امپراطور ژوستینین قبل از ساخت ایاصوفیه مجبور بود تا آن را از نظر ساختاری آزمایش کند، بنابراین نمونه کوچکی از آن را ساخت. ابتدا نام آن کلیسای سرجیوس و باخوس بود اما شباهت آشکار معماری آن با ایاصوفیه باعث شد که لقب قدیمی آن به عنوان رسمی ساختمان تبدیل شود. در دوران عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و امروزه نیز فعال است.

۲۲ جاذبه گردشگری دیدنی در سفر به استانبول

 

استانبول با قرارگرفتن بین دو قاره اروپا و آسیا یکی از بزرگترین کلان شهرهای دنیاست. این شهر که در سال ۱۰۰۰ قبل از میلاد بنا شده، پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس بود و پس از فتح شهر توسط عثمانی ها جایگاه با شکوه خود را به عنوان قلب امپراتوری حفظ کرد.  شهر زیبایی استانبول با مزایای زیادی که دارد بهانه‌ خوبی برای سفر، تحصیل، کار و یا خرید ملک در استانبول شده است.

۱- ایاصوفیه

کلیسای ایاصوفیه پس از فتح قسطنطنیه توسط ارتش عثمانی و تبدیل آن به مسجد و سپس به موزه در قرن بیستم، به عنوان یکی از محبوب ترین مکانهای دیدنی استانبول باقی مانده است.

۲۲ جاذبه گردشگری دیدنی در سفر به استانبول

۲- قصر توپکاپی

این قصر با شکوه که اولین بار توسط محمود فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد، مقر سلاطین امپراتوری عثمانی تا قرن نوزدهم به شمار می رفت. از برجسته ترین بخشهای قصر حرم (محل استراحت معشوقه ها و فرزندان سلاطین) دربار دوم؛ آشپزخانه های قصر، شورای شاهنشاهی و دربار سوم (مکان اتاقهای خصوصی سلطان) می باشد. در دربار سوم همچنین مجموعه ای از یادگارهای حضرت محمد (ص) به نمایش گذاشته شده است.

۳- مسجد آبی

هدیه سلطان احمد به پایتختش مسجد زیبایی بود که امروزه مسجد آبی نامیده می شود. این مسجد پس از پایان کار در سراسر جهان اسلام شور و هیجان زیادی بوجود آورد زیرا شش مناره (به تعداد مناره های مسجد بزرگ مکه) داشت.

۴- آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های توریستی استانبول است. این زیرزمین کاخ مانند با داشتن ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف، روزگاری منبع آب پادشاهان بیزانتی بود. بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساخت‌وساز از سازه های کلاسیک قبلی بازیافت شده و حکاکی های زینتی دارند.

۵- هیپودروم

هیپودروم مرکز زندگی عمومی بیزانس و صحنه بازیهای پر زرق و برق و مسابقات ارابه رانی و درگیریهای جناحی بود. امروز به جز بخش کوچکی از دیوارهای گالری در ضلع جنوبی، قسمت زیادی از آن باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید : شرایط و مراحل سرمایه گذاری در کانادا

۶- موزه باستان شناسی استانبول

این موزه مجموعه ای خیره کننده از آثار ترکیه و سراسر خاورمیانه را گرد هم آورده است. سه قسمت اصلی آن عبارتند از موزه شرق باستان، موزه باستان شناسی اصلی و عمارت کاشی کاری محمود فاتح

۷- بازار بزرگ

این بازار سرپوشیده عظیم اولین مرکز خرید جهان است که یک چهارم شهر را به خود اختصاص داده است. ورود به بازار از طریق یکی از ۱۱ دروازه ای انجام می شود که توسط مغازه ها و دکه هایی سوغات فروشی پوشیده شده است.  

۸- مسجد سلیمانیه

 این مسجد توسط معمار سینان معروف برای سلطان سلیمان ساخته شده است. فضای داخلی آن با داشتن  گنبد سر به فلک کشیده ۵۳ متری و نسبتهای هماهنگ و طراحی منسجم قابل توجه است. در خارج از منطقه آرام باغ، گورستان عثمانی واقع شده که استقرار مقبره سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان است.

۹- بازار ادویه

بازار ادویه مکانی است که در آن میتوانید لوکوم (شیرینی ترکی)، میوه های خشک شده، آجیل و البته ادویه بخرید. به دلیل شلوغی این بازار برای بازدید از آن قبل از ۱۱ صبح یا بعد از ۴ بعدازظهر بروید.

۱۰-  قصر دولمه باغچه

کاخ مجلل دولمه باغچه تأثیر آشکار تزئینات و معماری اروپا را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می دهد.این قصر که در سال ۱۸۵۴ توسط عبدالمجید اول ساخته شد،  جایگزین کاخ توپکاپی به عنوان محل اقامت اصلی سلاطین بود.

۲۲ جاذبه گردشگری دیدنی در سفر به استانبول

۱۱- کلیسای خورا

 خورا در زبان یونانی به معنای روستا است و این کلیسای زیبا بیرون از دیواره های شهر قدیمی قسطنطنیه قرار دارد. اولین کلیسای خورا احتمالا در قرن پنجم ساخته شده اما ساختمان فعلی ششمین کلیسای ساخته شده است زیرا کلیسای اصلی در قرن نوزدهم به طور کامل تخریب شد. این کلیسا (موزه) به دلیل کاشی کاری های قرن چهاردهمی خود شهرت جهانی دارد.

۱۲-  موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه که در کاخ ابراهیم پاشا، وزیر بزرگ سلطان سلیمان قرار دارد، برای افرادی که به هنر عثمانی و اسلامی علاقه مند هستند یکی از جاذبه های دیدنی است. کلکسیون فرش های این موزه توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین فرشهای جهان معرفی شده است.

۱۳-  ایاصوفیه کوچک

امپراطور ژوستینین قبل از ساخت ایاصوفیه مجبور بود تا آن را از نظر ساختاری آزمایش کند، بنابراین نمونه کوچکی از آن را ساخت. ابتدا نام آن کلیسای سرجیوس و باخوس بود اما شباهت آشکار معماری آن با ایاصوفیه باعث شد که لقب قدیمی آن به عنوان رسمی ساختمان تبدیل شود. در دوران عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و امروزه نیز فعال است.

۱۴-  مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا به عنوان یکی از بهترین مسجدهای استانبول، میزبان خیره کننده ترین کاشی های ایزنیک در شهر است. شما میتوانید بدون گرفتار شدن در ازدحام جمعیت زیبایی های این مسجد را از نزدیک ببینید.

۱۵- قلعه یدیکوله

این قلعه که در قرن پنجم توسط امپراطور تئودوسیوس ساخته شده بود،  قسمت جنوبی دیوارهای دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می داد. وقتی عثمانی ها شهر را فتح کردند، از قلعه برای دفاع و بعداً به عنوان زندان و محل اعدام استفاده کردند. یدیکول  در سالهای اخیر بازسازی شده و شما می توانید برای دیدن منظره عالی از دریای مرمره به بالای  برج بروید.

۱۶- برج گالاتا

این برج در قرن ۱۴ ساخته شده و یکی از شناخته شده ترین بناهای تاریخی استانبول است. برای تماشای چشم انداز فوق العاده بالای شهر از بالکن بالایی آن از آسانسور یا پله  استفاده کنید.

۱۷- موزه فرش

موزه فرش که در یکی از ساختمانهای بیرونی مجموعه ایاصوفیه واقع شده است، سه گالری دارد که شما را به سفری در تاریخ فرشهای ترکیه و مجموعه ای خیره کننده از نقوش و سبک های مختلف از مناطق مختلف کشور میبرد. 

۱۸-  موزه هنرهای معاصر استانبول

این موزه که مجموعه ای گسترده از هنرهای مدرن ترکیه را در خود به نمایش گذاشته است هر ساله میزبان هنرمندان داخلی و بین المللی است. گالری ها به طور موقت در یکی از ساختمان تاریخی بی اوغلو قرار دارند.

۱۹- مسجد فاتح

مسجد فاتح در منطقه فاتح و توسط سلطان محمود فاتح ساخته شده است. این بنا به عنوان اولین مسجد جامع سلطنتی استانبول و همچنین آرامگاه سلطان محمود بوده و یک بنای مهم تاریخی و زیارتگاه محبوبی برای مردم محلی است.

۲۰- موزه پرا

یکی از معروفترین موزه های هنری استانبول موزه پرا است. علاوه بر آثار هنری، وقت خود را برای گشت و گذار در بقیه مجموعه که و بازدید از اشیای دوره عثمانی اختصاص دهید

۲۱- خیابان استقلال و میدان تقسیم

پیاده روی خیابان استقلال یکی از مراکز خیابانی پر رفت و امد و مملو از کافیشاپها و رستورانهاست. با استفاده از قدیمی ترین راه آهن زیرزمینی جهان از نزدیک پل گالاتا می توانید به انتهای پایین خیابان بروید.

۲۲- اسکودار

برای رفتن به ساحل آسیایی استانبول با کشتی از اسکله امینونو به آن سوی تنگه بسفر بروید. برج دوشیزه به ارتفاع ۳۰ متر در جزیره ای درست در کنار ساحل آسیایی، قرار دارد. این شهر که در دوران باستان با نام کرایسوپولیس شناخته می شد، یکی از اولین شهرک های یونانی در بسفر بود.

 

اینوسپات مرجع سرمایه گذاری خارجی بهترین املاک و مستغلات را در ترکیه و استانبول معرفی می‌کند. برای دریافت امکانات املاک و قیمتها به سایت اینوسپات مراجعه نمایید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید