مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امورگمرکی، از اعلام جرم قاچاق برای بیش از ۳۵۰ خودروی گذرموقت خبر داد.

 خرید و فروش خودروهای گذرموقت ممنوع است / اعلام جرم قاچاق برای ۳۵۰ خودرو

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از گمرک ایران، «مهرداد جمال ارونقی» اظهار داشت: حساسیت و اهمیت موضوع ورود موقت خودروهای سواری به طور مکرر طی بخشنامه های مختلف به دفاتر ستادی، حوزه های نظارت و تمام گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده و موضوع توسط تمامی گمرکات کشور رصد و پیگیری می شود.

وی افزود: مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیۀ شخصی خود وارد کشور می شوند، هرگاه جواز عبور (کارنه دوپاساژ) از کانون های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی، داشته باشد و آن را به گمرک ورودی ارایه دهند، می توانند به مدت سه ماه، با توجه به مدت اعتبار اسناد، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیۀ وجه الضمانی به گمرک، از وسیلۀ نقلیۀ خود استفاده کنند.

ارونقی تصریح کرد: گمرک ایران می تواند به درخواست متقاضی، درصورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیلۀ نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند. باید توجه داشت ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی در خارج اقامت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار حوزه های نظارت و گمرکات اجرایی کشور در خصوص ورود موقت خودروهای سواری، درحال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری با پلاک گذرموقت در کشور به صورت قانونی تردد می کنند؛ همچنین تعداد ۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و امکان نداشتن خروج از کشور به دلیل بسته بودن برخی از مرزهای زمینی کشور به جهت شرایط حاصل از کرونا، تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات کشور شده و برای آنها قبض انبار صادر شده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذرموقت به دلیل تحویل ندادن خودروی سواری به گمرک اجرایی، گزارش وقوع جرم با عنوان قاچاق تنظیم و به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

وی افزود: از خودروهایی که دارای پروندۀ قضایی قاچاق هستند می توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه انواع بی ام دبلیو،  ۴۰ دستگاه لکسوس، ۲۵ دستگاه لندکروز، ۲۰ دستگاه انواع تویوتا،  ۱۰ دستگاه رندلور، هشت دستگاه آیودی و پنج دستگاه نیسان اشاره کرد و البته باید توجه داشت ممکن است بعد از اعلام جرم قاچاق، بعضی مالکان خودروهای سواری نسبت به تحویل خودروی خود به گمرکات اقدام کرده باشند، اما ختم پرونده منوط به صدور رأی از سوی مرجع رسیدگی کننده خواهد بود.

ارونقی گفت: از گمرکاتی که بیشترین پروندۀ قاچاق برای خودروهای گذرموقت طی سال های ۱۳۹۷ تا اردیبهشت سال جاری را داشته اند می توان به آستارا با ۹۷ فقره پرونده، بیله سوار با ۹۷ فقره پرونده، دوغارون با ۶۴ فقره پرونده و بازرگان با ۲۷ فقره پرونده اشاره کرد.

وی با اشاره به این موضوع مهم که هرگونه خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذرموقت ممنوع بوده و در صورت احراز موضوع، مشمول مقررات قاچاق می شود، تصریح کرد: صاحبان خودروهای سواری که از تسهیلات ورود موقت خودرو استفاده می کنند لازم است قبل از پایان مهلت تردد نسبت به تحویل خودرو به گمرک یا خروج خودرو از کشور یا تمدید مهلت تردد این خودروها اقدام کنند، در غیر این صورت مطابق مقررات قاچاق با این موارد برخورد خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید