قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم گفت: شورای شهر یک بارقه امیدی بود و می‌گفتند اگر مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکنند در  انتخابات شورای شهر شرکت می‌کنند چرا که آنها قومی هستند اما آنجا هم رد صلاحیت گسترده صورت گرفت.

خیلی از کسانی که ادعای آمدن دارند با آمدن رئیسی قطعا نخواهند آمد / اگر رای مردم برایشان مهم بود رد صلاحیت‌ها را رقم نمی‌زدند

به گزارش سلام نو، قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم، در گفتگو با برنا در رابطه با حضور نهایی نمایندگان جبهه اصلاحات گفت: جبهه برنامه های کاندیداها را می بیند و پس از آن با آنها گفتگو می کند، گفتگویی که هم در جمع و هم هیات رئیسه انجام خواهد داد و در نهایت از بین ۱۴ نفر کاندیدا افراد مدنظر باید ۵۰ درصد آراء را کسب کسب کنند که قاعدتا ممکن است ۵-۶ نفر در این مرحله انتخاب شوند و پس از این باید در مرحله نهایی دو سوم آراء را کسب کرده و معرفی و در نهایت ثبت نام اعلام کنند که به نظر من روی اشخاص به سختی می شود نظر داد.

او گفت: به جز آقای ظریف که شرایط خاصی دارد بقیه دوستانی که معرفی شدند عمدتا یک رنگ و یک شکل هستند به جز آقای جهانگیری که یک وضعیت اجرایی و سابقه و حضور در مناظره های انتخاباتی هم داشته بنابراین باید یک مقدار صبر کنیم تا ببینیم که به کجا می رسد.

او ادامه داد: تاجزاده با یک گفتمان جدید، نو و مواردی را که بیشتر مدنظر مردم است یا نخبگان سیاسی اصلاح طلب جسته و گریخته در محافل خصوصی درباره آن حرف می زنند ولی هیچکدام علنی بیان نمی کنند را مطرح می کند؛ آقای تاجزاده به‌ هرحال بالاترین وضعیت را دارد ولی احتمال می دهند که ممکن است با رد صلاحیت یا تیر نظارت استصوابی، گردنش زده شود به هرحال به نظر من او از همه وضعیت و شانس بیشتری را بعد از نیامدن ظریف خواهد داشت.

میرزایی نیکو در رابطه با اجماع جبهه اصلاح طلبان بر روی کاندیداتوری ظریف عنوان کرد: در این مرحله این اتفاق نمی افتد. در این مرحله به همه دوستانی که رای لازم را دارند پیشنهاد می شود که حتما بروند و ثبت نام کنند، لذا اینکه بگویند همه کنار بروید مثلا آقای فلانی بیاید قطعا چنین اتفاقی نمی افتد. افرادی که شانس بیشتری دارند و رای لازم را آوردند به اینها پیشنهاد می کنند که بروند و ثبت نام کنند، قطعا در میان ظریف، جهانگیری و تاجزاده مطرح هستند اما ممکن است خودشان ثبت نام نکنند آن وقت  تکلیف جبهه اصلاحات روشن است. به نظر من با توجه به اینکه هر روز یک قانون خاصی را خودشان بدون اینکه مراحل قانونی آن سیر شود می گذارند یا به هرحال آمدن یا نیامدن هایی که سفارش می شود نیاید و ثبت نام نکنید همه اینها دستخوش یکسری مسائلی خواهد شد که انتخابات را قطعا به سوی کم رونقی و انتخابات حداقلی، سوق می دهد.

نماینده مجلس دهم با اشاره به تشتت در جبهه اصولگرایی گفت:به نظر می رسد یک مقدار اردوگاه آنها متشتت تر از شرایطی باشد که وجود دارد. علتش هم این است که به هرحال اگر رئیسی نیاید همه خودشان را کاندیدا می دانند و شاید به تعداد دو رقمی هم برسند اینها همه ادعا دارند و می گویند ما می توانیم مجموعه را اداره کنیم.

میرزایی نیکو درباره کاندیداتوری رئیسی نیز بیان کرد: آقای رئیسی هم به نظر من آمدنی است. زمانی که اعلام شود رئیسی می آید و یا خود او اعلام کند که می آیم به این راحتی نمی تواند از فضای تبلیغاتی صدا و سیما استفاده کند گرچه همیشه استفاده کرده و باز هم می تواند، استفاده کند ولی به این سادگی نیست که خبر او خیلی پررنگ تر از خبرهای دیگر پخش شود.

نماینده مجلس دهم گفت: بنابراین با آمدن رئیسی یک وحدت رویه‌ای پیش می آید حالا ۳-۴ نفر برای جمع کردن بازی و برای اینکه تیم کم نباشد ممکن است حضور داشته باشند ولی خیلی از کسانی که ادعای آمدن دارند با آمدن رئیسی قطعا نخواهند آمد. اما ائتلاف نظامی‌ها ممکن است تا آخر بماند ولی در نهایت به یک نقطه ختم می شود یعنی اینکه این دوستان بالاخره قابلیت هایی دارند و می‌توانند مخاطبان خودشان را در جبهه های خود جلب کنند و این بخش ها وقتی که خوب پخته شد، آنوقت شسته و رفته در اختیار رئیسی قرار می گیرد.

نماینده پیشین مجلس در رابطه با چگونگی افزایش مشارکت مردم اینگونه پاسخ داد و گفت: من فکر نمی کنم یخ انتخابات به این سادگی ها بشکند و آب شود به دلیل اینکه مردم به این نقطه رسیدند که انتخابشان و آمدنشان در پای صندوق رای موثر نیست. یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان اعلام کرده که ما تا آخرین لحظه انتخابات هم، ممکن است رد صلاحیت کنیم. شورای شهر یک بارقه امیدی بود و می‌گفتند اگر مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند در  انتخابات شورای شهر شرکت می کنند چرا که آنها قومی هستند اما آنجا هم رد صلاحیت گسترده صورت گرفت.

میرزایی نیکو گفت: اولا اینکه نزدیک ۷۰۰-۸۰۰ روستا داریم که تعداد اراء ثبت نام کنندگان به حد نصاب نرسیده و باید دو برابر باشد تا بتوانند رقابت کنند. مثلا سه نفر می خواهند و فقط سه نفر ثبت نام کرده و نفر چهارم هم نیست که رقابتی صورت بگیرد. 

او عنوان کرد: اگر می خواهیم انتخابات پرشوری داشته باشیم علائم آن نشان می دهد که این اتفاق نخواهد افتاد. سردمداران قضیه دوست دارند که یک انتخابات حداقلی داشته باشیم. موضوع مهمی نیست یکبار در مجلس امتحان کردند و حالا می‌خواهند این مسیر را ادامه دهند و بعدا می گویند کرونا است و هزار تا شرایط دیگر بوجود آمده و خوب طبیعی است که مردم نیایند.

میرزایی نیکو ادامه داد: به نظر من اگر رای مردم برایشان مهم بود هم رد صلاحیت ها را رقم نمی زدند و هم قانون های آنچنانی برای مایوس کردن کسانی که میخواهند ثبت نام کنند انجام نمی دادند و هم رد صلاحیت گسترده در شورای شهر بوجود نمی آوردند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید