آتش و خون در فلسطین جاری است و سایه گلوله بر سر کودکان فلسطینی افتاده است و صهیونیست‌ها با خشونتی کم نظیر در حال کشتار مردم هستند و قصد کوتاه آمدن ندارند.

کودک‌کشی صهیونیست‌ها در روز روشن / دیدبان حقوق  بشر می‌گوید با  آپارتاید  مواجهیم

به گزارش سلام نو، محمدحسین لطف‌الهی در شرق نوشت: تصاویر و دوربین‌های خبرنگاران دیگر نمی‌توانند بازتاب‌دهنده آنچه در فلسطین می‌گذرد، باشند. اسراییلی‌ها با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، آن را به یک میدان جنگ تبدیل کرده‌اند و ضمن محاصره این مسجد مهم مسلمانان را با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی تحصن‌کنندگان در این مکان مقدس هدف قرار می‌دهند. همزمان یهودیان افراطی نیز با حمله به مردم عادی که برای اعتراض به اقدام اسراییل در تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند، صحنه‌های وحشتناکی از خشم و خشونت را خلق کردند که در کمتر کشوری نظیر آن را می‌توان دید.

حماس در واکنش به این رفتارها، برخی مناطق تحت اشغال اسراییل نظیر قدس، عسقلان، تل‌آویو و تعدادی از شهرک‌های یهودی‌نشین را هدف حمله راکتی قرار داد که این حملات دست‌کم یک زخمی بر جای گذاشت. ارتش اسراییل هم برای مقابله به مثل بمباران کور غزه و مناطقی از شهر قدس را در دستور کار قرار داد که بر اساس گزارش رسانه‌ها نتیجه این حملات کشته شدن حداقل 20 غیرنظامی فلسطینی از جمله 9 کودک بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل با «تروریست» خواندن عاملان حمله راکتی مدعی است حماس «خط قرمزها را رد کرده» اما واقعیت این است که از نگاه نزدیک‌ترین متحدان اسراییل نیز اتفاقات اخیر و درگیری‌ها میان فلسطین و اسراییل نتیجه تمایل بی‌پایان تل‌آویو به تداوم اشغالگری و نقض دائمی حقوق فلسطینیان است.

روزنامه واشنگتن‌پست در این باره گزارش داده است که اسراییلی‌ها در هفته‌های اخیر علاوه بر حمله به محله شیخ جراح و مسجد الاقصی در روز دوشنبه نیز در مراسم «روز اورشلیم» گروه‌های افراطی با سرود خواندن علیه فلسطینی‌ها و حمله به آنان باعث شدند تا خشم مردم فلسطین بیش از پیش شعله‌ور شود.

الیزابت سورکوف یکی از خبرنگاران مستقر در قدس در صفحه توییتر خود نوشته است: «حملات راکتی و موشکی علیه اورشلیم برای اولین‌بار پس از سال‌ها دقیقا در زمانی رخ داد که پلیس اسراییل و یهودی‌های افراطی معترضان فلسطینی را به‌شدت تحت فشار قرار داده بودند.» هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرده که صدها نفر طی حملات اخیر به معترضان فلسطینی زخمی شده‌اند که حال 7 نفر از آنان به‌شدت وخیم است. شبکه‌های اجتماعی هم در روزهای اخیر نقش ویژه‌ای در بازتاب ماجراهای فلسطین داشته؛ یکی از این ویدیوها نشان می‌دهد در روزهای اخیر یک مرد میانسال به‌شدت از سوی پلیس اسراییل مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

بازدید هیات اروپایی از شیخ جراح
در پس افزایش تنش‌ها در بیت‌المقدس، نمایندگان کنسولگری‌ کشورهای اروپایی در محله «شیخ جراح» در قدس شرقی حضور یافتند. محله‌ای که اسراییل قصد دارد تمامی ساکنانش را از خانه‌های‌شان بیرون کند. به نوشته وبگاه عربی۲۱، این هیات اروپایی با حضور در این محله، در جریان آخرین شرایط اهالی قرار گرفته و به سخنان‌شان گوش دادند. نماینده اتحادیه اروپا نیز در این جمع حضور داشت و در سخنانی تعویق صدور حکم دادگاه رژیم صهیونیستی در خصوص محله «شیخ جراح» را گام مهمی ارزیابی کرد و در ادامه گفت که بیرون راندن اهالی این محله، نقض صریح  قوانین  بین‌المللی  است.
 طبق حکمی که یکی از دادگاه‌های بیت‌المقدس با فشار اسراییلی‌ها صادر کرده تمامی اهالی محله شیخ جراح (نزدیک به۵۰۰ نفر) باید خانه‌های خود را تخلیه کرده و آن را به شهرک‌نشینان یهودی واگذار کنند.

دیدبان  حقوق  بشر:  با  آپارتاید  مواجهیم
عمر شاکر، مدیر دفتر سازمان دیدبان حقوق بشر در فلسطین اشغالی روز سه‌شنبه تاکید کرد که عملیات هدفمند تخلیه محله شیخ جراح از فلسطینیان تاکیدی بر واقعیت نظام آپارتایدی است که میلیون‌ها فلسطینی با آن مواجه هستند. شاکر افزود که این عملیات تخلیه محله شیخ جراح از فلسطینیان نتیجه سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ اکثریت یهودیان در قدس است. بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، شاکر همچنین از سرکوب تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در قدس توسط نظامیان اسراییل انتقاد کرد و آن را ناشی از اقدامات سازماندهی شده تل‌آویو برای استفاده از زور بیش از حد علیه فلسطینیان دانست. او گفت که تنش‌های گسترده در فلسطین اشغالی پیامدهای بزرگی برای حقوق بشر خواهد داشت و کابینه اسراییل سعی دارد فلسطینیان را از محله شیخ جراح بیرون کرده و به یهودیان اسراییلی برای سیطره بر منازل فلسطینیان اجازه دهد.

شروط حماس  برای آتش‌بس
مقامات فلسطینی واکنش‌های شدیدی به اقدامات اسراییل نشان داده‌اند. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته جشن‌های ویژه عید فطر را لغو کرد و دستور داد در این روز پرچم‌ها به صورت نیمه افراشته درآید.  عباس همچنین تماس‌هایی با «احمد حلس» عضو کمیته مرکزی فتح، «صلاح ابوورده» استاندار شمال غزه و دیگر مقامات غزه برقرار کرده تا در جریان وضعیت خطرناک این منطقه در پی حملات مستمر ارتش اسراییل قرار بگیرد.

جنایت در فلسطین: کودک‌کشی صهیونیست‌ها در روز روشن / دیدبان حقوق  بشر: با  آپارتاید  مواجهیم

اسماعیل هنیه نیز رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، روز (سه‌شنبه - ۱۱ مه)، اعلام کرد که تصمیم این جنبش این است که تا زمانی که اشغالگران کلیه اشکال تجاوز و تروریسم را در قدس و مسجدالاقصی متوقف نکنند، به نبرد خود ادامه دهد.  به نوشته خبرگزاری فلسطینی «معا»، او افزود: معادله ارتباط غزه به قدس ثابت است و تغییر نخواهد کرد و هر زمانی‌ که قدس فراخواند، غزه لبیک می‌گوید. رییس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که قدس یک موازنه قدرت جدید در حوزه‌های سیاسی، مردمی و میدانی در دو حوزه داخلی و خارجی، ایجاد کرد و اراده ملت  فلسطین پیروز  می‌شود.

امریکا  مقصر  است
وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای عجیب که روز دوشنبه درباره قدس منتشر کرد، ضمن فراخواندن «دو طرف» به «آرامش» خواستار تنش‌زدایی و آتش‌بس سریع شد. در روزهای قبل نیز وزارت خارجه امریکا در پی حمله نظامیان اسراییلی به مسجد الاقصی و پرتاب گاز اشک‌آور به داخل این مسجد و همچنین برخورد بسیار خشن با شهروندان فلسطینی در بیانیه‌ای مشابه «از دو طرف» خواسته بود تا دست از اقدامات تنش‌زا بردارند. فعالان حقوق بشر در امریکا این مواضع وزارت خارجه ایالات متحده را «غیرقابل قبول» می‌دانند. جینان دینا، سازمان‌دهنده گروهی از اعراب مدافع فلسطین در امریکا در این باره به میدل ایست‌ای می‌گوید: «فلسطین اشغال شده است و ایالات متحده به حمایت سیستماتیک از اسراییل ادامه می‌دهد. در عین حال همزمان با اینکه با مالیات شهروندان امریکایی حمایت نظامی از اسراییل ادامه دارد، وزارت خارجه امریکا در واکنش به جنایات علیه شهروندان فلسطینی به سرزنش هر دو طرف می‌پردازد.» چندی پیش نیز سه ژنرال بازنشسته اسراییلی در مقاله‌ای مشترک نوشتند که «حمایت‌های عملی و بی‌دریغ امریکا از گذار به سمت راه‌حل یک دولتی در این منطقه، شبیه دستورالعمل زمینه‌چینی برای تنش دائمی میان اسراییل  و فلسطین است.»

شبلی تلهامی، عضو اندیشکده بروکینگز معتقد است: «ایالات متحده نه تنها یک بازیگر بی‌طرف در درگیری‌های فلسطین و اسراییل نیست، بلکه با حمایت‌های بی‌دریغ از یک سوی ماجرا به طرف مقابل آسیب زده و باعث شده صلح از همیشه دست نیافتنی‌تر به نظر برسد.»  همزمان با انفعال امریکا در سال‌های اخیر، سیاست در اسراییل بیش از همیشه به راست متمایل شده و علاوه بر نتانیاهو که هیچ تعهدی به بازگشت به راه‌حل دو دولتی ندارد، تعدادی از مقامات و احزاب اسراییلی نیز علنا این راهکار را رد می‌کنند. خالد الجندی، استاد دانشگاه و عضو اندیشکده میدل ایست یکی از علل تشدید افراط‌گرایی در اسراییل بوده است.  به گفته او، «هرچند دست‌کم اخیرا صداهای رادیکال در امریکا در امر سیاستگذاری دخالت مستقیم نداشته‌اند اما آنها هنوز با استفاده از ابزارهایی غیرمستقیم می‌توانند اثرگذار باشند و خواسته‌های خود را از جمله در نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان تحمیل کنند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا دوشنبه شب به وقت واشنگتن در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره کودک‌کشی اسراییلی‌ها ضمن پافشاری بر پشتیبانی بی‌قید و شرط واشنگتن از تل‌آویو گفته بود: «حملات راکتی یک تنش‌زایی غیرقابل قبول است.»  او در ادامه تاکید داشت: «در شرایطی که تمام طرف‌ها را به کاهش تنش ترغیب می‌کنیم، حق مشروع اسراییل در دفاع از خود و دفاع از ملت و سرزمین خود را به رسمیت می‌شناسیم.» این در حالی است که «ایلهان عمر» نماینده دموکرات کنگره امریکا حملات اسراییل علیه غزه را اقدام تروریستی خوانده بود. به نوشته او، «فلسطینیان مستحق محافظت هستند. برعکس اسراییل، برنامه‌های دفاع موشکی چون گنبد آهنین برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد.» 

گفت‌وگوی  تلفنی   وزیر  خارجه  ایران  و  اسماعیل هنیه

«اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس امشب (دوشنبه) با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش فارس، طرف فلسطینی در این گفت‌وگوی تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت سرزمین‌های اشغالی و حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی به فلسطینی‌ها و مقاومت مردم فلسطین با هر چه در توان دارند، ارایه کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگو با اعلام مجدد همبستگی جمهوری اسلامی ایران با مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن اقدامات رژیم غاصب و ددمنش صهیونیستی در حق مردم روزه‌دار فلسطین و همچنین حمله به مسجدالاقصی و شهید و زخمی کردن نمازگزاران بی‌دفاع، بر حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه مردم فلسطین و آرمان فلسطین تاکید کرد. ظریف همچنین اسماعیل هنیه را در جریان رایزنی خود با همتای ترکیه‌ای برای ایفای نقش در سازمان ملل متحد و همچنین سازمان همکاری اسلامی در راستای حمایت از مقاومت مردم فلسطین قرار داد.

محمدجواد  ظریف، وزیر  خارجه  ایران: 
تنها  راه‌حل  عادلانه  مساله  فلسطین  برگزاری  همه‌پرسی  است

حمله به مسجدالاقصی و کشتن نمازگزاران و هتک حرمت مقدسات دینی، بزرگ‌ترین دلیل بر ماهیت نژادپرستانه و مجرمانه این رژیم غاصب است که همواره دلیل اساسی از بین رفتن امنیت و آرامش و ثبات در این منطقه بوده است. در اینجا تاکید می‌کنم تنها راه‌حل عادلانه قضیه فلسطین، ارجاع به اراده فرزندان واقعی این سرزمین  و برگزاری همه‌پرسی  است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید