اگر فردی که مبتلا به ویروس کرونا می باشد، شما را لمس کرد و یا در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا قرار گرفتید حتما باید لباس های خود را ضدعفونی کنید و کیفیت لباس در میزان نگهداری ویروس تاثیری ندارد.

ویروس کرونا چه مدت روی لباس باقی می ماند؟ | بهترین روش ضد عفونی کردن لباس های آلوده به کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از آنا، شستن لباس کرئنایی از آن دسته  دغدغه هایی است که در دوران کرونا در ذهن شما نقش می بندد و به این فکر می کنید که آیا نیاز به شستن لباس دارید یا خیر و اگر نیاز است، باید اینکار چگونه انجام شود؟ شاید شما به دلیل اینکه بیشتر در خانه هستید، چندان اقدام به شستشوی لباس نکنید. افرادی مانند پزشکان، پرستاران و کادر درمانی؛ که می توان آن ها را در خط مقدم مبارزه با کرونا دانست، باید احتیاط بیش تری نسبت به لباس های خود داشته باشند. اگر در بیرون از خانه هستید، ممکن است لباس شما به ویروس کرونا آلوده شود.

به گفته پروفسور کارین لدر، متخصص بیماری های عفونی و همه گیر، از اصلی ترین خطرهایی که می توان به ویروس کرونا نسبت داد، قطرات دهان می باشد که در محیط شروع به پخش شدن می کند، تا زمانیکه فاصله یک و نیم متری خود را رعایت نکرده اید، این قطرات ممکن است به شما برخورد کند. به همین دلیل است که تاکید بر این شده که شما باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

شواهد چندانی بر اینکه نشان دهد، ویروس کرونا می تواند روی لباس و یا پارچه قرار گیرد و یا چه مدتی می تواند باشد، وجود ندارد؛ ولی شرط احتیاط این است که اگر در مکانی بودید که ممکن است لباس شما به ویروس کرونا آلوده شده باشد، بهتر است آن را شستشو دهید. ویروس کرونا نمی تواند به مدت زمان زیادی روی لباس باقی بماند، اما کرونا می تواند در مدت زمان و دمای خاص از بین برود.

بهترین روش ضد عفونی کردن لباس های آلوده به کرونا

ویروس کرونا هنوز به درستی شناخته نشده است و دانشمندان در حال یادگیری اقدامات پیشگیرانه برای این ویروس هستند. آن ها  دریافتند که این ویروس می تواند بر اثر راه های بسیار مختلفی وارد بدن شود که یکی از آن ها، لباس آلوده شما می باشد که ممکن است در اثر عطسه یا سرفه و یا حتی برخورد به جای آلوده ویروس کرونا به لباس شما وارد شود. دانشمندان دریافتند که این ویروس می تواند در اثر دمای بالا از بین برود. بخار آب می تواند دمای 100 درجه را ایجاد کند که این خود بسیار بالا بوده و برای نابودی ویروس می تواند کافی باشد. به این نکته هم دقت کنید که مدت هاست برای ضدعفونی کردن از بخار آب استفاده می کنند.

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید شستشوی لباس در دمای بالاست.این عمل احتمال از بین رفتن ویروس را بسیار افزایش میدهد.از آنجا که شستشوی چند باره لباس ها ممکن است موجب از بین رفتن آنها شود لذا استفاده از بخار شو و اتو میتواند از جمله راه کارهای مفید باشد.به طور حتم کیفیت و جنس لباس نیز در ماندگاری آن تاثیر مضاعف دارد.پیشنهاد میشود در شرایطی که این ویروس خطرات بسیاری را رغم زده خرید پوشاک را از معتبرترین فروشگاه اینترنتی پوشاک انجام دهید.این عمل موجب میشود که هم از مواجهه با ویروس جلوگیری شود و هم به کسب و کار ها رونق داد.

کرونا چه مدت روی لباس باقی می ماند؟

تولیدکنندگان لباس برای ایجاد زیبایی و جذابیت در پوشاک همواره از وسایل تزیینی که متریال آنها از پلاستیک و فلز است استفاده میکنند.این موارد میزان نگهداری بالایی از ویروس را دارا هستند. این سوال ممکن است برای شما پیش بیاید که اگر لباس در اثر تعریق یا باران خیس شد، چه باید کرد؟ چرا که ویروس می تواند در رطوبت، مدت زمان بیشتری زنده بماند و یک مکان مناسب برای زندگی ویروس می باشد.تاکنون مطالعات چندانی روی اینکه ویروس روی لباس می تواند چه مدت زمانی زنده بماند، انجام نشده؛ اما اگر شما فکر می کنید که در مکانی بوده اید که در معرض ویروس قرار داشته اید، بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر فردی که مبتلا به ویروس کرونا می باشد، شما را لمس کرد و یا در معرض عطسه و سورفه فرد مبتلا قرار گرفتید حتما باید لباس های خود را ضدعفونی کنید.کیفیت لباس در میزان نگهداری ویروس تاثیری ندارد.ممکن است شما برای خرید یک پیراهن مردانه اسپرت به معتبرترین فروشگاه اینترنتی پوشاک مراجعه کرده باشید..اما این موضوع هم نمیتواند شما را ازآلودگی مصون نگه دارد.تنها جنس مرغوب این لباس میتواند در شستشوهای متعدد تضمین گردد.در این رابطه توجه به نکات زیر میتواند برای شما کاربردی و مهم باشد:

  • تکاندن لباس آلوده موجب پخش شدن ویروس و افزایش آلودگی میگردد پس از این کار خود داری نمایید
  • سعی کنید لباس ها را در زمان شستشو با درجه حرارات بالا بشویید
  • درهنگام شستشو بنابر احتیاط از ماسک و دستکش استفاده نماییید.
  • حتی المقدور از برخورد لباس با صورت خود جلوگیری نمایید.
  • در صورتی که لباس ها را در حمام شستشو میدهید حتما در انتها همه جا را با محلول های گند زادایی ضدعفونی کنید.

کرونا چه مدت روی لباس باقی می ماند

نحوه ی ضدعفونی کردن لباس افراد مبتلا به کرونا

باتوجه به حساسیت بالای شرایط فعلی، برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباس های افراد مبتلا به ویروس کرونا موارد زیر را توصیه می کنند:

  • قبل از اینکه بخواهید برای شستشو آماده شوید، یک ماسک جراحی و یک جفت دستکش بپوشید و به هیچ عنوان صورت و چشم های خود را در هنگام شستشو لمس نکنید.
  • برای اینکه تهویه هوا صورت بگیرد، بهتر است پنجره ها را باز بگذارید.
  • لباس ها را به هیچ عنوان پرت نکنید و از ماشین لباسشویی و یک شوینده بسیار مناسب استفاده کنید. برای ضدعفونی بهتر است تا از آب داغ استفاده کنید. بهتر است دمای آب تا 70 درجه سانتی گراد بالا باشد و شستشو حداقل 25 دقیقه توصیه می شود. در صورتی که شستشو را با آب با دمای کمتر انجام می دهید، بهتر است از ماده شیمیایی مناسب برای دمای پایین و غلظت مناسب برای شستشو استفاده کنید.
  • در هنگامی که می خواهید لباس ها را در ماشین لباسشویی قرار بدهید، به هیچ عنوان آن را تکان ندهید؛ چرا که ممکن است ویروس پراکنده شود.
  • در صورتیکه امکان شستشوی لباس در همان لحظه وجود ندارد، آن را در کناری آویزان کنید تا بعد از چند ساعت ویروس از بین برود.
  • تا زمانیکه فرد به بیماری مبتلا هست، وسایل شخصی آن و سایر وسایل مورد نیاز آن مانند بالش، تشک و ... در اختیار خود فرد بوده و نباید مورد استفاده افراد دیگر قرار بگیرند.
  • سطح اتاقی که فرد در آن قرار دارد با ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضدعفونی شود.
  • پس از اینکه تمیز کاری به پایان رسید، دستکش ها را درآورده و دست های خود را با آب و صابون شستشو دهید.
  • بعد از شستشو ماسک جراحی را برداشته و مجدد شروع به شستشو کنید.
  • ماسک و دستکش ها را در کیسه های زباله یا پلاستیک های دو لایه به دور بیندازید.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید