سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان هشدار داد که روند تنش‌های مرزی میان این کشور با جمهوری آذربایجان در بخش‌هایی از مناطق مرزی افزایش یافته است.

پاشینیان از افزایش دوباره تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «نیکول پاشینیان» سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان امروز (دوشنبه) بعد از نشست شورای امنیت این کشور در فیس‌بوک خود اعلام کرد که به دلیل رفتار تهاجمی نیروهای جمهوری آذربایجان در مناطق خاص مرزی، روند تشدید تنش در مرز ایروان و باکو دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، پاشینیان گفت: ما شاهد روند افزایش تنش‌ها و تجاوز نیروهای آذربایجانی در بخش‌های خاص مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستیم. علاوه بر اقدامات امنیتی داخلی، ارمنستان مطابق با پیمان امنیت جمعی و سیستم استراتژیک ارمنستان-روسیه روندهایی را آغاز می‌کند.

او با تکرار موضع کشورش در خصوص تحولات مرزی اخیر، اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان باید از خاک ارمنستان خارج شوند.

وی افزود: ما باید برای یافتن راه حلی از طرق سیاسی اقدام کنیم و اگر نتوانیم به این نتیجه دست یابیم، آن زمان باید سازوکارهای نظامی-سیاسی را درگیر کنیم.

در طرف مقابل، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با همتای قزاقستانی خود وضعیت را در مرز پایدار توصیف کرد و افزود مذاکرات در حال انجام است.

سرویس مطبوعاتی ریاست‌جمهوری آذربایجان در خصوص این تماس اعلام کرد: رئیس‌جمهور الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور قزاقستان را در جریان تحولات اخیر در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار داد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد روند شفاف سازی مرزی در حال انجام است و طرف ارمنستانی به این روند به شکلی نامناسب واکنش نشان می‌دهد. درخواست ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی صرفاً تلاشی برای بین المللی کردن این روند است که اقدامی بی اساس است. هیچ درگیری‌ای [در مرز] وجود نداشته و مذاکرات در جریان است.

روز شنبه هم سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان از باکو خواست نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند.

وی اظهار داشت: ما یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که طرف آذربایجانی به خاک کشور مستقل ارمنستان تجاوز کرده است. ما بیانیه‌های شرکای بین‌المللی خود که از جمهوری آذربایجان خواسته‌اند واحدهای مسلح خود را فوراً از قلمرو ارمنستان خارج کند، تحسین می‌کنیم.

این مقام وزارت خارجه ارمنستان افزود: امیدواریم طرف آذربایجانی به این درخواست‌ها توجه کند و شرایط را بیش از این تشدید نکند. ارمنستان مصمم است همه اقدامات لازم برای اطمینان از تمامیت ارضی خود را به کار ببندد و در این خصوص از طرق مختلف شرکایش را مطلع کرده است.

روز چهارشنبه وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرد نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان تلاش کردند «اقدامی خاص» را در ساعات آغازین همان روز در یکی از مناطق مرزی استان «سیونیک» ارمنستان انجام دهند. ساعاتی بعد از آن نیکول پاشینیان سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان گفت که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از مرز ارمنستان عبور کرده و تا عمق ۳.۵ کیلومتری در خاک این کشور نفوذ کرده‌اند.

بعد از پایان درگیری‌ها میان این دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی که هفت منطقه مجاور قره‌باغ تحت کنترل باکو  درآمد، مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در امتداد منطقه‌ای در مجاورت استان‌های سیونیک و گغارکونیک ارمنستان قرار گرفت.

چهارم آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.  بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید