۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 55251399

عبدالناصر همتی، اقتصاددان ۶۴ ساله از جمله افرادی است که به باور کارشناسان عملکردش در بانک مرکزی قابل دفاع بوده است.

عبدالناصر همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ، استان همدان متولد شد.

به گزارش سلام نو، او که به پدر بیمه خصوصی ایران مشهور است، دکترای اقتصاد دارد و استاد دانشگاه تهران است. همتی همچنین کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است. او به مدت ۵ سال در زمان حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

همتی مدیریت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را، در طول دو سوم عمر این نهاد، برعهده داشت. او بود که پیشنهاد تاسیس صندوق ذخیره ارزی را به محمد خاتمی ارائه داد و در سه دولت اصلاحات، مهرورزی و تدبیر و امید مسئولیت‌های کلیدی پولی و مالی داشت.

او از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رئیس پیشین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. عبدالناصر همتی پس از ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی (علی طیب‌نیا) و تأیید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد و جایگزین فرشاد حیدری در بانک ملی ایران شد.

او در ادامه برای بار دوم با حکم طیب‌نیا، به ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

وی درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند.

دکتر عبدالناصر همتی از سال ۱۳۸۰ تاکنون به مدت شش دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی (کمیسیون اقتصادی - سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد - اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را بر عهده دارد که با رای مستقیم روسای بیمه ۱۰ کشور مهم آسیایی به این سمت انتخاب شده‌ است.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه روز چهارشنبه سوم مرداد ۱۳۹۷ خود به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد.

تحصیلات

او با رتبه یک دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرد؛ سپس در همان دانشگاه فوق لیسانس خود را دریافت کرد و درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند.عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود استادان تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است.

تالیفات و پژوهش‌ها

دکتر عبدالناصر همتی دارای تالیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهمترین آنها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» است. این کتاب چندین بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تالیفات اوست. وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه کرده‌است در کارنامه خود دارد.

عبدالناصر همتی کیست؟ / معرفی

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید