکه کان رژیم صهیونیستی و روزنامه معاریو اعلام کردند، در نشست کابینه درباره موضوع آتش‌بس در غزه صحبتی نشد و هیچ گونه پیشنهادی درباره آتش‌بس طولانی مدت وجود ندارد. رسانه‌های عبری زبان به نقل از یک مسئول سیاسی اسرائیلی اعلام کردند، کابینه آتش‌بس را بررسی نکرد و پیشنهادی از این قبیل روی میز مذاکره وجود ندارد. پرونده اسرا و مفقودین همواره عنصر مهمی در سیاست ماست.

به گفته منابع رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس موقت مثل آتش‌بس‌های سابق نیست بلکه برای آتش‌بس طولانی مدت تلاش می‌کند که بتواند به توافقی برای پس گرفتن اجساد سربازان خود و اسرایش از غزه دست یابد. اما به نظر می‌رسد حماس به سرعت با این رویکرد و توافق همراه نشود و تحقق آن به معامله تبادل پیچیده‌ای نیاز دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را با وزرای کابینه برگزار کرد و بعد با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش دیدار کرد. این نشست‌ها بعد از نشست گانتس با هادی عمرو، فرستاده آمریکا به اراضی اشغالی برگزار شد. گانتس به هیئت آمریکایی گفت که این رژیم خواهان آتش‌بس طولانی مدت است.

تحرک آمریکا بخشی از تحرک گسترده‌تری با رهبری مصر و سازمان ملل و روسیه و قطر برای آتش‌بس در غزه است.

سایت واللا اعلام کرد که دستگاه امنیت رژیم صهیونیستی معتقد است بانک اهداف به پایان رسیده است. اهداف عملیات هوایی تمام شده است و ادامه حمله به معنای عملیات زمینی در غزه است و این مسئله‌ای است که بیشتر مسئولان نظامی و سیاسی آن را تایید نمی‌کنند.

یک منبع امنیتی اسرائیلی به معاریو گفت: باید برای آتش‌بس با تحمیل مسائل واضحی برای حماس تلاش کنیم. می‌توانیم از فرصت برای پیشبرد معامله تبادل اسرا با حماس استفاده کنیم.

این مساله به دنبال افزایش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل و وخامت اوضاع انسانی در غزه صورت می‌گیرد. روزنامه هاآرتص نوشت، همه این مسائل اهرم فشاری برای آتش‌بس در غزه طی این هفته است. عاموس هرئیل، تحلیلگر نظامی این روزنامه به نقل از افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی گفت: عملیات هجومی تقریبا به پایان رسیده است. ارتش پیش‌بینی می‌کند که تنها چند روز به جنگ مانده باشد و طی آن تلاش‌هایی برای ترور رهبران حماس صورت گیرد.

الکسی فیشمن، تحلیلگر نظامی یدیعوت آحارونوت گفت: اگر اتفاقی نیفتد جنگ در غزه تا اواسط این هفته تمام خواهد شد.

همچنین یک منبع به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: هیچ گونه فشاری از سوی آمریکا بر رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس وجود ندارد. همچنین پیشنهادات قابل توجهی تاکنون داده نشده است.

به گفته منابع رژیم صهیونیستی با تمام تلاش‌های بین‌المللی برای پایان جنگ غزه مخالفت کرده است. مسئولان ارشد اسرائیلی اعلام کردند، آتش‌بس یک تصمیم صرفا اسرائیلی است.

مذاکره اسرائیلی‌ها درباره حمله زمینی به غزه به نتیجه‌ای نرسید و در نهایت تصمیم گرفته شد که وارد هیچ گونه ماجراجویی از این قبیل نشوند چراکه مقاومت فلسطین قوی‌تر است و در جنگ چریکی موفق عمل می‌کند. رژیم صهیونیستی تابستان ۲۰۱۴ حملات دردناکی را از حماس دریافت کرد. برای همین مسئولان اسرائیلی تصمیم گرفتند به حرف راست‌گراهای تندرو که شبانه‌روز به دنبال اشغال غزه و سرنگونی حماس هستند، گوش ندهند. از جمله این راست‌گراها آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی است که به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تهدید کرده بود اما بنیامین نتانیاهو ترسو مانع وی شده بود.

با توجه به میانجیگرانی که برای تحقق آتش‌بس و پایان تنش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی انتخاب شده‌اند، کاملا مشخص است که می‌خواهند بر طرف فلسطینی برای قبول شروط رژیم صهیونیستی فشار بیاورند.

همگان می‌دانند که حکام مصر، عربستان و اردن و قطر آمادگی برای فشار بر رژیم صهیونیستی ندارند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی همان طرفی است که خواهان توافق آتش‌بس است اما در عین حال از میانجیگران می‌خواهد دستاوردهایی را که نتوانسته از طریق سلاح به آن برسد، محقق کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید