به هیچ عنوان غذاهای داغ را برای خنک شدن در یخچال قرار ندهید، غذای داغ در یخچال به راحتی باعث افزایش درجه حرارت داخل یخچال و گرم شدن سایر مواد غذایی می‌شود.

شیوه خنک کردن غذا با چند ترفند ساده

به گزارش سلام نو، باشگاه خبرنگاران به نقل از سی‌ای ان آر نوشت: محققان آمریکایی می‌گویند خنک کردن غیراستاندارد غذا می‌تواند باعث بیماری شود.

خنک کردن غذاهای داغ گرچه به نظر بسیار ساده و ابتدایی می‌رسد اما اقدام نامناسب در این زمینه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های غذایی شود.

محققان دانشگاه میشیگان آمریکا در پژوهشی به چگونگی سرد کردن علمی غذاهای داغ پرداختند. ساده‌ترین راهکارها برای خنک کردن مواد غذایی مانند سوپ پیش از مصرف شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- به هیچ عنوان غذاهای داغ را برای خنک شدن در یخچال قرار ندهید. غذای داغ در یخچال به راحتی باعث افزایش درجه حرارت داخل یخچال و گرم شدن سایر مواد غذایی می‌شود.

۲- بهتر است مواد غذایی داغ را در ظرف‌های متعدد ریخته و یا آن‌ها را به تکه‌های کوچکتر تقسیم کنید. ظروف فلزی به دلیل آنکه رسانای گرما هستند بهتر از ظروف پلاستیکی می‌توانند مواد غذایی را سرد کنند.

۳- در صورتی که بسیاری عجله دارید که غذا بخورید و نمی‌توانید به اندازه کافی صبر کنید که غذا کمی خنک‌تر شود، بهتر است ظرف غذا را در یک ظرف بزرگتر حاوی آب و یخ قرار دهید. در این حالت برای تسریع در عمل خنک شدن غذا می‌توانید آن را هم بزنید.

۴- اگر می‌خواهید باقی مانده غذاهای گرم را نیز برای مصرف در آینده به یخچال بگذارید، باید آن‌ها را خنک کنید. بهتر است این مواد غذایی را اندکی در محیط خانه قرار دهید تا خنک‌تر شوند و سپس داخل یخچال قرار دهید.

۵- پس از قرار دادن مواد غذایی در یخچال در آن را طوری ببندید که هوا در آن جریان داشته باشد. زمانی که این مواد غذایی به طور کامل سرد شد می‌توانید در آن‌ها را بگذارید.

خنک کردن غذا

با این حال، دانشمندان آمریکایی می‌گویند سرد کردن آرام مواد غذایی به طور عمومی سالم‌تر و ایمن‌تر از سرد کردن سریع آنهاست. از این رو، توصیه می‌شود این روند را به آرامی انجام دهید.

درباره غذای کودکان نیز می‌توانید با جابه جای کردن مداوم غذای آن‌ها در ظروف کوچک، از سرد شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. با این وجود، به هیچ عنوان از فوت کردن برای سرد کردن مواد غذایی استفاده نکنید. فارغ از واکنش‌های شیمیایی که میان بازدم و مواد غذایی رخ می‌دهد، افراد در فرآیند فوت کردن غذا میزان قابل توجهی از عوامل بیماری زا را به مواد غذایی وارد می‌کنند که می‌تواند باعث بیماری کودک شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید