مجتبی جباری، بازیکن پیشکسوت فوتبال گفت: تیم‌های عربی روش‌هایی دارند تا به موفقیت برسند اما ما نباید عصبی شویم و از کوره در برویم. الان کیفیت بازیکنان بالاتر رفته و فقط امیدوارم فشار و استرس باعث نشود تا بازیکنان عملکرد معمول خود را نداشته باشند.

تیم ملی یک سر و گردن بالاتر از حریفانش است / امیدوارم مسئولان جدید فدراسیون مسیر قبلی‌ها را نروند

به گزارش سلام نو، ایران ورزشی نوشت: مجتبی جباری هر چند به ندرت صحبت می‌کند اما هر بار حرف‌هایی به زبان می‌آورد که اگر در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، شاید فوتبال ایران از این بحران به وجود آمده رها شود. او که شاگرد استاد چراغپور بوده و بارها رنج سفر چند صد کیلومتری را به جان خریده تا پای کلاس او بنشیند، حالا از انتصاب آقا جلال به عنوان رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال دفاع می‌کند. از نظر جباری، چراغپور با اختلاف بهترین نفر برای تصدی این پست بود و شماره هشت سابق تیم ملی ابراز امیدواری می‌کند تا از این پس کمیته آموزش مسیر بهتری را طی کند. با جباری که خود زمانی دروازه بحرین را در منامه باز کرد تا ایران بتواند مقابل بحرین به پیروزی برسد، درباره تیم ملی و مسابقات مقدماتی نیز صحبت کردیم. هافبک سابق تیم ملی معتقد است ایران بازیکنان و کادرفنی باکیفیتی دارد و می‌تواند از این گروه سخت به مرحله بعد صعود کند.

یکی از دلایلی که با شما برای انجام مصاحبه تماس گرفتم، انتصاب جلال چراغپور به عنوان رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال است. این را می‌دانم که شما چندین بار برای آموزش، حتی به شمال کشور رفته‌اید تا پای کلاس استاد چراغپور بنشینید. به همین دلیل می‌خواهم نظرتان را درباره این انتخاب یا انتصاب بدانم.

حقیقت اینکه خیلی خیلی از این انتخاب خوشحال شدم. به نظر من این انتخاب، فوق‌العاده به نفع فوتبال ایران و سیستم آموزشی‌اش خواهد بود چون یک نفر با آگاهی بالا، علاقه‌مند و با مطالعه زیاد این سمت را برعهده گرفته است. این خوشحالی وقتی مضاعف می‌شود که من کار مربیگری را با حضور در کلاس‌های آموزشی استاد آغاز کردم و از تجربیاتش سود بردم. آقای چراغپور در رشت زندگی می‌کنند و من هم چندین بار منزل ایشان رفتم و هر بار از نحوه آموزش، معلومات خوب و انتقال درست و صحیح ایشان سورپرایز شدم. همیشه با خودم می‌گفتم مگر می‌شود یک نفر در این سطح باشد اما از وجودش در بدنه فوتبال ایران استفاده نشود.

فکر می‌کنم همین سورپرایز شما باعث شدتا همراه با چند مربی جوان دیگر کلاسی تشکیل بدهید تا چراغپور برای شما تدریس کند.

آن زمان چون کلاس درجه B را می‌گذراندم، با دوستان چنین موضوعی را درمیان گذاشتم و ماحصل آن برگزاری چند کلاس مشترک زیر نظر استاد چراغپور بود. اتفاقاً همه بچه‌ها از این کلاس راضی بودند و هر بار هم سعی کردیم زمان و نوع اجرا را بهتر کنیم. قرار هم بر این شد تا این روند را ادامه بدهیم اما شیوع ویروس کرونا فعلاً برگزاری کلاس را با وقفه مواجه کرده است.

فکر می‌کنید حضور آقای چراغپور می‌تواند مسیر و برنامه تکراری کمیته آموزش را تغییر دهد و اتفاقات جدیدی رقم بزند؟

من با چشمان خودم دیده‌ام که آقای چراغپور ساعت‌ها نشسته‌اند و کتاب‌های آموزشی را خط به خط ترجمه کرده‌اند. کنار این موضوع شناخت خوب ایشان هم مکمل شده تا به درک مطلوبی نسبت به فوتبال برسند. انتخاب استاد یک حسن دیگر هم دارد؛ اینکه سال‌ها قبل در کمیته آموزش حضور داشتند، معلمی کرده‌اند و آشنایی کاملی با این پست دارند. انتقال مفاهیم ایشان هم شیوا و دلنشین است و همه این موارد دست به دست هم داده تا نسبت به آینده آموزشی خوشبین باشیم. به شخصه از هر فرصتی برای کسب تجربه از آقای چراغپور استفاده می‌کردم اما حالا فرصت برای دوستان دیگر هم فراهم شده است.

چند سالی بود که آموزش مربیان جوان با موانع بسیار مواجه شده بود و هر کسی هم که پیشرفت می‌کرد، با تلاش خودش بود. الان امیدوار باشیم که کمیته آموزش جدید بتواند آینده مربیگری فوتبال ایران را بیمه کند؟

مسلماً ابزاری نیاز است و باید فراهم شود تا آقای چراغپور بتوانند بهترین عملکرد و خروجی را داشته باشند. اگر از ایشان حمایت شود و امکانات هم باشد، من که خیلی امیدوارم فوتبال ایران در زمینه آموزش پیشرفت کند چون می‌بینم که چه برنامه‌هایی در سر دارند و مطمئنم با وجود ایشان اتفاقات خوبی در این بخش رخ خواهد داد.

پس از نظر شما چراغپور انتخاب مناسبی برای کمیته آموزش بود که توسط مسئولان جدید فدراسیون فوتبال وارد کار شد.

دقیقاً. با قاطعیت می‌گویم ایشان با اختلاف بهترین فرد و نفر اول حضور در این پست بودند که خوشبختانه انتخاب شدند.

این بحث را تمام کنیم و به تیم ملی برسیم. روی کاغذ شانس کمتری نسبت به عراق و بحرین، برای صعود به جام جهانی داریم. از طرفی میزبانی بازی‌های خردادماه هم به بحرین داده شده. انگار ما ایرانی‌ها ساخته شده‌ایم تا دقیقه ۹۰ کار را به سرانجام برسانیم. شما به عنوان کسی که سال‌ها در تیم ملی حضور داشتید، نظر و پیش‌بینی‌تان چیست؟

کار که عجیب و غریب گره خورده و شرایط سخت شده است. خیلی راحت امتیازها را از دست دادیم و خودمان را در مهلکه‌ای قرار دادیم که باید از آن خارج شویم. حریفان هم وقتی تلاش ایران را می‌بینند، تا جایی که می‌توانند اجازه خروج از این شرایط را نمی‌دهند که نمونه‌اش میزبانی بحرین است. ضمناً در مرحله‌ای قرار نداریم که بشود پیش‌بینی دقیق و درست انجام داد. ما بازیکنان باکیفیتی در اختیار داریم که توانمندی‌شان را نشان داده‌اند و البته یک کادرفنی خوب که ثابت کرده‌اند می‌توانند موفق شوند. این گروه توانایی انجام کارهای سخت‌تر از این را هم دارند اما فوتبال است و دیگر نمی‌توان نتایج را دقیق پیش‌بینی کرد.

شما خودتان در منامه مقابل بحرین بازی کرده‌اید. آنها میزبانی را نگفته‌اند تا بازیکنان ایران را عصبی کنند و از این راه به خواسته خود برسند؟

تیم ما در بحرین سرتر از حریف بود اما شرایط طوری پیش می‌رفت که امکان داشت بازنده باشیم اما خدا را شکر در دقایق پایانی گل زدیم و توانستیم به پیروزی برسیم. بالاخره تیم‌های عربی روش‌هایی دارند تا به موفقیت برسند اما ما نباید عصبی شویم و از کوره در برویم. الان کیفیت بازیکنان بالاتر رفته و فقط امیدوارم فشار و استرس باعث نشود تا بازیکنان عملکرد معمول خود را نداشته باشند. فقط همین، وگرنه یک سر و گردن بالاتر از حریفان هستیم و می‌توانیم به مرحله بعد صعود کنیم.

البته به تازگی مشکلاتی برای فدراسیون فوتبال به وجود آمده و ساختمان سئول نیز در اختیار شرکت شستا قرار گرفته. آن هم به دلیل پرداخت یکی از قسط‌های قرارداد مارک ویلموتس.

ببینید این موضوع یا خیلی از مسائل شبیه به این، از اشتباه در رفتار فوتبالی شکل می‌گیرد. اگر کارها به بخش خصوصی سپرده شود و سیستم درست باشد، کیفیت‌ها بالاتر می‌رود و دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهیم بود. آن وقت دیگر نیازی نیست فدراسیون فوتبال درگیر یک ساختمان باشد. تا این مسائل را درست نکنیم، خیلی از بحث‌های دیگر هم حل نخواهد شد. من علاقه‌ای به صحبت درباره این موارد ندارم، چون تا وقتی تغییرات بنیادی صورت نگیرد، همین مشکلات تکرار خواهند شد. شما بحث سوپرلیگ اروپا را دیدید که چه مبالغی می‌توانست جابه‌جا شود. ما چقدر می‌توانیم از پتانسیل موجودمان استفاده کنیم؟ واقعاً باعث شرمندگی است که فوتبال روز به روز کوچک می‌شود و افراد نیز کوچکتر. این رقم‌ها با توجه به مبالغی که در فوتبال دنیا می‌بینیم، مبلغی نیست اما نمی‌دانم دوستان چه کار کرده‌اند ولی اندک امیدی دارم که اوضاع موجود اصلاح شود.

یعنی امیدوار باشیم که فوتبال کمی نفس بکشد؟

شرایط سخت است اما افرادی که تصمیم می‌گیرند، اگر واقعاً اراده کنند و پشت کار بایستند، این اتفاقات را به راحتی جبران خواهند کرد چون اشتباهات را می‌توان جبران کرد تا خیلی سریع فوتبال به سوددهی برسد. نمونه‌های بسیاری هم در دنیا هستند که می‌توان از آنها الگو برداشت. فقط امیدوارم مسئولان جدید هم مسیر را مثل قبلی‌ها نروند و اتفاقات خوب را رقم بزنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید