مرغ شکم‌پر یکی از غذاهای سنتی ایران است که طرفداران زیادی دارد.. در این مطلب با طرز تهیه مرغ شکم‌پر بدون فر آشنا می‌شوید.

آموزش پخت مرغ شکم‌پر بدون استفاده از فر

به گزارش  سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، مرغ شکم‌پر یکی از غذاهای سنتی و همچنین مجلسی ایرانی است. این غذای لذیذ و پرطرفدار بر پایه مرغ است که درون آن با مواد خوشمزه‌ای که ارزش غذایی بالایی نیز دارند پر می‌شود. مرغ شکم‌پر به روش‌های متنوعی نیز طبخ می‌شود؛ مرغ شکم‌پر در فر و بدون فر. در اینجا به شما طرز تهیه مرغ شکم‌پر خوشمزه و آسان در فر را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم

مواد لازم در طرز تهیه مرغ شکم پر

یک مرغ کامل با پوست: حدود ۲ کیلو

گردو: ۵ عدد

آلو بخارا: ۱۲ عدد

گوجه‌فرنگی: ۲ عدد

لیمو: یک عدد

پیاز: یک عدد بزرگ

هویج: یک عدد

سیر: ۴ حبه

نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری

زرشک شسته شده: یک قاشق غذاخوری سر پر

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

پودر زعفران: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

رب گوجه‌فرنگی یا رب انار ترش: یک قاشق غذاخوری

آب نارنج یا آب غوره: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مرغ شکم‌پر

مرحله اول

برای آماده کردن مرغ شکم‌پر اولین مرحله شستن و تمیز کردن مرغ است. مرغ را بدون اینکه به پوست رویی آن آسیب برسانید شسته و محتویات شکمی آن را تخلیه کنید. بعد آن را درون یک آبکش قرار دهید تا آب آن کاملاً خشک شود.

مرحله دوم

تا مرغ شما خشک می‌شود فرصت دارید که مواد میانی در طرز تهیه مرغ شکم‌پر را آماده کنید. پیاز را خلالی ریز کنید و نیمی از آن را به همراه ۲ حبه سیر رنده شده درون مقداری روغن تفت دهید.

وقتی پیاز سبک و طلایی شد زرشک‌های شسته شده را به آن اضافه کنید. یک دقیقه برای تفت دادن زرشک به همراه پیاز و سیر کافی است.

حالا نعناع، گردوها و نصف آلو بخاراها را به ترتیب به مواد اضافه کنید. هرکدام را یک الی دو دقیقه با مواد تفت دهید و در نهایت حرارت را خاموش کنید.

مرحله سوم؛ مزه‌دار کردن مرغ

مواد میانی را کنار بگذارید تا خنک شوند حالا باید به سراغ مزه‌دار کردن مرغ بروید. این قسمت در طرز تهیه مرغ شکم پر بسیار مهم است. شمالی‌ها برای بهتر مزه‌دار کردن مرغشان از سبزی‌های محلی و انواع ترشیجات و رب خانگی استفاده می‌کنند؛ اما اگر به این مواد دسترسی ندارید اصلاً جای نگرانی نیست. مرغ را می‌توانید با نمک و آب‌لیمو مزه دارد کنید.

۱- ابتدا به کمک چاقو شیاری در بخش شکمی مرغ ایجاد کنید. حالا به خوبی با دستتان به قسمت‌های داخلی مرغ از محل شیار نمک بمالید.

۲- یک لیمو را نصف کرده و آب‌لیمو تازه را به خوبی به تمام بخش‌های داخلی و بیرون مرغ بمالید. می‌توانید این کار را به کمک یک فرچه آشپزی انجام دهید.

۳- گوجه‌ها را ورقه کنید و یک لایه از آن‌ها را در داخل و کف شکم مرغ بچینید. مواد میانی را روی گوجه‌ها بریزید و مجدد روی آن را با یک لایه گوجه بپوشانید. شمالی‌ها در این مرحله از یک سبزی مخصوص به نام دلال یا دلار برای پر کردن مرغ در طرز تهیه مرغ شکم‌پر استفاده می‌کنند.

۴- نصف دیگر لیمو را روی گوجه‌ها و مواد میانی بچکانید و بعد به کمک نخ و سوزن محل شیار را به خوبی بدوزید که مواد در حین پخت از داخل مرغ بیرون نریزد.

۵- حالا سطح بیرونی مرغ یعنی روی پوست آن را به خوبی با نمک آغشته کنید.

طرز تهیه مرغ شکم‌پر روی شعله گاز

یک قابلمه متناسب با اندازه مرغتان انتخاب کنید. نیم دیگر پیاز را به همراه دو حبه سیر نگینی شده درون مقداری روغن تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود.

حالا پیاز و سیر را در کناری از قابلمه جمع کنید و مرغ را داخل روغن قرار دهید تا دو طرف آن سرخ شود. بعد از اینکه دو طرف مرغ را سرخ کردید هویج‌ها را خرد کنید و به همراه باقی‌مانده آلو بخارا و دو لیوان آب جوش به مرغ و پیازداغ اضافه کنید.

دو عدد گوجه‌فرنگی را هم حلقه کرده و دور مرغ بچینید. لیموترش‌ها را هم به شکل حلقه‌حلقه برش بزنید و روی مرغ بچینید. دقت کنید که حلقه‌های برش زده لیمو داخل آب نیفتند.

در قابلمه را ببندید تا مرغ شکم پر شما نیم‌پز شود.

روش درست کردن سس مخصوص مرغ شکم‌پر

ما در این روش نیاز به یک سس غلیظ برای اضافه کردن به مرغ داریم. در این فرصت یک ساعته که مرغ شما نیم‌پز می‌شود، می‌توانید سس مرغ را آماده کنید.

برای درست کردن سس مخصوص در طرز تهیه مرغ شکم پر رب گوجه‌فرنگی را داخل روغن تفت دهید. آب نارنج و یا آب غوره را به همراه کمی نمک و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید سس شما به جوش بیاید. بعد از چند قل زعفران را اضافه کنید و دو دقیقه بعد سس را از روی حرارت بردارید.

در قابلمه مرغ را باز کنید، برش‌های لیمو را بردارید و دور بریزید. سس را به کمک فرچه به تمام قسمت‌های مرغ شکم‌پر بمالید و مجدد در قابلمه را ببندید تا برای یک ساعت دیگر با حرارت ملایم بپزد.

در آخر می‌توانید برای بهتر شدن ظاهر مرغتان آن را به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا روی آن گریل شود. بهتر است قبل از اینکه مرغ شکم‌پرتان را داخل فر قرار دهید روی آن را به‌خوبی به کمک فرچه روغنی چرب کنید.


 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید