مدفوع سیاه به دلیل خونریزی، درد شدید در قسمت وسط به سمت بالای شکم و کاهش وزن از علائم شدید زخم‌های گوارشی محسوب می‌شوند.

همه چیز درباره زخم‌های گوارشی + نحوه کنترل و درمان

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، زخم‌های گوارشی در افراد به صورت مختلف بروز پیدا می‌کند و نیاز است تا نسبت به علائم آن آگاه شوید.

هر چند برخی از زخم‌های گوارشی خود به خود خوب و ترمیم می‌شوند؛ اما شما نباید علائم هشدار دهنده این زخم را نادیده بگیرید. در واقع زخم‌های گوارشی حاد در صورتی که به صورت کامل درمان نشوند باعث بروز مشکلات جدی تری در سطح بدن می‌شوند.

از مهم‌ترین علائم زخم‌های گوارشی می‌توان به سوزش سر دل و دردی که با خوردن یا مصرف داروی ضد اسیدی به طور موقت فروکش کند اشاره کرد.

باید به این نکته توجه داشت که مدفوع سیاه به دلیل خونریزی، درد شدید در قسمت وسط به سمت بالای شکم و کاهش وزن از علائم شدید زخم‌های گوارشی محسوب می‌شوند. همچنین در برخی افراد زخم‌های گوارشی به صورت نفخ و استفراغ یا تهوع بروز پیدا می‌کنند. از همه مهم‌تر باید به این نکته توجه داشت که زخم‌های گوارشی در برخی افراد به صورت بدون علامت است.

کدام عوامل در بروز زخم‌های گوارشی دخالت دارند؟

یک عادت بسیار نامناسب که در بین افراد هم شایع شده، استفاده مکرر از داروهای ضد التهابی است. ایبوپروفن یکی از داروهای غیر استروئیدی است که مصرف مکرر آن در بین همه افراد شایع شده و اصلی‌ترین عامل در بروز زخم‌های گوارشی به شمار می‌رود.

همچنین سیگار کشیدن و مصرف الکل از عوامل بروز زخم‌های گوارشی محسوب می‌شوند. از دیگر عوامل می‌توان به وجود بیماری‌هایی مانند کبد، کلیوی یا ریوی و سابقه زخم‌های گوارشی در خانواده اشاره کرد. اما متخصصان این زمینه معتقدند علل اصلی ایجاد زخم‌های گوارشی به استفاده مکرر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بر می‌گردد.

باید به این نکته توجه داشت که زخم‌های گوارشی در صورت عدم درمان مناسب و به موقع؛ باعث ایجاد عوارضی مانند سوراخ شدن دیواره معده، خونریزی و انسداد خروجی معده می‌شوند.

راه های کنترل و پیشگیری از زخم‌های گوارشی

در مرحله اول و نکته‌ای بسیار مهم این است که داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی را با دیگر داروها، تحت نظر پزشک جایگزین کنید. همچنین توصیه می‌شود کمترین دوز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و در صورت لزوم آن هم همراه با غذا مصرف شوند.

مصرف مواد غذایی التیام بخش مانند عسل، ترک سیگار در صورت مصرف و عدم مصرف غذاهایی که علائمتان را بدتر می‌کند از دیگر موارد مهم در پیشگیری زخم‌های گوارشی محسوب می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید