استفاده از ماسک در همه مکان‌های عمومی بسته اجباری است، بنابراین این احتمال وجود دارد که همگی ما چندین ساعت در روز را با صورت پوشیده سپری کنیم. اما در این میان بعضی از انواع پوست‌ها ممکن است با ماسک زدن آسیب بیشتری ببینند.

پیشگیری از عفونت پوست هنگام ماسک زدن در دوران کرونا

به گزارش سلام نو، ماسک که امروزه یکی از ملزومات حضور در اجتماع محسوب می‌شود، در کنار فواید بی‌نظیری که در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 دارد، ممکن است منجر به تحریک پوست صورت گردد.

پوشیدن ماسک ممکن است اختلالات به ظاهر ساده اما آزاردهنده‌ای برجای بگذارد. در اثر اصطکاک ماسک با اجزای صورت ممکن است قرمزی، تحریک و جوش های ریزی در ناحیه پل بینی، پشت گوش و قسمت‌های دیگر شکل بگیرد. با گرم شدن هوا و تعریق در زیر ماسک، این احتمال وجود دارد که واکنش‌های پوست صورت بیشتر شود خصوصاً‌ در میان افرادی که به ماسک‌های جنس لاتکس یا پلاستیک حساسیت دارند.

براساس مطالعاتی که اخیراً انجام شده‌ است، ماسک زدن طولانی‌مدت می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی را افزایش دهد یا زخم‌های دردناک و کاملاً مشهود در ناحیه صورت ایجاد سازد.

با ماسک زدن، چه پوست‌هایی در معرض خطر هستند؟

هم‌اکنون استفاده از ماسک در همه مکان‌های عمومی بسته اجباری است، بنابراین این احتمال وجود دارد که همگی ما چندین ساعت در روز را با صورت پوشیده سپری کنیم. اما در این میان بعضی از انواع پوست‌ها ممکن است با ماسک زدن آسیب بیشتری ببینند:

پوست خشک که حساسیت بیشتری به اصطکاک‌های مکرر دارد.

پوست چرب که ترشح بیش از حد سبوم در آن می‌تواند منجر به ایجاد آکنه شود.

پوست روشن در میان افراد بالای 65 سالی که لاغرتر هستند و بدن‌شان از مقاومت کمتری برخوردار است.

پوست حساس که در اثر ابتلا به بیماری‌های پوستی مثل (آکنه، اگزما و...) ضعیف شده، واکنش‌پذیرتر خواهد بود.

متخصصان پوست معتقدند که پوست صورت از نظر فیزیولوژیکی برخلاف پوست دست یا کف پا که ضخیم‌تر و نازک‌تر هستند با حملات مکرر سازگار نیست.

چند اقدام پیشگیرانه

برای محدود کردن آسیب‌های پوستی ناشی از ماسک زدن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک ماسک پنبه‌ای خالص و شفاف انتخاب کنید چون هم پوست به راحتی تنفس می‌کند و هم احتمال بروز حساسیت و آلرژی به حداقل می‌رسد.

15 تا 30 دقیقه قبل از ماسک زدن، پوست را به خوبی با یک شوینده ملایم مثل صابون، تمیز کنید. در ادامه پوست را خوب خشک کرده و از مرطوب‌کننده استفاده نمایید تا محافظ پوست در نواحی اصطکاک ماسک با صورت باشد.

هر زمان که موقعیت مناسب بود و خطر ابتلا وجود نداشت، ماسک را بردارید تا تخلیه گرما و عرق‌زدایی در امنیت کامل انجام گیرد.

به محض این‌که اولین علائم واکنش‌های پوستی به ماسک زدن آغاز شد، از آب تِرمال که خاصیت تسکین‌دهندگی دارد یا از کِرِمی که خاصیت درمان‌کنندگی دارد و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد استفاده نمایید.

آرایش کردن با ماسک

در صورت امکان، آرایش را کنار بگذارید چون آرایش منافذ پوست را مسدود می‌کند و درنتیجه منجر به بروز آکنه خواهد شد. فراموش نکنید که حتی‌ اگر آرایش هم کنید، زیر ماسک پنهان خواهد شد اما اگر علاقه فراوانی به آرایش کردن دارید، آرایشی ساده و ملایم را برگزینید.

همچنین از مصرف هرگونه محصول معطر که حاوی نگه دارنده و پارابن است، خودداری نمایید چون ممکن است بخارهایی پخش شود که برای پوست محصور در زیر ماسک واقعاً مُضر خواهد بود. لاک‌ها، دئودورانت‌ها و غیره از جمله همین مواد هستند.

برای محدود کردن اثرات آفتاب روی پوست، در روزهای آفتابی، از یک کرم ضدآفتاب که شاخص ضدآفتاب 50+ دارد، استفاده نمایید. این کرم‌ها اگر چه مانع از برنزه شدن پوست نمی‌شوند، اما سرعت برنزه شدن ‌را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهند.

زمان مشورت با پزشک

در صورت بروز علائم عفونت پوستی مانند قرمزی، تاول و... سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید چون ممکن است از علائم ابتلا به بیماری ایمپتیگو باشد. این بیماری یک عفونت باکتریایی ست که به‌طور کلی در کودکان اتفاق می‌افتد، اما همچنین می‌تواند بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را نیز درگیر کند. از آنجا که این نوع اختلال به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد، شما حتماً باید تحت‌نظر پزشک باشید.

این بیماری می‌تواند رنج‌آور باشد چون ظاهر خوبی ندارد اما اصلاً جدی نیست و همانطور که ذکر شد با مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک در عرض چند روز تا یک هفته از بین می‌رود. این بیماری یک عفونت پوستی واگیردار است که به ایجاد لکه‌های قرمز کوچک می‌انجامد.

این لکه‌ها دور تا دور بینی و دهان ظاهر می‌شوند و ممکن است روی دست‌ها نیز دیده شوند، مملو از چرک هستند و پس از چند روز می‌ترکند و تبدیل به توده‌ای زرد رنگ می‌شوند که این تغییر رنگ از لبه‌ها آغاز شده و به مرکز می‌رسد. در این دوره تماس با فرد آلوده می‌تواند باعث انتشار عفونت شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید