احمد حکیمی‌پور با اشاره به روند تایید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراهای شهر گفت: جریانی که این کار را انجام داده است، قصد دارد فردا که چند نفر را قطره چکانی تایید صلاحیت کرد همه از این اتفاق ابراز رضایت کنند و به آن تایید صلاحیت‌ها رضایت دهند.

ظاهرا مشارکت حداکثری برای عده‌ای در این کشور اصل نیست /  وقتی اصلاح‌طلبان امکان بستن لیست نداشته باشند باید چه کنند؟ / انتخاب کردن و انتخاب شدن حق همه شهروندان است

 سلام نو سرویس سیاسی:  در حالی که بیشتر توجه مردم و رسانه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری است، مجلس یازدهم یکی از کم‌نظیرترین رد صلاحیت‌ها را در انتخابات شوراهای شهر رقم زد.

به گزارش سلام نو، آن طور که علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرده است ۱۰۰۰ نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیئت نظارت رد صلاحیت شده‌اند. در این میان تنها در استان ۸۱ درصد اعضای فعلی شوراها رد صلاحیت شده‌اند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ۳۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته اند.

ابعاد ماجرا وقتی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده‌اند. در این میان احزاب مختلف اصلاح‌طلب مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی خبر از رد صلاحیت گسترده اعضای خود داده‌اند.

الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، این رخداد را  پاکسازی سیاسی عنوان کرد و محمدجواد حق شناس دیگر عضو ارشد این حزب و عضو شورای شهر تهران رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان را نسل‌کشی اصلاح‌طلبان دانست. دیگر اعضای شورای شهر نیز از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان ابراز تعجب کرده‌اند.

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران و عضو سابق شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با سلام نو از رد صلاحیت‌های گسترده اظهار تعجب و ناخرسندی کرد و این اتفاق را باعث دلسردی مردم دانست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این که ظاهرا مشارکت حداکثری برای عده‌ای در این کشور اصل نیست گفت: در انتخابات شوراها ما با نامزدهای بسیاری مواجه هستیم که هر کدام یک فضای پیرامونی دارند و رد صلاحیت هر نامزد باعث می‌شود تا فضای پیرامون او هم دلسرد شود.

وی با اشاره به رد صلاحیت گسترده اعضای حزب اراده ملت می‌گوید: ما به عنوان یک حزب رسمی پنج ماه است که بر روی انتخابات شوراها متمرکز هستیم ولی بسیاری از نامزدهای ما رد شدند، آن هم با دلیلی مثل عضویت در تشکل غیرقانونی!

حکیمی‌پور با اظهار تعجب از این دلیل ادامه می‌دهد: حزبی رسمی که از وزارت کشور مجوز دارد غیرقانونی است؟ پس ما چگونه در حال فعالیت هستیم؟ ما در بهت و حیرت نگاه می‌کنیم که وضعیت چه خواهد شد. من امیدوارم در تایید صلاحیت‌های نهایی توجهی به این مسائل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه امید به تغییر فضا دارد، گفت: ما به امید بهتر شدن فضا در حال فعالیت هستیم ولی واقعا نشانه‌های دلگرم کننده‌ای نمی‌بینیم. یک حزب تلاش می‌کند و نامزد انتخاباتی تربیت و معرفی می‌کند، اما نامزدش به علت عضویت در تشکل غیرقانونی حذف می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: جریانی که این کار را انجام داده است، قصد دارد فردا که چند نفر را قطره چکانی تایید صلاحیت کرد همه از این اتفاق ابراز رضایت کنند و به آن تایید صلاحیت‌ها رضایت دهند.

دبیر کل حزب اراده ملت با تاکید بر این که انتخاب کردن و انتخاب شدن حق همه شهروندان است گفت: با این وجود باید دید این حق به شهروند داده شده که در انتخابات شرکت کند یا نه؟ آن کسی که می‌خواهد خود را در معرض انتخاب قرار بدهد به شکلی محدود می‌شود و آن کسی که می‌خواهد انتخاب کند هم حق انتخابش به شکلی محدود شده است. در این وضعیت باید چه کرد؟ وقتی اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی اساسا امکان بستن لیست نداشته باشند باید چه کار کنند؟

حکیمی‌پور فضای انتخابات ریاست جمهوری را نیز غیرقطعی و غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: تمام بحث‌های قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حدس و گمان است و تا ثبت نام شروع و تایید صلاحیت مشخص نشود، نمی‌توان تحلیل دقیقی ارائه داد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه ما امروز نمی‌دانیم آقای ظریف واقعا قصد ثبت نام دارند یا خیر. این مسئله البته بسیار ناخوشایند است. متاسفانه نظام انتخابات ایران باعث می‌شود همه چیز به دقیقه نود و حتی به وقت اضافه بیافتد. شما می‌بینید دو روز مانده به رای‌گیری ناگهان یک نفر به نفع کس دیگری کنار می‌رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: ۴۰ سال کم تجربه‌ای نیست و ما باید فکری به حال این قضیه بکنیم تا احزاب، کنشگران و مردم بتوانند فکری به حال خود بکنند. نتیجه نظام انتخابات کنونی این است که تصمیمات به پشت پرده برود و گعده‌ها برای سیاست ایران تصمیم بگیرند و مسئولیت تصمیم را هم به عهده نگیرند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید