پایگاه خبری - تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ نتیجه ای دربر نداشته و خروج آمریکا از برجام منجر به تغییر فعالیت های ایران نشد.

 نشنال اینترست:  تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ نتیجه‌ای نداشت

به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، نشنال اینترست در گزارش خود با اشاره به مذاکرات ایران و طرف های برجام در وین نوشت: رایزنی های غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن آغاز شده و طرف های توافق هسته ای به طور مستقیم در حال بررسی مسئله چالش برانگیز رفع تحریم ها هستند.

نشنال اینترست ادامه داد: مذاکرات در حال پیشرفت است اما دولت جو بایدن که پیشتر از تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای سخن گفته است، باز هم با یک سوال قدیمی روبروست؛ اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد اگر تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شوند.

این پایگاه خبری -تحلیلی همچنین نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا معتقد بود که ایران با حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پول زیادی دست پیدا کرده که آنها را صرف دو چیز کرده است: تامین مالی فعالیت های گروه های مورد حمایتش در منطقه و تقویت و توسعه ظرفیت های نظامی و موشکی‌اش.

به گزارش نشنال اینترست، اما بررسی حقایق نشان می دهد که این ارزیابی اغراق شده است. همان طور که کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا گفته، خبر بد این است که حمایت از این گروه ها در منطقه برای ایران چندان هزینه ای ندارد.

این پایگاه تحلیلی آمریکایی افزود: بنابراین، تحریم ها بر سیاست های منطقه ای ایران تاثیری نداشته و خروج آمریکا از برجام منجر به تغییر فعالیت های ایران نشده است.

در واقع این یک ارزیابی گمراه کننده است که تصور شود ایران از پول نقد مورد ادعای واشنگتن پس از امضای برجام برای تقویت و توسعه ظرفیت های نظامی اش استفاده کرده است. جمهوری اسلامی همواره هزینه کردن در حوزه توانایی های نظامی را در اولویت قرار داده است.

نشنال اینترست تصریح کرد: از طرفی دیگر، تلاش های آمریکا برای اطمینان دادن به شرکای مضطربش در خلیج فارس از طریق فروش تسلیحات به آنها، تنها منجر به ایجاد رقابت تسلیحاتی شده و به علاوه استنباط ایران از امنیتش را ضعیف کرده است. از نظر ایران، موشک های بالستیک برای محافظت از خود در برابر همسایگانش بسیار اهمیت دارد.

مضاف بر این، خروج آمریکا از برجام و سپس اعمال فشار حداکثری علیه ایران، موجب هراس متحدان اروپایی اش شده و سبب شد تا آنها "حاکمیت اقتصادی" شان را مجددا مورد ارزیابی قرار دهند. ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپا تهران را به سمت سایر طرف های برجام سوق داد تا اینکه این کشور به دنبال محدود کردن برنامه هسته ای اش باشد. اکنون با ازسرگیری مذاکرات هسته ای و چشم‌انداز لغو تحریم ها در برابر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش این امید به وجود آمده است که می تواند راه را برای بازگشت به همکاری‌ها درخصوص رسیدگی به تنش های منطقه ای باز کند و این در سراسر آتلانتیک مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

نشنال اینترنست در پایان تاکید کرد: اروپا و آمریکا در منطقه خایج فارس با ثبات و جلوگیری از اشاعه هسته ای دارای منافع مشترک هستند. بنابراین، مذاکرات کنونی در وین باید روی منافع مشترک متمرکز باشد، نه روی نگرانی های گمراه کننده.


 
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید