تهران- ایرنا- تحقیقات جدید نشان داده است که تزریق ترکیبی واکسن کرونای فایزر و آسترازنکا عوارض جانبی بیشتری دارد

نتایج یک تحقیق درباره عوارض و میزان ایمنی تزریق ترکیبی واکسن کرونای فایزر و آسترازنکا

به گزارش سلام نو از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «آکسفورد» در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که تزریق ترکیبی واکسن‌ های «آکسفوردـ‌آسترازنکا» و «فایزر ـ‌بایون‌تک» چه سطحی از ایمنی ایجاد می‌کند.

این روش درمانی که تحت عنوان تقویت اولیه ناهمگن (heterologous prime-boost) نیز شناخته می‌ شود، فقط می‌تواند با واکسن‌ های مجاز اعمال شود و شامل استفاده از یک دوز از دو واکسن مختلف است.

با توجه به عدم دسترسی کافی به برخی واکسن‌ ها و نیز تغییر در توصیه‌ های پزشکی در خصوص واکسن آسترازنکا، پزشکان و مقام‌ های بهداشتی به شکل روزافزونی معتقدند که در ماه‌های آینده استفاده از روش تقویت اولیه ناهمگن برای واکسینه‌ کردن همگانی جمعیت ضروری خواهد بود.

با توجه به این موضوع محققان دانشگاه آکسفورد به ریاست پروفسور «متیو اسنیپ» متخصص اطفال و واکسن‌ شناسی در این دانشگاه در این مطالعه تلاش کردند پاسخ‌ هایی در خصوص ایمنی و اثربخشی «مخلوطی مکمل» از واکسن‌ های مختلف به دست آورند.

داده‌های اولیه این تحقیق که در نشریه پزشکی The Lancet منتشر شده است، نشان می‌ دهد که تزریق دوز اول از واکسن آسترازنکا و به دنبال آن دوز دوم از واکسن فایزر و بالعکس «واکنش سیستمیک بیشتری» نسبت به تزریق دو دوز از یک واکسن واحد ایجاد می‌کند.

در مجموع ۴۶۳ فرد ۵۰ ساله و ۶۹ ساله در این بخش از این تحقیق شرکت کردند و دو دوز واکسن کرونای خود را با فاصله چهار هفته دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که ۳۷ نفر از ۱۱۰ نفری که برای دوز اول واکسن کرونای خود واکسن آسترازنکا و برای دوز دوم واکسن فایزر دریافت کرده بودند (۳۳ درصد)، دچار لرز شدند.  همچنین از ۱۱۴ نفری که برای دوز اول واکسن فایزر و برای دوز دوم واکسن آسترازنکا دریافت کرده بودند ۴۷ نفر (۴۱ درصد)، دچار تب به عنوان یک عارضه جانبی شدند.

این در حالی است که بروز این عارضه در میان افرادی که دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده بودند، ۲۱ درصد بود. داده های این مطالعه نشان می دهد که برنامه تزریق ترکیبی دو واکسن کرونای مختلف عوارض جانبی کوتاه مدت بیشتری دارد. همچنین بروز این عوارض جانبی در گروه‌ های سنی جوان‌تر بالاتر بود و انتظار می‌رود نتایج مربوط به سطح ایمنی حاصل از ترکیب واکسن‌ های کرونای مختلف در اوایل ماه آینده میلادی گزارش شود.پروفسور اسنیپ،  گفت: «گرچه بخشی دوم این آزمایش هنوز در دست انجام است اما آگاه کردن مردم از نتایج این مطالعه مهم است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که واکسینه کردن با دوزهای مختلط می‌ تواند منجر به افزایش غیبت از کار در روز بعد از تزریق واکسن شود. از این رو، در نظر گرفتن این موضوع در برنامه واکسیناسیون کادر پزشکی حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم‌تر این است که هیچ نگرانی‌ درباره ایمنی مایه کوبی با دوزهای مختلط واکسن کرونا وجود ندارد، اما این به آن معنا نیست که ایمن‌ سازی آنها بیشتر یا کمتر خواهد بود. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که بتوانند نتایج میزان اثربخشی این روش را در ماه‌ های آینده منتشر کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید