معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از برگزاری نشست صلح استانبول در هفته آخر ماه می/خرداد خبر داد.

برگزاری نشست صلح استانبول در خرداد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «حاجی دین محمد» به طلوع نیوز افغانستان گفت که نشست استانبول درباره صلح افغانستان که تاکنون دوبار به تأخیر افتاده است براساس توافق آمریکا و طالبان برای خروج نظامیان آمریکایی در ماه جولای، این نشست در آخر ماه می/خرداد  برگزار می شود.

این نشست قرار بود ۲۴آوریل/ ۴ اردیبهشت  برگزار شود اما وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده بود که  این نشست بعد  از عید  فطر موکول شده است.

دولت افغانستان گفته که دلیل تاخیر این نشست گروه طالبان بوده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که با توجه به پیشرفت‌های اخیر و پس از رایزنی‌های همه جانبه با طرفین، توافق شده‌است که کنفرانس "به موعد بعدی، تا زمانیکه شرایط مطلوب برای پیشرفت معنی دار فراهم گردد، موکول شود.

سخنگوی طالبان پیش از این عمل نکردن آمریکا به  توافقنامه دوحه که  براساس آن آمریکا متعهد به  خروج نظامیانش از افغانستان شده بود را علت شرکت نکردن در نشست استانبول ذکر کرده بود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه فوریه سال پیش توافقی را با طالبان امضا کرد که هدف آن پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا بود.

براساس آن آمریکا گفت کلیه نیروهایش را تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می کند و طالبان قول داد اجازه عملیات از خاک افغانستان را به گروه های افراط‌گرا ندهد.

به دنبال این توافق، حملات شورشیان طالبان به نیروهای بین‌المللی متوقف شد اما حملات این گروه به نیروهای امنیتی افغانستان همچنان ادامه یافت.

خلیل زاد  فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان این روزها تلاش های زیادی برای برگزاری نشست صلح استانبول آغاز و گفت وگوهایی را با مقامات افغان و دیگر طرف ها آغاز کرده است.

پس از آخرین دیدار خلیل‌زاد از افغانستان و گفت وگو با رئیس جمهوری  و رئیس شورای عالی مصالحه ملی ، اشرف غنی با انتشار مقاله ای در یک رسانه غربی  به تشکیل دولت انتقالی چراغ سبز نشان داده ،کاری که در  گذشته  از خطوط  قرمز رئیس  جمهوری افغانستان محسوب می شد.

نشست استانبول یکی از مهمترین نشست ها در مورد آینده صلح افغانستان است که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و "تشکیل دولت انتقالی صلح" در این کشور به توافق برسند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید