نمازی رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و مصطفی تاجزاده را بر نرخ مشارکت در انتخابات مؤثر دانست و افزود: اگر آقای احمدی‌نژاد بر حرف خود ثابت قدم باقی بماند و انتخابات را تحریم کند حتماً بر عدم مشارکت مؤثر خواهد بود.

رد صلاحیت احمدی‌نژاد و تاجزاده بر نرخ مشارکت تاثیر دارد / احمدی‌نژاد زمینه حمایت از رییسی را دارد / تا قبل از تایید صلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان دنبال ائتلاف نخواهند بود

سلام نو - سرویس سیاسی: صف ثبت نامی‌های انتخابات ریاست جمهوری در روز آخر بسیار طولانی بوده است. ابراهیم رییسی، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری و برخی دیگر از چهره‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شدند و هنوز فرصت برای چهره‌هایی چون محمدجواد آذری جهرمی باقی است.

آیا این صف بلند را می‌توان نشانی از آب شدن یخ فضای سیاسی و نوید دهنده افزایش نرخ مشارکت در انتخابات دانست؟ علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با چنین گزاره‌ای مخالف است و به سلام نو می‌گوید: به نظر من زیاد بودن نامزدهای ثبت نامی تاثیری در میزان مشارکت مردم ندارد.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم انتخابات ریاست جمهوری انتخابات محلی نیست و می‌دانند چه کسی در حد ریاست جمهوری است. از سوی دیگر مردم با مشی شورای نگهبان آشنا هستند و می‌دانند شورای نگهبان در نهایت چند نفر را بیشتر حفظ نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مسئله کیفیت نامزدها اشاره کرد و گفت: در نتیجه صفی که امروز جلوی وزارت کشور کشیده شد تاثیری در مشارکت مردم در انتخابات نخواهد داشت و باید دید نامزدهای کیفی چه کسانی هستند و تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر؟

نمازی با اشاره با اشاره به تاثیر نامزدی برخی از نامزدهای کیفی گفت: آقای رییسی به نوعی نامزد نهایی اصول‌گرایان است و تاثیر ثبت نامش بر نهاد اجماع ساز اصول‌گرایان و میزان مشارکت جدی است، چنانچه نامزدی شخصی مثل آقای محسن هاشمی هم تاثیر به نسبت مشابهی بر تصمیم اصلاح‌طلبان دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نقش رییس پیشین مجلس در انتخابات گفت: آقای علی لاریجانی به دلیل عدم وجود پشتوانه حزبی در صورت حضور آقای رییسی و یک نامزد شاخص اصلاح‌طلب عملاً به نامزد ذخیره انتخابات تبدیل می‌شوند و بعید است هیچ کدام از دو طرف به سادگی از ایشان حمایت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان به فکر ائتلاف زود هنگام با لاریجانی نیستند، گفت: تا نتیجه تایید صلاحیت‌ها مشخص نشود اصلاح‌طلبان دنبال ائتلاف نخواهند بود. اگر در آن زمان امر دایر شد بین آقای لاریجانی و یک نامزد اصول‌گرا آن وقت اصلاح‌طلبان می‌توانند به گزینه‌ای که زاویه کمتری با باورهایشان دارد فکر کنند.

نمازی همچنین رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و مصطفی تاجزاده را بر نرخ مشارکت در انتخابات مؤثر دانست و افزود: اگر آقای احمدی‌نژاد بر حرف خود ثابت قدم باقی بماند و انتخابات را تحریم کند حتماً بر عدم مشارکت مؤثر خواهد بود، ولی اگر آن‌چنان‌که عادت دارد حرفش را عوض کند و با زمینه‌هایی که دارد از آقای رییسی حمایت کند حتماً روی رای ایشان نیز مؤثر خواهد بود.

وی درباره نقش مصطفی تاجزاده در این فضا گفت: شاید بشود گفت که آقای تاجزاده در خدمت اهداف جبهه هستند و به احتمال زیاد از خروجی نهایی جبهه اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنند و این حمایت هم تاثیر خاص خود را بر میزان رای نامزد مورد حمایت خواهد داشت. هر چند این نکته هم قابل انکار نیست که اگر آقای تاجزاده از کسی حمایت نکند تاثیر منفی قابل توجهی بر مشارکت مردم دارد.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام احمدی‌نژاد که از قبل رد صلاحیتش محرز بود آقای تاج‌زاده رو نمی‌دونم که احتمالا ایشون هم رد صلاحیت شه ولی در هر صورت اتفاق خاصی نخواهد افتاد اونی که بخواد رای بده یا نده از قبل تصمیم گرفته حضور یا عدم حضور بعضی ها یا تحریم هم چندان اثری نداره ۲۸ خرداد نتیجه اش معلوم میشه با سپاس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید