ناهید خدا کرمی با تاکید بر مستدل بودن گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر به حاشیه‌سازی‌های اخیر برای محسن هاشمی نیز اشاره کرد و گفت: برای کشوری که جمهوری‌اش با نام اسلام ترکیب شده و بر حفظ آبروی افراد تآکید و عیبجویی مذمت شده است، زیبنده نیست که فضای سیاسی آن این چنین گرفتار رویه‌های ضداخلاقی برای از میدان بدر کردن حریف باشد.

در دوره قبل مدیریت شهر تهران ۱۰ سال از بودجه شهر حیف و میل شده است / حجم پرونده آن چنان بزرگ است که رسیدگی کامل به تمام ابعاد آن احتمالا سال‌ها زمان ببرد

سلام نو - سرویس سیاسی: روز گذشته و در جریان دویست و نود و دومین جلسه شورای شهر تهران بررسی تقاضای تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادهای شرکت رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به «طرح ۳ شهید» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران و یکی از اصلی‌ترین چهره‌های پیگیر تخلفات شهرداری، که این گزارش را در صحن شورا خواند، گفت در جریان اجرای بخشی از این قراردادها، «۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد منابع شهرداری قربانی» شده است و «شهرداری ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان‌ پول داده و بعد از ۶ سال نتوانسته آن را پس بگیرد».

اعضای شورای شهر تهران پس از سه سال بررسی توانستند در قالب طرح تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون سپاه و شرکت رساتجارت، پشت پرده قراردادهای مملو از تخلفات میلیاردی شهرداری تهران در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف را شفاف کنند، تخلفاتی که بخش مهمی از آن با نام عیسی شریفی شناخته می‌شود.

بعد از انتشار این گزارش خبر از اقدامات قانونی شورا برای شکایت از متخلفین این تحقیق و تفحص منتشر شد، شکایتی که منتقدین و رقبای شورا آن را اقدامی سیاسی و انتخاباتی برای تخریب محمدباقر قالیباف دانستند.

اما تمام ماجرای شهر تهران به همینجا خلاصه نمی‌شود. درست روزی که شورا حرف از شکایت مستقیم جدی از متخلفان دوره پیشین شهرداری زد، حواشی خاصی برای محسن هاشمی، رییس شورای شهر پیش آمد و ادعاهایی خاص و غیراخلاقی علیه او مطرح شد.

برای بررسی گزارش طرح شده در شورا، اتهام سیاسی بودن این گزارش و البته حواشی طرح شده درباره رییس شورای شهر با ناهید خدا کرمی، عضو شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم. خدا کرمی به جز پیگیری جدی مسائل مرتبط با سلامت شهری، پروژه تهران۱۴۰۰ و اپیدمی کرونا یکی از چهره‌هایی بوده است که در چند سال گذشته بر رسیدگی به تخلفات شهرداری و شفاف سازی تاکید داشته است.

در ادامه گف‌وگوی سلام نو با ناهید خدا کرمی را می‌خوانید.

خانم خدا کرمی انتشار گزارش تحقیق و تفحصی که روز گذشته در شورا منتشر شد بسیار مثبت بود، اما این پرسش را ایجاد کرد که چرا انتشار این گزارش به دقیقه ۹۰ موکول شد و تا این اندازه طول کشید؟

آن چه که دیروز در صحن شورا قرائت و مصوب شد، حاصل اجرای طرحی بود که در اوایل شروع بکار شورا کلید خورد  و همانطور که از نام آن پیداست و شما هم اشاره کردید،  قرار بود بدون هیچ پیش فرضی با تحقیق و تفحص ابهامات مربوط به پروژه های مورد اشاره مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گیرد  و لذا بدون انجام تحقیقات متقن و مروردقیق مستندات نمی توانستیم اظهار نظر کنیم. این پرونده چندین هزار ساعت کار برده و تک تک مستندات و ادعاهای طرح شده در آن توسط کارشناسان مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گرفته است و کلیه اسناد جاری یا آرشیو شده به دقت مطالعه شده است و موارد اختلاف و مغایرت ها چندین بار و توسط تیم های حقوقی و امور قرارداد ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

یکی دیگر از دلایل طولانی شدن تحقیق و تفحص این بود که بسیاری از افرادی که نام و امضای آن‌ها در ذیل قراردادها و مستندات بود، حاضر به همکاری و ارایه توضیح نشدند که قاعدتاً  این امر روند رسیدگی را بسیار کند کرد.

این طور که شما می‌گویید مستندات شما باید کاملا قابل دفاع باشد.

بله قطعا همینطور است. تا اینجا دو سه پرونده دانه درشت و شفاف، بیشتر مورد توجه قرار گرفت که سپاه هم روی آن‌ها دست گذاشت و شاکی بود. به طور طبیعی این پرونده‌ها تمرکز و توجه شورا را نیز جلب کرده بود و حالا تمی توانیم به سایر پرونده‌های مورد مناقشه نیز بپردازیم.

به نظر من همین طولانی شدن پروسه هم قابل تمجید است چون ما نمی‌خواستیم بدون سند ادعایی را طرح کنیم. افکار عمومی باید در جریان باشد که شورای پنجم بدون در دست داشتن مستندات  و روشن شدن نتایج تحقیق و تفحص اظهار نظر نکرده است و بعد از طی مراحل مختلف به این نقطه رسیدیم. از طرف دیگر حجم پرونده‌های تخلف آن‌قدر زیاد است که شاید رسیدگی کامل به تمام تخلفات و موارد مغایر با قوانین و آئین نامه ها در دوره قبل، سال‌ها طول بکشد.

برای درک بهتر مسئله و برآورد ضرر و زیان شهرداری شما باید به قیمت سالهای ۸۸، تا ۹۳ و ۹۴ برگردید، آن وقت می‌بینید که چه تخلفات بزرگی انجام شده است که با توجه به جهش قیمت ارز و مسکن و نرخ تورم به نظر می‌رسد عددی به اندازه ۱۰ سال از بودجه شهر حیف و میل شده است.

رقبای سیاسی شورای شهر، به خصوص گروهی که پیش از این در شهرداری فعال بودند، مدعی هستند که رفتار شورا درباره این تحقیق و تفحص و زمان ارائه آن سیاسی و انتخاباتی است. این ایراد را تا چه اندازه وارد می‌دانید؟

اصلا این طور نبوده. شورای شهر اساسا یک نهاد سیاسی نیست و نهادی اجتماعی است که به امور روزمره شهر می‌پردازد . همانطور که گفتم یکی از اصلی‌ترین دلایل طول کشیدن پرونده این است که نمی‌شد بدون مستندات و تحقیق ادعایی را مطرح کنیم. دلیل دیگر هم این بود دوستانی که در پرونده مطلع بودند برای ادای توضیح حاضر نشدند و با تیم تحقیق و تفحص همکاری نکردند. با این شرایط طبیعی است که کار طول بکشد. شما اگر به اسناد پشتیبان این گزارش توجه کنید با ده‌ها مجلد روبه‌رو می‌شوید. واقعیت این است که این پرونده آن چنان بزرگ است که رسیدگی کامل به تمام ابعاد آن، احتمالا سال‌ها زمان ببرد.

به هر شکل ما هر چه به صورت مستند به دست آوردیم گزارش دادیم و اگر مدیرانی که امضای آن‌ها  در ذیل این اسناد است و مدارکی خلاف تحقیقات موجود دارند، می‌توانند ارایه کنند و شورای شهر از آن استقبال می‌کند.

با این تفاسیر می‌توان منتظر اقدام عملی شورا در این زمینه بود؟

بله قطعا همینطور است. قرار شده که شورا و شهرداری هر دو شکایت کنند، اما انتظار من از دادستان تهران به عنوان مدعی العموم این است که پای کار بیایند و به شورا کمک کنند و برای منافع عامه به این گزارش و گزارش‌های دیگر، مثل گزارش سازمان بازرسی کل کشور، ترتیب اثر داده و پرونده قضایی تشکیل دهند. رسیدگی به این پرونده‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از فسادهای آینده هم شود و روشی بازدارنده برای کاهش فساد اداری خواهد بود.

در دوره قالیباف ۱۰ سال از بودجه شهر حیف و میل شده است / حجم پرونده آن چنان بزرگ است که رسیدگی کامل به تمام ابعاد آن احتمالا سال‌ها زمان ببرد

وقتی برای یک شهروند عادی و با سازنده یک فیلم یا دزدی و فساد کوچک به سرعت پرونده تشکیل می‌شود و محاکمه انجام می شود و یا نهاد های نظارتی و شورای نگهبان هم به دلیل اشتهار یا احتمال به تخلف برخی را پیش از هر نوع محکومیتی رد صلاحیت می‌کند، انتظار می‌رود که روی پرونده‌های کلان تخلفات شهرداری هم حساس تر و جدی‌تر باشند. البته بخشی از پرونده که به قائم مقام پیشین شهردار مربوط بوده مورد رسیدگی قرار گرفته است ولی بخش اعظم پرونده همچنان مسکوت مانده و حتی شورا نمی داند وسعت تخلفات فرد مورد نظر چقدر بوده و برای کدام قسمت از پرونده محاکمه و محکوم شده و چه بخشی از پرونده مفتوح است.

درست روزی که شورا دست روی پرونده‌های فساد و تخلف گذاشت حاشیه‌ای بزرگ علیه محسن هاشمی به عنوان رییس شورای شهر تهران شکل گرفت. این حواشی و امثال آن تاثیری بر روند کار شما در این پرونده خواهد داشت؟

شورا از زمان آغاز به کار خود با مردم پیمان بست که منافع شهر نخستین و مهمترین اولیتش بود و تا به امروز بر این پیمان ایستاده و خواهد ایستاد و حواشی های مختلف هیچ تاثیری بر عملکرد رییس و کل شورای شهر نخواهد داشت.

واقعا متاسفم که برای رقابت با رقبا از چنین ابزارهای کثیفی استفاده می‌شود. جای تاسف بسیار است که در زمان انتخابات و تغییر و تحولات پرونده‌هایی علیه چهره‌های سیاسی مطرح می‌شود که درست و غلط آن مشخص نیست. از یک طرف برای آقای ظریف آن حواشی را می‌سازند و از طرف دیگر آقای هاشمی را تخریب می‌کنند. شرم آور است که هر از چند گاهی چنین حاشیه‌هایی برای مدیران کشور ایجاد می شود که ممکن است آنها را  زمین‌گیر کند و نه تنها  وقت و انرژی زیادی را از جامعه می گیرد بلکه بسیاری از مسایل اساسی کشور در سایه قرار می گیرد. بخصوص طرح چنین مسایلی در زمان انتخابات عوارض بیشتری را ایجاد می کند.

برای کشوری که جمهوری‌اش با نام اسلام ترکیب شده و بر حفظ آبروی افراد تآکید و عیبجویی مذمت شده است، زیبنده نیست که فضای سیاسی آن این چنین گرفتار رویه های ضداخلاقی برای از میدان به در کردن حریف باشد. من به عنوان یک زن، یک فعال اجتماعی و یک عضو شورا هیچ حرفی جز اظهار تاسف برای این رویکرد ندارم.

به نظر شما این حواشی برای کنار زدن آقای هاشمی از گود رقابت ریاست جمهوری بود؟

بهتر است این سؤال را از خود آقای هاشمی و جریانات سیاسی بپرسید،  گرچه به نظر من این حواشی نباید یک سیاستمدار قوی را از میدان به در کند و اگر آقای هاشمی قصد نامزدی در انتخابات دارند باید در میدان بمانند. در کشور ما هر کسی که قصد فعالیت سیاسی و اجتماعی دارد باید آماده هر نوع هجمه‌ای و حرف و حدیثی باشد و بداند که ممکن است حتی اگر نقطه ضعفی هم نداشته باشد، درگیر ماجراها و حاشیه های زیادی می‌شود که حتی زندگی خانوادگی و حیات سیاسی وی را نیز دستخوش طوفان می‌کند. به خصوص که یک جریان ضعیف و شکست خورده  همواره سعی می کند تا ضعف های خود را در میدان رقابت های سالم با ایجاد بحران های هیجانی برای رقیب بپوشاند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    خانم مستدل، همش نه دو سه تا گندشرو رسانه ای کنید شکایت کنید. تا کی حرف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید