عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سقط های جنایی که تهدید جدی برای مادران و نظام سلامت است.

پزشکی قانونی: آمار سقط‌های جنایی تکان‌دهنده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۰ گفت: اتفاق ناگواری که در افغانستان افتاد و دختران دانش آموز کشته شدند را محکوم می کنیم  این اتفاق ماحصل سیاستهای اسراییل و ایادی آن در منطقه است. 

وی با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: امیدوارم همانطور که رهبر انقلاب فرمودند مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات حضور داشته و برگ زرین دیگری رقم بزنند.

وی با اشاره به برنامه های پزشکی قانونی در سال ۹۹‌گفت: برنامه های ما در کوتاه مدت با پیگیری همکارانمان در کمتر از زمان مشخص شده محقق شده است و تفاهم نامه های با وزارت بهداشت در راستای برنامه های پیشگیری  داشتیم.

مسجدی با اشاره به شرایط کرونا در کشور گفت: زمان پاسخگویی به پرونده ها ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اتفاق خوب دیگر استمرار سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه بود برای کاهش مواد مصرف آزمایشگاهی نیز اقدامات خوبی انجام شد.

وی با اشاره به تکریم ارباب رجوع در سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: دستورالعمل هایی صادر شده که معاینات به صورت تخصصی انجام شود. همچنین یکی دیگر از اقدامات ما آگاهی رسانی است.

او درباره سقط درمانی گفت: ما براساس قوانین مجلس شورای اسلامی خدمات ارایه می دهیم و تمام موارد سقط براساس قانون سال است اما آمار سقط های جنایی تکان دهنده است و بیش از ۳۰ جلسه در این خصوص با وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نظام پزشکی برگزار شده و اقداماتی در خصوص پیشگیری از سقط های جنایی که تهدید جدی برای مادران و نظام سلامت است داشته باشیم. 

وی با اشاره به تحقق سند تحول قضایی گفت:  ۴۹ شهرستان فاقد مرکز  پزشکی قانونی بودند که در ۳۷ شهر مرکز ایجاد شده است. در کل کشور نزدیک به ۴۰۰ هزار متر کمبود جا داریم که تاکنون ۱۹ هزار متر برطرف شده است. 

او با اشاره به جذب ۲۰۰ نفر در پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: طی همکاری با ناجا امکان دسترسی به پروفایل های بانک ژنتیک فراهم شده است.

مسجدی درباره پرونده فوت آزاده نامداری و دبیر اول سفارت سوییس گفت: رسیدگی‌ها در هر دو مورد انجام شده و به مرجع قضایی اعلام‌شده است و اطلاع رسانی از طریق مرجع قضایی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه خدمات ما حتی یک روز تعطیل نشده است، گفت: تعامل با دولت و مجلس در خصوص اعلام مشکلات و نیارهایمان داشته ایم. ساخت کیت ژنتیک در مرکز تحقیقات صورت گرفته است. مراحل نهایی ساخت این کیت در حال انجام است و به زودی به تولید انبوه می رسد.

او با اشاره به مشکلات پزشکی قانونی گفت: قریب به ۳۰۰ درصد رشد مواد و تجهیزات در سال ۹۹ داشتیم و توانستیم کار مردم را انجام دهیم اما با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستیم و در تلاشیم مواد و تجهیزات را از طریق تولید داخل استفاده کنیم.

وی با اشاره به فرسوده بودن ساختمان‌های پزشکی قانونی کشور گفت: ۲۰۰ مرکز ما در ساختمانهای استیجاری و امانی ارایه خدمات می دهند و ۱۵۰ شهرستان مرکز قضایی دارد اما فاقد مرکز پزشکی قانونی است. کمبود نیروی انسانی از جمله موارد بسیار مهم از مشکلات ما است، یک ششم همکاران ما به کرونا مبتلا شدند.

او ادامه داد: در سراسر کشور ۱۸۰ پزشک معاضدتی داریم که در استخدام ما نیستند اما با حقوق اندک یک میلیون تا دو میلیون تومان با ما همکاری می کنند. عدم واکسیناسیون برخی از همکاران ما یکی دیگر از مشکلات است ما از برخی گروه‌ها در اولویت بیشتری قرار دادیم در ستاد ملی کرونا مصوب شده است اما هنوز نتوانستیم به صورت صدردصدی واکسیناسیون را برای همکاران مان پوشش دهیم.

مسجدی تاکید کرد: ما به عنوان پزشکی قانونی هیچ نماینده ای در هیچ مرکزی نداریم و تمام خدمات ما در مراکز رسمی پزشکی قانونی ارایه می شود.

وی درباره طرح جدید مربوط به سقط جنین که از سوی مجلس در راستای طرح جوانی جمعیت ارائه شده است، گفت: سقط درمانی از اسمش مشخص است که برای درمان است و از سقط جنایی جدا است. ما در حوزه سقط درمانی مصادیق را با انجمن ها و کارشناسان و اهالی حوزه بررسی می کنیم تا مرتکب اشتباهی با توجه به موضوع شرعی آن نشویم. ما درخصوص سقط براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اقدام و اظهار نظر می کنیم در حوزه غربالگری ما هیچ اقدامی انجام نمی دهیم و جزو وظایف سازمانی ما نیست.

رییس سازمان پزشکی قانونی درباره آمارهای نزاع و درگیری گفت: در مجموع آمار پرونده‌های نزاع در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نیم درصد را داشته است و در این زمینه از ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ مورد پرونده در سال ۹۸ به ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد در سال ۹۹ رسید. در این بین آمار کودک‌آزاری نیز با افزایش  سه درصد به دو هزار و ۵۴۴ مورد رسید. آمار همسر آزاری نیز ۸۰ هزار و ۱۶۷ مورد بوده است.

مسجدی آرانی با اشاره به آمار جانباختگان تصادفات رانندگی گفت:  در سال ۹۹ مجموع پرونده‌های ما در این زمینه با کاهشی ۲۰.۵ درصد روبرو بود و از ۳۴۸ هزار و ۲۷۸ مورد در سال ۹۸ به ۲۷۶ هزار و ۷۷۱ مورد در سال ۹۹ رسید.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: موارد فوتی در سال ۹۹  نیز با کاهش ۹.۱ درصد  به ۱۵ هزار و ۳۹۶ مورد رسید. آمار فوتی‌ها در سال ۹۸، ۱۶هزار و ۹۴۶ مورد و در سال ۹۷ ، ۱۷ هزار و ۱۸۳ مورد بوده است. تحلیل ما این است که این کاهش آمار ناشی از شرایط شیوع کرونا نیز بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار خودکشی های موفق افزایش داشته است، گفت: ما آمار خودکشی را به مراجع ذیربط ارسال می کنیم. اما آمار خودکشی در ایران از متوسط نرخ خودکشی در دنیا پایین تر است.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت:  سند تحول قضائی را منشور کار خود قرار داده ایم و برنامه‌هایی که در این سند برای ما برنامه ریزی کرده بودند تا حدودی محقق کرده ایم و به دنبال محقق کردن باقی برنامه‌ها هم هستیم.

در ادامه رضا رئوفیان رییس بانک هویت ژنتیک ایران درباره بانک ژنتیک گفت: این کار با همکاری سازمان زندانها در حال انجام است و ۹۲ هزار نمونه رسمی کدگذاری و بایگانی شده است و ۳۵ هزار نمونه مازاد از مجرمان داریم که در حال بایگانی شدن است.

وی ادامه داد: بزرگترین آزمایشگاه سطح کشور را داریم و تمام این فرآیند در سازمان انجام می شود.

او افزود: برای تهیه بانک ژنتیک از خبرنگاران و آتش نشانان تأییدات اولیه گرفته شده است اما هنوز عملیاتی نشده است و در حال حاضر اولویت با مجرمان است که در جرایم خشن و تکرار شونده حضور داشته اند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید