محمود صادقی یکی از نامزدهای جدی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است که بیشتر به خاطر فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و مواضع پیشروانه‌اش در بین مردم شناخته می‌شود.

محمود صادقی کیست؟ / از نمایندگی مجلس تا نامزدی انتخابات ریاست جمهوری

محمود صادقی (زاده ۲ فروردین ۱۳۴۱ الیگودرز) سیاستمدار اصلاح طلب، حقوق‌دان، مدرس دانشگاه ایرانی و نماینده سابق تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، که هم‌اکنون به‌عنوان دانشیار رشته حقوق در دانشگاه تربیت مدرس و نیز عضو کانون وکلای دادگستری ایران، فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شناخته می‌شود.

به گزارش سلام نو، صادقی دانش‌آموخته کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس می‌باشد، همچنین تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول را نیز در حوزه علمیه قم گذرانده‌است. وی فرزند شهید محمدحسین صادقی است.

محمدحسین صادقی از روحانیون انقلابی و از شاگردان امام خمینی (ره) بود. محمدحسین صادقی پس از انقلاب به وسیله آیت‌الله مشکینی، به ریاست دادگاه انقلاب شهرستان الیگودرز منصوب شد و پس از مدتی به نمایندگی مردم دورود و ازنا به دوره اول مجلس شورای اسلامی راه یافت. محمدحسین صادقی در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تیرماه ۱۳۶۰ شهید شد.

محمود صادقی که سابقه جدی تحصیلات حوزوی را نیز دارد در ارتباط با روند تحصیلات خود می‌گوید:

من از سال ۶۰ پس از شهادت پدرم، وارد حوزه علمیه قم شدم. در آن زمان به‌تازگی دیپلم فنی خود را در رشته مکانیک عمومی گرفته بودم. اما بالاخره وارد مدرسه حقانی شدم. دروس مقدماتی چون ادبیات عرب و اصول فقه و منطق را گذراندم. دوره سطح را نزد اساتیدی چون پایانی، اشتهاردی و شب زنده‌دار گذراندم. آقای شب زنده‌دار، پدر یکی از اعضای شورای نگهبان بودند. آیت‌الله راستی کاشانی نیز از استادان من بودند. ادبیات را هم نزد مدرس افغانی، از استادان بنام آن زمان گذراندم. مقداری هم در درس خارج شرکت کردم و دروس مقام معظم رهبری را نیز گذراندم و مدتی هم تقریرات درس ایشان را نوشتم. از دروس آیت‌الله وحید هم استفاده کردم. اما پس از مدتی که به تهران آمدم مقداری از حوزه فاصله گرفتم. منتها در حوزه هم به تدریس پرداختم همچون تدریس کتاب شرح لمعه. از سال ۶۴ به موازات حوزه وارد دانشگاه تهران و در سال ۱۳۶۹ وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم. تا سال ۷۹ هم دکترا را گرفتم و در همان سال در تربیت مدرس استخدام شدم.

صادقی دانشیار رشته حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، وکیل پایه یک دادگستری، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران، رئیس هیئت مدیره مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری مدرس، نایب رئیس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران و عضو حقوقدان کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی، و عضو کمیته اخلاق پزشکی چند مؤسسه است.

محمود صادقی؛ اصلاح‌طلبی فعال در مجلس

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی، در لیست ۳۰ نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم، در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱۱۶۴۳۶۸ رأی، در رتبه هفدهم تهران، وارد مجلس دهم شود. بسیاری گمان می‌کردند صادقی نیز مثل عموم نمایندگان کمتر شناخته شده مجلس به دنبال گذراندن دوره نمایندگی خود است، اما او در نهایت به یکی از فعال‌ترین نمایندگان مجلس تبدیل شد.

نقطه عطف کارنامه محمود صادقی در مجلس را می‌توان مطرح کردن ادعای حساب‌های شخصی رئیس یکی از قوا دانست، درگیری پرتنشی که تا مرز جلب صادقی نیز پیش رفت.

در آبان ۱۳۹۵، صادقی در نطقی در مجلس از مقامات خواست، در خصوص شایعات موجود درباره واریز میلیاردها تومان از وجوه قوه قضاییه به حساب‌های شخصی رئیس این قوه، توضیح بدهند.

علی طیب نیا وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ضمن رد بروز تخلف گفت:

از ۲۰ سال پیش، با هماهنگی خزانه کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مبالغی با رعایت حدود قانونی و موازین شرعی، برای قوه قضاییه به صورت سپرده، در سیستم بانکی کشور قرار گرفته‌است، به این مبالغ، سودهایی نیز تعلق گرفته که البته از اصل پول‌ها به هیچ وجه استفاده نشده، سود حاصله از مبالغ مذکور، صرفاً برای برخی هزینه‌های معین در قوه قضاییه صرف شده‌است.

صادقی در نطقی در صحن علنی مجلس از لاریجانی درخواست کرد «برای جلوگیری از ادامه سوءاستفاده بیگانگان و به‌منظور شفاف‌سازی» گزارشی از عملکرد حساب‌های مربوط منتشر کند. آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در واکنش، از رئیس مجلس و رئیس‌جمهور انتقاد کرد که چرا در برابر این تهمت‌ها از رئیس قوه قضاییه حمایت نکرده‌اند. دادستان تهران نیز در توضیح این حساب‌ها گفت که از سال ۱۳۷۳ و در دوره ریاست محمد یزدی بر این قوه، حساب‌هایی با اخذ مجوزهای لازم به نام قوه قضاییه افتتاح شده و مسئولین ارشد نظام از آن‌ها مطلع بوده‌اند.

صادقی همچنین از بازداشت یاشار سلطانی انتقاد کرده بود که باعث شد دادستانی از وی شکایت کند. همچنین سید جواد ساداتی نژاد از دیگر نمایندگان مجلس، به اتهام نشر اکاذیب از صادقی شکایت کرد.

در نهایت روز ۸ آذر ماه سال ۱۳۹۵ مأموران دادستانی برای دستگیری صادقی به منزل او مراجعه کردند. این اتفاق، تجمع گروهی از طرفدارانش مقابل منزل او را در پی داشت. مأموران با پیگیری مسئولین، از دستگیری وی منصرف شدند. احضار صادقی به دادسرا با انتقاد برخی از نمایندگان از جمله علی مطهری نایب رئیس مجلس و بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مواجه شد.

مسئولیت‌های اجرایی:

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴.

مدیرکل اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴.[۳۸]

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران.

مسئول دفتر حقوقی دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰.

عضو شورای فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس.

عضو حقوقدان کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی.

عضو کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده ابن سینا.

مدیر گروه رشته حقوق دانشگاه تربیت مدرس.

عضو کانون وکلای دادگستری ایران.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری مدرس، از ۱۳۸۶ تاکنون.

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس و موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید