۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 55250915

سیگار کشیدن علاوه بر ضررهایی که برای قلب و ریه دارد روی پوست هم بسیار تاثیر می‌گذارد، در این گزارش به معرفی معایب فراوان مصرف سیگار پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

اثرات بد سیگار بر پوست بانوان

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، میزان سیگار کشیدن زنان در حال افزایش است و این موضوع به خصوص درباره دختران و زنان جوان جدی است.

اگر شما هم از دسته زنان و دختران جوانی هستید که هشدارها را جدی نمی‌گیرید و راحت سیگارتان را روشن می‌کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سیگار کشیدن علاوه بر ضررهایی که برای قلب و ریه و.. دارد روی پوست هم بسیار تاثیر می‌گذارد.

چین و چروک پوست

دود تنباکو حاوی بیش از چهار هزار ماده شیمیایی سرطان‌زاست. این مواد همچنین به کلاژن و آلاستین دو جزو اصلی پوست آسیب می‌رساند. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سیگاری‌های دست دوم هم می‌تواند سبب بروز این ضایعات پوستی شود؛ یعنی افتادگی و چین و چروک‌های عمیق پوست.

افزایش چروک صورت

افراد سیگاری به علت درون دادن مرتب دود سیگار در اطراف دهانشان خطوط چروک را تجربه می‌کنند، اما آسیب به همین جا ختم نمی‌شود. نیکوتین موجود در سیگار، پوست را ضعیف می‌کند که در نتیجه نقاط مختلف پوست از جمله پیشانی، چشم ها، گردن و قفسه سینه دچار چین و چروک می‌شود. متخصصان می‌گویند سیگار سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد به طوری که حتی افراد جوان سیگاری دو سال بیشتر از سن واقعی شان نشان می‌دهند.

ناهمواری پوست

سیگار کشیدن روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارد رگ‌هایی که اکسیژن و مواد مغذی را به کل بدن می‌رساند. موقعی که پوست از این مواد مغذی محروم می‌شود، حتی در سنین پایین هم تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. افراد سیگاری اغلب رنگ پریده هستند.

چین و چروک در اطراف لب

آسیب به آلاستین روی پوست اطراف دهان هم تاثیر می‌گذارد و منجر به پیری زودرس با ایجاد خطوط عمیق در اطراف پوست لب می‌شود. همان‌طور که اخم زیاد موجب چین خوردگی روی پیشانی می‌شود، عضلات اطراف لب نیز که در اثر پک زدن دایم جمع و کشیده می‌شود، موجب چروکیدگی پوست اطراف لب می‌شود که به مرور زمان و تداوم سیگار کشیدن این چروک‌ها دایمی خواهد شد.

چین و چروک چشم

چروک‌های پوستی دایمی از پیامدهای مهم سیگار کشیدن است. نیکوتین عروق خونی را تنگ می‌کند و در نتیجه مانع از رسیدن ذخیره اکسیژنی به پوست می‌شود. هرچند بروز چین و چروک‌های پوستی در دوران سالخوردگی اجتناب ناپذیر است، اما سیگار باعث می‌شود این چروک‌ها زودتر و در سنین پایین‌تر روی پوست نمایان شود. این چین و چروک‌ها اگرچه با افزایش سن ایجاد می‌شود، اما در سیگاری‌ها بسیار عمیق‌تر است.

لکه‌ها روی ناخن‌ها و انگشتان

توتون و تنباکو منجر به بروز لکه‌هایی روی ناخن‌ها و پوست دست می‌شود. این اتفاق می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن مزمن باشد. خوشبختانه بعد از ترک سیگار این تغییرات محو می‌شود.

بهبود ظاهر بعد از ترک

بعد از این که شما سیگار را ترک می‌کنید، جریان خون بهبود می‌یابد در نتیجه پوست شروع به دریافت اکسیژن بیشتر می‌کند. دندان‌ها هم ممکن است سفیدتر شود ضمن این‌که لکه‌های انگشتان و ناخن‌ها با ترک سیگار کم رنگ‌تر می‌شود.

هر زمان که سیگار را ترک کردید، برای مقاومت در برابر نشانه‌های پیری پوست می‌توانید از کرم‌های موضعی و حاوی آنتی اکسیدان برای بهبود ظاهر پوست استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هنگام خروج از منزل برای شما بسیار ضروری است. برخی پزشکان هم توصیه می‌کنند برای از بین بردن نشانه‌های پوستی ناشی از سیگار، از روش‌های درمانی لیزر و لایه برداری پوست بهره ببرید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید