جو بایدن، رییس جمهور آمریکا قصد دارد با رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این کشور دیدار کند.

دیدار بایدن با رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد برای اولین بار با «کِوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، دیدار بایدن با مک‌کارتی روز چهارشنبه و در حالی انجام خواهد گرفت که این مقام جمهوری‌خواه سال گذشته بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب به رسمیت نشناخت، به عدم تأیید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری رأی داد و پس از وقایع حمله به کنگره آمریکا رغبتی برای فاصله گرفتن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نشان نداد.

این در حالی است که بایدن از سال‌ها قبل با «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روابط خوبی داشته و از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری بارها با وی تماس برقرار کرده است. اما به نظر می‌رسد روابط چندانی میان رئیس جمهور آمریکا و قدرتمندترین جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان شکل نگیرد.

هفته گذشته خبرنگاری از «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید پرسید، آیا عدم دیدار بایدن و مک‌کارتی با گذشت نزدیک به شش ماه از آغاز به کار دولت جدید آمریکا تلاش برای متحد کردن دوباره آمریکا را تضعیف نمی‌کند؟

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این خبرنگار به این جمله اکتفا کرد: «آیا فکر می‌کنید ده‌ها میلیون نفر نگران این هستند که چرا او با مک‌کارتی دیدار نمی‌کند؟».

با توجه به شکنندگی اکثریت نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، این احتمال وجود دارد جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۳ پیروز شده و مک‌کارتی به ریاست این مجلس برسد. در این صورت، مک‌کارتی قدرتمندترین جمهوری‌خواه در آمریکا خواهد شد و قادر خواهد بود دردسرهای زیادی برای دولت بایدن ایجاد کند.

با این حال مشاوران بایدن می‌گویند، اکنون توپ در زمین مک‌کارتی است تا برای همکاری با دولت آمریکا در بحبوحه اختلافات داخلی در حزب جمهوری‌خواه، پیش‌قدم شود.

بایدن نیز اخیراً در این‌باره گفته است: «حزب جمهوری‌خواه در تکاپو است تا بفهمد چه موضعی دارد و آن‌ها در میانه یک انقلاب کوچک قابل توجه هستند».

این در حالی است که مک‌کارتی اسفند سال گذشته در نامه‌ای به بایدن، برگزاری دیداری میان این دو را خواستار شده بود تا بحران پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا را به بحث بگذارند. این نماینده ارشد جمهوری‌خواه بارها نسبت به بی‌پاسخ ماندن درخواست‌های او برای ارتباط با بایدن گلایه کرده است.

تنش‌ها میان دو جزب اصلی آمریکا از ماه ژانویه سال گذشته میلادی اوج گرفته است. با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ مدعی تقلب گسترده در انتخابات شد که در نهایت به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در روز تأیید آرای الکترال انتخابات منجر شد.

در پی وقوع این حمله مرگبار به کنگره آمریکا، ترامپ برای بار دوم مورد استیضاح قرار گرفت و نمایندگان جمهوری‌خواهی که به استیضاح او رأی داده بودند، از جمله‌ «لیز چنی» اکنون با تسویه حساب حزبی و انتقام مواجه شده‌اند.

در سوی دیگر این یارکشی هواداران ترامپ قرار دارند که مک‌کارتی نیز از جمله آن‌ها است. سناتور «لیندسی گراهام» در میانه اختلاف نظرها درباره نقش رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حزب جمهوری‌خواه، اخیراً اعلام کرد که این حزب بدون ترامپ فلج می‌شود.

در همین حال دموکرات‌هایی مثل «برنی سندرز» از موضع چنی در قبال ترامپ دفاع کرده‌اند. سندرز گفته که جرم او تایید شسکت ترامپ در انتخابات بوده است. «میت رامنی» نامزد سابق حزب‌جمهوری خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم از کسانی بوده که از چنی اعلام حمایت کرده است.

انتهای پیام/ص

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید