برخی گمانه‌زنی‌ها حضور چهره‌های مختلف اصول‌گرا در انتخابات را الگو برداری آنان از زوج جهانگیری و روحانی می‌دانند. در سال ۱۳۹۶ بعد از تایید صلاحیت نامزدها جهانگیری باز هم در صحنه ماند و نقش یار کمکی روحانی را داشت.

دفاع تیمی اصولگرایان از ابراهیم رییسی یا عدم انسجام؟ / گروهی هیزم انتخابات هستند

سلام نو – سرویس سیاسی: ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به پایان رسید و حالا بیش از سی چهره مطرح در داوطلب شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. این حجم از تعدد نامزد اگر بی‌سابقه نباشد، حتماً کم سابقه و قابل توجه است.

البته سال‌های سال است که اصلاح‌طلبان داوطلبین و نامزدهای بیشتری نسبت به اصول‌گرایان معرفی می‌کنند، چهره‌هایی که دلیل حضورشان افزایش شانس اصلاح‌طلبان برای حضور و پیروزی احتمالی در انتخابات است.

مشکل اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان این‌قدر جدی بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ اسحاق جهانگیری در انتخابات ثبت‌نام کرد تا احتمال رد صلاحیت حسن روحانی، رییس جمهوری مستقر، را کاهش دهد.

شاید امروز رد صلاحیت روحانی دور از ذهن به نظر برسد، اما بنا بر برخی روایت سیاسیون از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۰ این رهبر انقلاب بود که جلوی رد صلاحیت محمد خاتمی، رییس جمهور مستقر، را گرفت و خاتمی توانست دوباره رییس جمهور شود.

درحالی‌که اصلاح‌طلبان با این جنس از مشکلات طرف هستند، اصول‌گرایان ذهنی آسوده دارند و می‌توانند به سادگی برای روز انتخابات برنامه بریزند. ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف یا مصطفی میرسلیم فرقی ندارند، اصول‌گرایان همیشه یکی دو نامزد شاخص و یکی دو نامزد متوسط در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند داشت و تنها مانع سر راه آن‌ها مکانیسم اجماع در انتخابات است که موفق باشد یا خیر.

حالا اما وضعیت کم عجیب و غیرمنتظره شده است. اصلاح‌طلبان مثل همیشه با چند نامزد مختلف از طیف‌های مختلف خود برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و چند نامزد اعتدالی و مستقل هم به چشم می‌خورند. در این میان اصول‌گرایان نیز در رخدادی کم نظیر با تمام قوا برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و پیش فرض‌های همیشگی انتخابات را دستخوش تغییر کردند.

اصول‌گرایان دنبال چیستند؟

برای درک عجیب بودن ثبت‌نام تمام قد اصول‌گرایان کافی است بدانید که کسی مثل علیرضا زاکانی تنها به خاطر حضور علی لاریجانی به فکر ثبت‌نام در انتخابات افتاد. از طرف دیگر پس از ثبت‌نام ابراهیم رییسی بسیاری انتظار حضور سعید جلیلی و محسن رضایی در انتخابات را نداشتند، اما هر دو نفر با قدرت در انتخابات ثبت‌نام کردند.

دفاع تیمی اصولگرایان از ابراهیم رییسی یا عدم انسجام؟ / گروهی هیزم انتخابات هستند

از این منظر به نظر می‌رسد برخی جریان‌های اصول‌گرا نیز گمان می‌کردند که حداقل پس از ثبت‌نام رییسی برخی از ثبت‌نام کنار بکشند، اما چنین نشده است.

پرسش مهم این است که دلیل پای فشاری اصول‌گرایان برای ثبت‌نام حداکثری چیست؟ آیا از ابلاغیه شورای نگهبان ترسیده‌اند و نگران تایید صلاحیت هستند یا مسئله دیگری در میان است؟ با موضع مجلس و فعالین اصول‌گرا این طور به نظر می‌رسد که آن‌ها با ابلاغیه شورای نگهبان مشکل خاصی ندارند و ماجرا چیز دیگری است.

اصولگرایان وکیل مدافعان ابراهیم رییسی می‌شوند؟

برخی گمانه‌زنی‌ها حضور چهره‌های مختلف اصول‌گرا در انتخابات را الگو برداری آنان از زوج جهانگیری و روحانی می‌دانند. در سال ۱۳۹۶ بعد از تایید صلاحیت نامزدها جهانگیری باز هم در صحنه ماند و نقش یار کمکی روحانی را داشت. حالا به نظر می‌رسد اصول‌گرایان نیز همین الگو را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند یاران پوششی ابراهیم رییسی باشند.

برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای چهره‌هایی مثل امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی را یاران اصلی ابراهیم رییسی در این زمین می‌دانند. قاضی‌زاده هاشمی در حوزه فرهنگ و سیاست حرف می‌زند، جلیلی سیاست خارجی را هدف قرار می‌دهد و علیرضا زاکانی نیز به طور مستقیم به علی لاریجانی، رقیب اصلی درون جریانی رییسی، حمله می‌کند.

با توجه به موضع سعید جلیلی که به ستادهای خود دستور داده از مواضع نامزدهای جبهه انقلاب حمایت کنند و شیوه حضور دیگر چهره‌های اصول‌گرا در انتخابات، این گمانه‌زنی چندان دور از ذهن نیست و به نظر می‌رسد حداقل بخشی از آن درست باشد.

کنعانی مقدم: جریان‌های سیاسی انسجام ندارند

با این همه حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا، با اشاره به تعدد نامزدهای انتخاباتی به سلام نو می‌گوید: به نظر می‌رسد انتخابات ۱۴۰۰ این را به ما نشان می‌دهد که جریان‌های سیاسی در درون خود انسجام، وحدت و هماهنگی ندارند و رقابت‌ها به رقابت‌هایی درون جریانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با این وضع تعدد نامزدها، به نظر می‌رسد انتخابات به مرحله دوم بکشد مگر این که نامزدها بعد از تاییدیه شورای نگهبان تصمیم به ائتلاف انتخاباتی بگیرند.

این فعال سیاسی افزود: اگر چنین نشود دو نفر اصلاح‌طلب، دو نفر اعتدالی و مستقل و چهار اصول‌گرا در یک رقابت تنگاتنگ و نزدیک شرکت می‌کنند.

کنعانی مقدم دیگر نامزدهای ثبت‌نام کننده را خارج از زمین رقابت اصلی انتخابات تعریف کرد و افزود: گروه دیگر نامزدها، افرادی هستند که می‌دانند تایید صلاحیت نمی‌شوند اما می‌خواهند با فرصت انتخابات حرف‌های خود را مطرح کنند و عملا اپوزیسیونی داخلی شکل بدهند. آخرین گروه نیز کسانی هستند که دنبال دیده شدن هستند. این گروه در حکم هیزم انتخابات هستند و رای نمی‌آورند، اما باعث گرم شدن انتخابات می‌شوند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید