بلدرچین ها در طول پرورش با ۳ نوع جیره مختلف باید تغذیه شوند. دان مورد نیاز این پرنده را باید از فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور تهیه کنید. جوجه بلدرچین ها تا سن دو هفتگی با یک نوع خوراک بنام استارتر باید تغدیه شود. این دان پروتئین بالایی دارد چون در دو هفته اول نیاز جوجه ها به پروتئین بیشتر از زمان بلوغ می باشد.

چگونه در منزل بلدرچین پرورش دهیم؟

گوشت و تخم بلدرچین دارای ارزش غذایی بسیار بالایی میباشند و همین امر باعث شده تا افراد برای پرورش این پرنده در منزل ترغیب شوند. بلدرچین ها بر خلاف مرغ، هزینه نگهداری و تغذیه ای پایینی دارند و سرعت رشد بالایی داشته و خیلی زود تخمگذار میشوند. برای پرورش بلدرچین در منزل بهتر است که از قفس استفاده کنید، قیمت قفس بلدرچین با توجه به تعداد طبقات آن متفاوت می باشد. ارزان ترین آن قفس یک طبقه بوده که میتوان ۳۰ عدد بلدرچین بالغ در آن نگهداری کرد.

این پرنده پر جنب و جوش بوده و میتواند پرواز کند. به همین دلیل بهتر است که حتما در محیطهای سرپوشیده از آنها نگهداری شود. برای نگهداری بلدرچین در منزل ابتدا به یک محیط کوچک مثل انباری، زیرزمین و ... نیاز خواهید داشت. محل مورد استفاده باید دارای تهویه باشد. این پرندگان فضای خیلی کمی اشغال میکنند.

یکی از بهترین روش ها برای نگهداری بلدرچین استفاده از قفس می باشد. به کمک قفس بلدرچین میتوانید تعداد کم و مشخصی از این پرندگان را در باغ، ویلا، منزل و حتی آپارتمان پرورش دهید.

استفاده از قفس چندین مزیت برای شما خواهد داشت که عبارتند از:

پرت دان در این روش به حداقل می رسد و همچنین دان مورد نیاز بلدرچین ها به شکل تمیز در اختیار آنها قرار میگیرد. در ساخت قفس بلدرچین، دانخوری را به صورت شبکه ای در طول قفس با لبه استاندارد طراحی میکنند. از این رو پرنده به راحتی به دانخوری دسترسی داشته و راحت میتوانند غذای مورد نیاز خود را دریافت کنند. از طرفی در این نوع دانخوری ها امکان آلوده شدن دان به فضولات پرنده ها یا خیس شدن در اثر نشت آب از آبخوری ها وجود ندارد.

نظافت راحت فضولات و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع یکی دیگر از مزیت های استفاده از قفس می باشد. اگر بلدرچین ها را بر روی بستر پرورش دهید، به دلیل فضله بد بوی این پرندگان، باید حتما یک سیستم تهویه مناسب نیز به کار گیرید چون فضله این پرنده در مقایسه با کود مرغ بوی شدیدتری دارد. اما در صورت استفاده از قفس فضله این پرنده در کف طبقه جمع آوری خواهد شد. همچنین در کف هر طبقه میتوان از پوشش کودکش هم استفاده کنید تا بدین صورت بوی نامطبوع فضله این پرنده از بین برود.

اما نوع قفس مورد استفاده برای پرورش بلدرچین باید کاملا استاندارد باشد. بعنوان مثال اگر ابعاد قفس استاندارد نباشد، به دلیل تراکم زیاد، پرنده ها تلف خواهند شد. همچنین امکان فرار پرنده ها و یا گیر کردن آنها بین توری و شبکه قفس وجود دارد.

استقاده از قفس کار مدیریت بلدرچین ها را برای شما بسیار راحت خواهد نمود و شما در طول روز وقت کمتری به این کار اختصاص خواهید داد. مخصوصا اگر چند روز قصد مسافرت داشته باشید، با کمک قفس بلدرچین میتوانید برای چند روز احتیاجات این پرنده را در دسترس آنها قرار دهید.

پس اگر قصد نگهداری از این پرنده را دارید در همان ابتدای کار به فکر خرید قفس بلدرچین باشید. ممکن است خرید قفس بلدرچین برای شما اندکی هزینه داشته باشد، ولی مطمئن باشید استفاده از قفس استاندارد، میزان تلفات پرنده های شما را به حداقل رسانیده و بازدهی تخمگذاری آنها را هم افزایش خواهد داد.

چگونه در منزل بلدرچین پرورش دهیم؟

چطور از بلدرچین جوجه کشی کنیم؟

جوجه کشی طبیعی از بلدرچین های اهلی امکان پذیر نیست چون این پرنده بر روی تخم ها نمیخوابد. لذا برای جوجه کشی بلدرچین بایستی از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. برای تبدیل تخم نطفه دار این پرنده به جوجه، ۱۸ روز زمان نیاز است. تخم های نطفه دار بلدرچین قبل از جوجه کشی باید در دما و رطوبت مناسب (دمای ۱۸ درجه و رطوبت ۶۰ درصد) و حداکثر به مدت یک هفته انبار شده باشند.

قبل از جوجه کشی نیز تخم ها و ماشین جوجه کشی باید ضدعفونی و تمیز شوند. در زمان انبار کردن تخم نطفه دار بلدرچین بهتر است که از شانه جوجه کشی استفاده کنید. در حالت ایستاده نوک پهن تخم ها باید به طرف بالا باشد. همچنین روزانه حداقل ۵ مرتبه باید تخم ها را بچرخانید. برای اینکار کافی است که در هر نوبت شانه جوجه کشی بلدرچین را با زوایه ۴۵ درجه به سمت راست یا چپ متمایل کنید.

نحوه تغذیه بلدرچین

بلدرچین ها در طول پرورش با ۳ نوع جیره مختلف باید تغذیه شوند. دان مورد نیاز این پرنده را باید از فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور تهیه کنید. جوجه بلدرچین ها تا سن دو هفتگی با یک نوع خوراک بنام استارتر باید تغدیه شود. این دان پروتئین بالایی دارد چون در دو هفته اول نیاز جوجه ها به پروتئین بیشتر از زمان بلوغ می باشد. بعد از سن دو هفتگی تا چهار هفتگی به بلدرچین ها باید دان رشد بدهید که انرژی بیشتر و پروتئین کمتری نسبت به دان استارتر دارد.

از یک ماهگی به بعد بلدرچین ها با یک نوع دان ثابت تغذیه میشوند. اگر قصد پرورش بلدرچین تخمگذار دارید در این سن باید دان تخمگذار برای آنها تأمین کنید. دان بلدرچین تخمگذار کلسیم و فسفر بیشتری نسبت به دوره های قبلی دارد چون این مواد معدنی برای تولید تخم الزامی هستند.

بلدرچین ها در ۶ هفتگی تخمگذاری میکنند ولی در ۸ هفتگی به بلوغ کامل میرسند. این پرنده ها هر ۲۶ ساعت یکبار میتوانند تخمگذاری کنند. یعنی در طول هفته هر بلدرچین ماده ۵ عدد تخم میگذارد و در طول سال میتوان بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ عدد تخم از این پرنده برداشت نمود.

چگونه در منزل بلدرچین پرورش دهیم؟

نحوه نگهداری از جوجه بلدرچین ها

جوجه بلدرچین را در دمای گرم بالای ۳۰ درجه باید نگهداری کنید. همچنین جوجه یک روزه بلدرچین بعد از جوجه کشی باید در روز اول در دمای ۳۵ الی ۳۶ درجه نگهداری شود. بستر و کف زمین نگهداری جوجه ها نیز باید گرم باشد وگرنه جوجه ها دچار بیماری های مختلفی خواهند شد. در خصوص واکسن های مورد نیاز بلدرچین از جمله واکسن نیوکاسل، آنفولانزا و غیره باید حتما با دامپزشک منطقه خود مشورت کنید.

بعد از اینکه جوجه ها به سن یک ماهگی رسیدند میتوان دمای محیط نگهداری آنها را بین ۲۲ الی ۲۵ درجه تنظیم کرد. گرمای بیش از حد باعث استرس گرمایی آنها خواهد شد. همچنین هوای سرد نیز باعث قطع تخمگذاری بلدرچین و ایجاد بیماری در آنها میشود. لذا در ماه های سرد باید محیط آنها را به اندازه کافی گرم نگه دارید.

برای پرورش بلدرچین در منزل لازم نیست که همانند سالن های صنعتی برای خرید انواع تجهیزات هزینه کنید. همان طور که اشاره شد یکی از اساسی ترین لوازم مورد نیاز برای شروع این کار خرید قفس بلدرچین از تولیدکننده های معتبر و با سابقه میباشد. برای تهیه این نوع قفس های مکانیزه میتوانید به فروشگاه جوجه کشی دات کام مراجعه کنید. در این فروشگاه انواع لوازم مرغداری از جمله قفس بلدرچین تخمگذار و گوشتی با ۱۲ ماه گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش موجود میباشد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید