پیروز حناچی شهردار تهران، در کلاب هاوس گفت: ننگ اینکه بگویند کار نکرده‌ای می‌پذیرم اما زیر بار کارهای غیرکارشناسی نمی‌روم.

حناچی: بزرگ‌ترین پروژه این دوره شهرنفروشی بود / تخلفات این دوره را به آینده موکول نکردیم

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، شهردار تهران در نشستی با نمایندگان رسانه‌ها از مجموعه اقداماتی در دوران گذشته گفت که از آن به عنوان شهرفروشی یاد می‌شود. پیروز حناچی تاکید کرد بزرگ‌ترین پروژه همین دوره شهرنفروشی بود.

پیروز حناچی در میزگرد مجازی «ذره‌بین» که با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و کارشناسان حوزه شهر در بستر فضای مجازی (کلاب هاوس)برگزار شد،درپاسخ به پرسش نمایندگان رسانه‌ها از آلودگی و ترافیک تا اجرای طرح های محله‌ای ، جلوگیری از تخریب باغات ، بازپس‌گیری فضاها و عرصه‌های عمومی شهر به سود شهروندان، تخلفات و  اقدامات بی ضابطه‌ای که خارج از قوانین و برنامه های بالادستی اجرا شدند و... صحبت کرد.

شهرداری؛ یکی از آخرین دستگاه‌های مسئول در آلودگی‌هوا

شهردار تهران ابتدا در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی هوای تهران گفت: براساس نظر سنجی هایی که از شهروندان شده، ترافیک و آلودگی هوا دو مشکل عمده‌ای است که همواره مردم تهران از آن گلایه دارند. در شهریور ۹۶ و در آغاز این دوره مدیریت شهری، اولین نکته‌ای که مردم به آن اشاره کرده بودند،همین آلودگی هوا بود. این نشان می‌دهد که آودگی هوا موضوعی حاکمیتی است و حل آن به برنامه‌ریزی همه جانبه نیاز دارد.

حناچی با اشاره به اینکه خوشبختانه برنامه‌هایی مصوب و تبدیل به قانون شده است، خاطرنشان کرد:طبق مصوبات هیات وزیران در موضوع آلودگی هوا ۱۸ دستگاه درگیر هستند. اتفاقا شهرداری تهران جزو آخرین دستگاه های مسئول در موضوع آلودگی هواست. وزارتخانه‌های حاکمیتی، سازمان محیط‌زیست، وزارت‌کشور، وزارت صنایع، وزارت نفت در این زمینه نقش مستقیم دارند. کیفیت سوخت و خودروها هم در میزان آلودگی هوا تاثیر گذار است. این مشکل بسیاری از کشورهاست که حل آن چاره دارد.شهرهای بزرگی در دنیا از چالش آلودگی هوا عبور کرده‌اند.

حناچی ادامه داد: توسعه حمل‌و نقل عمومی ، استفاده از  وسایل نقلیه پاک و از ابزارهای حاکمیتی محدود کننده مثل طرح ترافیک و...سیاست های عمومی است که معمولا در همه کلانشهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما هم طرح LEZ ایجاد و محدودیت های ترافیکی در تهران جزو برنامه های ما است.

تخلفات این دوره را به آینده موکول نکردیم

شهردارتهران در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلف شهرداران دو منطقه گفت: جلساتی در عالی‌ترین سطوح دستگاه ‌های نظارتی برای این دو مدیر تشکیل شد.خوشحالیم که اگر تخلفی هم در این دوره صورت گرفته، خودمان با آن برخورد کردیم و به تاریخ احاله نشده است.

حناچی درباره توئیتی که هفته گذشته در صفحه شخصی اش مبنی بر عذرخواهی از مردم تهران منتشر کرده بود، توضیح داد:این توئیت در پاسخ به شیطنت یکی از رسانه‌ها بود.آقای هاشمی هفته گذشته گزارشی از اقداماتی که شورا و شهرداری انجام شده، داده بود و از مردم تهران به واسطه اقداماتی که ما می خواستیم اما هنوز نتوانستیم انجام دهیم، عذرخواهی کرده بود. اما یک رسانه این موضوع را به شکل غیر اخلاقی طوری تعبیر کرده بود که گویا رئیس شورای شهر از کم کاری من از مردم تهران عذرخواهی کرده بود. به همین خاطر من در توئیتر واکنش نشان دادم و  بیان کردم که ما اِبایی نداریم بایت کارهایی که می خواستیم انجام دهیم، اما به هر دلیلی نشده، از مردم تهران عذرخواهی کنیم.

بدهی‌ها مدام کنتور می اندازد

شهردار تهران درباره شرایطی که شهرداری را تحویل گرفت، گفت: ما درابتدای دوره حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی داشتیم. بدهی بانکی هم ثابت نیست و سود به آن تعلق می گیرد. میزان بدهی هایمان در حال تغییر است. آنجایی که تسویه می کنیم؛کاسته می شود. آنهایی که دفاع می کنیم یا در محاکم موفق می شویم،کاسته می شود. برآورد میزان تعهداتی که اعم از بانک‌ها ، سازمان ها و دستگاه ها و محاکم داریم حدودا ۵۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم به شکل روزانه هم درحال کنتور انداختن است. طبیعتا ما بخشی از آن را تسویه می کنیم که بتوانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم. به طور خلاصه برخورد با رانت و فساد و پیگیری پرونده های اقتصادی که لایه به لایه در دور های مختلف تغییر کرده، زمان‌بر است و انرژی زیادی را می‌گیرد اما درحال پیگیری است.

نمره قبولی مردم به خدمات شهری

پیروز حناچی در پرسش به پاسخ دیگری درباره عملکرد معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ گفت:طبق نظر سنجی های ما ،حوزه خدمات شهری ما به طور عموم یعنی آرامستان ها ،فضای سبز و پسماند از همه حوزه های دیگر شهرداری وضعیت بهتری دارد و ما با دریافت نمره متوسط بالای ۱۶ ، نمره قبولی را از مردم گرفته ایم و می گیریم.

او به عملکرد سامانه های ارتباط مردمی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ هم اشاره کرد و ادامه داد: بحث ثابت شورای معاونان ما گزارش های سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ است.گزارش ها آن دائما ارائه می شود و درصد نارضایتی‌ها متغیر است. مثلا حوزه شهرسازی درآغاز دوره در راس نارضایتی های مردمی بود اما نارضایتی سه چهار پله کمتر شده و این نشان می‌دهد تلاش هایی که صورت می گیرد روی عکس العمل مردم تاثیر دارد.

بزرگترین پرونده اقتصادی شهرداری تهران

 سوال بعدی از شهردار تهران درباره  تخلفات  قائم مقام شهردار اسبق تهران در شهرداری پایتخت بود. حناچی در این خصوص توضیح داد: درباره پرونده اقتصادی که نام بردید یکی از پروندهای بزرگی است که در شهرداری مطرح شده و به رسا تجارت یا هولدینگ یاس معروف است. همانطور که می دانید اولین شاکی این پرونده هم سپاه پاسداران بود که به هر صورت معتقد بود که رقم ها به دستشان نرسیده و مدعی بودند که این رقم ها مفقود شده است. ما هم در زمانی که پرونده باز بود و بازپرس پرونده سوال می کرد،گزارش مبسوطی را ارسال کردیم. معمولا در حوزه بازپرسی وقتی در پرونده ای تحقیق صورت می گیرد،هر اطلاعاتی که به پرونده کمک کند، در پرونده درج می شود. بعدها اما در رای صادره متوجه شدیم که این کار انجام نشده و گزارش ما تاثیری نداشته است . بر همین اساس با استفاده از پرتال سیستم قضایی ،مجددا طرح را منعکس کردیم. به طورکلی طبق قانون اگر به جایی برخورد کنیم که در منافع شهرداری  دخل و تصرفی صورت گرفته است وظیفه داریم گزارش و پیگیری کنیم.

خرج پول شهر برای هزینه‌های جاری

شهردار تهران درباره درآمدهای پایدار شهرداری هم که موضوع سوال نماینده یکی دیگر از رسانه ها بود، تصریح کرد: من از سال  ۱۳۷۶ به بعد هم جزو کسانی بودم که نقد جدی بر شیوه اداره شهر داشتم. اینکه ما شهر وفضاهای شهری را خارج از برنامه بفروشیم و درآمدهای آن را برای مسائل جاری یا بی انضباطی شهر خرج کرده و مشکلات ناشی از آن را به آینده موکول کنیم، شیوه ای بود که من از ابتدا به آن نقد جدی داشتم. ادبیات و ترمینولوژی منابع پایدار شهر همان موقع پایه گذاری شد.

او ادامه داد: آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالی پایدار» پرداخت اما به نتیجه نرسید. دولت احمدی نژاد هم آن را تایید نکرد تا در دولت آقای روحانی به مجلس قبل رفت که همزمان با آخرین جلسات بود و  ابلاغ نشد. الان خوشبختانه در کمیسیون های مجلس خوشبختانه مطرح است و امیدواریم که رای بیاورد. موضوع همه شهرداری ها در این میان مطرح است. به این معنا که شهرداری باید با هزینه های مالیاتی، عوارض نوسازی و خدمات هزینه های جاری را تامین کند و مایملک و ارزش های شهر را برای این کارها نفروشند. همانطور که آقای هاشمی رئیس شورای شهر گفتند، بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است.

اگر به جایی برخورد کنیم که در منافع شهرداری  دخل و تصرفی صورت گرفته باشد وظیفه داریم گزارش و پیگیری کنیم

مگاپروژه‌هایی از جنس عدالت اجتماعی

حناچی اضافه کرد: خودمان سخت گرفتیم؛ می توانستیم بدون توجه به مواردی همچون ذخایر آینده شهر و مسائل زیست محیطی پا را روی گاز بگذاریم. افتخار می کنیم به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم من بار دیگر تاکید می‌کنم که مگاپروژه های ما از جنس توسعه قلمرو عمومی، عدالت اجتماعی، ارزانتر اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه و مشارکت اجتماعی است.موضوع محله محوری و ۲ هزار میلیارد تومانی که در بودجه ۹۹ برای محله محوری در نظر گرفتیم از همین جنس است.

 انفصال از خدمت تا ساختمان روزنامه اطلاعات

شهردار تهران درپاسخ به پرسش خبرنگاری که از  صحت صدور حکم انفصال دائم برای یکی از مدیران یکی از سازمان های درآمدزای دوره گذشته مدیریت شهری پرسید، گفت: خیلی از پرونده‌های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته ؛ حتی در مورد مدیران حاضر هم بررسی و رای برای آن ها صادر شده است.

حناچی درباره ساختمان روزنامه اطلاعات هم گفت: این ساختمان یکی دیگر از پرونده رسا تجارت است که ما در این دوره با سپاه توافق کردیم. در واقع خرید این ساختمان و ساختمان پشتی آن برای ما ۵۰۰ میلیارد تومان و بسیار گران تمام شده است. البته هزینه ای که آن ها به عنوان صورت وضعیت اعلام کردند،تقریبا دو برابر این رقم بود.

خروج منابع از شهرداری به نفع یک خیریه

او در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ که در بستر فصای مجازی ( کلاب هاوس) برگزار شد، درباره اقداماتی که با عنوان خیریه انجام شده است،تصریح کرد: در مورد بیمارستان خیریه ، ما یعنی شهرداری و شورای شهر مدعی هستیم. اموال از شهرداری تهران به طرق مختلف خارج شده است که  باید تعیین تکلیف شود. درست است که شهرداری تهران به استناد به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اجازه کمک به خیریه ها را دارد اما این کار باد شفاف و بدون پرده‌پوشی باشد تا به نام کار خیر اتفاقات دیگری رخ ندهد.

حناچی ادامه داد: می‌دانیم بخش عمده ای از منابع، ابنیه و املاک به نفع این خیریه خارج شده است. باید بررسی های کامل تر صورت گیرد. خیلی از پرونده های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته است و حتی مدیران حاضر نیز مورد بحث قرار گرفته و رای برای آنها صادر شده است. تخلفات را در این دوره جدی تعقیب می کنیم.

درخواست فساد انگیز از شهردار

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش‌های یکی از رسانه ‌های منتقد که معتقد بود حناچی و تیم مدیریتی شهرداری با رسانه های منتقد رفتار متناقض دارند،گفت: همین که دوستان مخالف هم در این جلسه حضور دارند و اتفاقا سوال هم می پرسند نقض غرض شماست. درمورد اینکه رسانه ای قبل از انتشار خبری تقاضای مذاکره داشته باشد، بودار و هرگونه مذاکره ای فساد بر انگیز است.

حناچی ادامه داد: گزارش من به اعضای شورا این بود که نهادی برای انتشار خبر، تقاضای مذاکره دارد که من قبول ندارم. به  هرترتیب، افتخار من این است که ما با فساد در دوره خودمان برخورد می‌کنیم و این برخورد را به دوره بعد نمی واگذار نمی کنیم.

او به خبر واکسیناسیون مدیران هم اشاره کرد و افزود: این موضوع را بررسی کردیم  و متوجه شدیم که اعتراض وارد است و نیازی نیست که با رسانه منتشرکننده خبر مذاکره ای صورت بگیرد. برای همین هم خودمان فورا برخورد کردیم و فردای آن روز توییت زدم و به اعضای شورا هم اطلاع رسانی شد.

 بعضی سال ها حتی تا ۲۵ ملیون متر مربع پروانه ساختمانی هم صادر کرده اند که این رقم  معادل یک شهر ۸۰۰ هزار نفری است

توقف بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲

 شهردار تهران در ادامه  با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ در همه اسناد بالادستی تهران از جمله طرح جامع به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن مطرح شده،گفت: اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه سازی‌هایی که در آن منطقه صورت گرفت،یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود.

حناچی افزود: اینکه ما برای توسعه و ساخت ساز در یک منطقه مانند منطقه ۲۲ برویم به رای کمیسیون ماده پنج مربوط به سال ۸۷ استناد کنیم اصلا پذیرفتنی نیست.جالب است بدانید برای خدمات زیر بنایی این منطقه، ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود که مورد توجه قرار نگرفت.

او با بیان اینکه یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت و ساز در منطقه ۲۲ بود ،تصریح کرد: اقدامی که در این دوره مدیریت شهری صورت گرفت، بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است .

عزل  ۳ رییس ناحیه و ۳ معاون در ماجرای واکسیناسیون

شهردار تهران درباره ماجرای تخلف برخی مدیران در جریان واکسیناسیون پاکبانان گفت: در این جریان ۳ رییس ناحیه و ۳ معاون بلافاصله عزل شدند. اما  ایرادی که در بخش واکسیناسیون کرونا برای کارکنان شهرداری بر ما وارد است ،ابلاغ نشدن پروتکل بود . به عنوان مثال بحث پسماند برای بخش های مختلف پسماند تعریف مناسبی نشده بود .. حالا هم  اطلاعات افراد واکسیناسیون شده در سایت شفاف منتشر شد و تنها نام آنها به دلیل پروتکل های وزارت بهداشت منتشر نشد اما اطلاعات و اسامی در اختیار ما قرار دارد.

زیر بار کارهای غیر کارشناسی نمی روم

شهردار تهران درباره تخلفات صورت گرفته در زمینه صدور پروانه گفت: در بعضی از سال ها حتی تا ۲۵ ملیون متر مربع پروانه ساختمانی هم صادر کرده اند که این قم  معادل یک شهر ۸۰۰ هزار نفره است.

حناچی با بیان اینکه این کار کارشناسی نیست، خاطرنشان کرد:  من ننگ این که بگویند کار نکرده ای را می‌پذیرم ولی زیربار کارهای غیر کارشناسی نمی روم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید