به دنبال پایان آتش‌بس سه‌روزه عید میان دولت افغانستان و طالبان، برخی گزارش‌ها حکایت از آغاز جنگ سنگین بین نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان در برخی بخش‌های جنوبی این کشور دارد.

با پایان آتش بس ۳ روزه، بار دیگر جنگ در افغانستان آغاز شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از طلوع‌نیوز نوشت: مقام‌های افغان در جنوب این کشور می‌گویند که جنگجویان طالبان پس از سه روز آتش‌بس به مناسب عید فطر، بار دیگر حملات خود در ولایت هلمند را از سر گرفته‌اند.

براساس گزارش‌ها از هلمند، افراد طالبان به نیروهای افغان که مامور دفاع از شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب این کشور، هستند، حمله کرده‌اند. ارتش افغانستان گفته که توانسته است حملات طالبان را سرکوب کند و اکنون اوضاع دوباره آرام شده است.

در تازه‌ترین حادثه خشونت‌بار، صبح شنبه یکی از اعضای نیروی پلیس و دو غیرنظامی در انفجاری در منطقه سروبی کابل زخمی شدند.

لشکرگاه، پایتخت ولایت هلمند افغانستان و جایی است که خشونت بار دیگر پس از آتش‌بس عید فطر، شدت گرفته است.

"عطاالله افغان"، رئیس شورای ولایتی هلمند به خبرگزاری فرانسه گفت: جنگ اوایل امروز (یکشنبه) شروع شده و هنوز در جریان است.

وی گفت جنگجویان طالبان به ایست‌های امنیتی در حومه لشکرگاه، پایتخت ولایت هلمند و دیگر مناطق حمله کرده‌اند.

"ذبیح‌الله مجاهد"، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: آن‌ها (نیروهای افغان) عملیات را شروع کردند... تقصیر را به گردن ما نیندازید.

به گفته ارتش افغانستان، در عملیات نظامی علیه طالبان ۲۱ جنگجوی طالبان کشته و ۱۳ نفر دیگر در هلمند مجروح شده اند. از سایر نقاط افغانستان هم تاکنون خبری مبنی بر زدوخوردهای مسلحانه گزارش نشده است؛ اما صبح امروز انفجاری در ناحیه هفتم شهر کابل رخ داد که دست‌کم یک مجروح برجای گذاشت. پلیس کابل اعلام کرده است که این انفجار، به مینی به‌جا مانده از گذشته، مربوط بوده است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که دست‌کم ۴۰ نفر در حملات مختلف طالبان در روزهای عید، در ۱۰ ولایت این کشور کشته شده‌اند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید: «ملا هبت‌الله آخوندزاده بر تمام جناح‌های طالبان تسلط ندارد و افرادش از او اطاعت نمی‌کنند. طالبان در چند ولایت کشور آتش‌بس را نقض کردند و در این میان، تعدادی افراد غیرنظامی و سرباز کشته شدند.»

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، به افراد خود دستور داده بود که از حمله به نیروهای افغان در جریان عید فطر پرهیز کنند تا مردم بتوانند در فضایی آرام، جشن مذهبی خود را برپا کنند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، نیز با تائید آتش‌بس، از نظامیان افغان خواست از حمله به طالبان خودداری کنند.

دو طرف توانستند تا حد زیادی از زدوخوردهای مسلحانه جلوگیری کنند تا آتش‌بس برقرار باشد، اما در انفجار در مسجدی در شکردره، دست‌کم ۱۲ نفر از جمله امام مسجد، کشته شده‌اند. وزارت دفاع افغانستان، طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرده، اما گروه طالبان با تکذیب دست داشتن در حمله به مسجد شکردره، آن را محکوم کرده است. اکنون گروه داعش مدعی است که حمله به این مسجد کار آن‌ها بوده است.

بنا بر اعلام منابع رسمی، چند مورد ناامنی در استان‌های قندهار،‌ غزنی، قندوز،‌ هرات، فراه، اوروزگان، کاپیسا،‌ هلمند و میدان وردک گزارش شده است. اما گروه طالبان می‌گوید این خشونت‌ها کار آن‌ها نبوده است.

گروه طالبان، موج خشونت‌های خود را در ماه جاری میلادی به شدت افزایش دادند اما نیروهای افغان در نبود حمایت نظامیان آمریکایی و ناتو توانستند با دفاع از ۲۴ ولایت این کشور، مانع پیشروی طالبان شوند.

رهبران سیاسی می‌گویند حملات طالبان در حین آتش‌بس، سؤالات جدی پیرامون ماهیت سیاست صلح‌محور دولت در قبال این گروه، مطرح کرده است.

"سید اکبر آقا"، فرمانده سابق طالبان مهتقد است خبر خوبی خواهد بود اگر آتش‌بس دائم در کشور برقرار شود. تمام موانع سر راه آتش‌بس باید برداشته شود و قدرت بایستی به مردم داده شود.

"سید اسحاق گیلانی"، رئیس جنبش همبستگی ملی افغانستان گفت: حوادثی که اتفاق افتادند، این سؤال را مطرح می‌کند که چه کسی همه این‌ها را انجام داده است؟ در گذشته این را گفته‌ایم که چند گروه شبه‌نظامی اینجا هستند و دولت باید با همه آن‌ها مقابله کند.

دولت افغانستان تأکید دارد که طالبان باید با آتش‌بس دائم موافقت کند، چرا که خواسته بنیادی مردم افغانستان را محقق می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید