غلامعلی رجایی با اشاره به نقد اخیر رهبری به سخنان ظریف می‌گوید: ظریف نظری داده و رهبری با اظهار تاسف نظر ایشان را اصلاح کرده است. تاییدات رهبری از ایشان، بیشتر از این گله و انتقاد اخیر است.

یک اظهار تاسف رهبری نباید باعث رد صلاحیت کسی مثل ظریف شود / تاییدات رهبری از ظریف بسیار بیشتر از انتقاد اخیر است / باید برای حضور ظریف کمپین تشکیل داد / دست اصلاح‌طلبان خالی نیست، جهانگیری یکی از کامل‌ترین نامزدها است

 سلام نو سرویس سیاسی:  هر روز که به موعد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و شوراهای شهر نزدیک می‌شویم مشکلات اصلاح‌طلبان هم بیشتر و بیشتر می‌شود. از یک سو مهم‌ترین نامزد آن‌ها برای ریاست جمهوری یعنی محمدجواد ظریف با جدی‌ترین حاشیه دوران فعالیت سیاسی خود مواجه می‌شود و تردیدهایی در تایید صلاحیتش به وجود می‌آید و از طرف دیگر اکثر نامزدهای آنان برای انتخابات شورای شهر رد صلاحیت می‌شوند.

به گزارش سلام نو، مسئله بعدی اصلاح‌طلبان این است که به جز محمدرضا عارف از تایید صلاحیت هیچ نامزد دیگر خود مطمئن نیستند و وضعیتی به شدت دشوار را تجربه می‌کنند.

با این وجود ظریف همچنان در صدر لیست اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری قرار دارد و بعد از او نام‌هایی چون اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده و مسعود پزشکیان به چشم می‌خورد. اصلاح‌طلبان با متغیرهای جدید فضای انتخابات چه می‌کنند؟ وضعیت جدید ظریف چگونه است و آیا امیدی به اصلاح تایید صلاحیت‌های شورای شهر وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال‌های سلام نو گفت‌وگویی کوتاه با غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشتیم که در ادامه آن را می‌خونید.

به نظر می‌رسد با سخنرانی اخیر رهبر انقلاب، اصلاح‌طلبان آقای ظریف را در انتخابات نخواهند داشت و ایشان عملا از گزینه‌های کاندیدای انتخاباتی حذف شدند.

معلوم نیست که ایشان را نداشته باشیم. به نظر من اصلاح‌طلبان به صرف اظهار تاسف مقام معظم رهبری نباید از آقای ظریف دست بردارند چون ایشان یک گزینه جدی برای انتخابات است و در نظرسنجی‌ها نیز بهترین وضعیت را دارد.

شما با اتفاقات اخیر شانسی برای تایید صلاحیت آقای ظریف قائل هستید؟

یک اظهار تاسف رهبری که نباید باعث رد صلاحیت کسی مثل ظریف شود. ظریف سردار بی‌بدیل ملی است و در عرصه دیپلماسی در یکی-دو دهه اخیر همتایی نداشته است. ظریف نظری داده و رهبری با اظهار تاسف نظر ایشان را اصلاح کرده است. تاییدات رهبری از ایشان بیشتر از این گله و انتقاد اخیر است.

بر فرض کسی هم دو نقطه نظرش با رهبری متفاوت باشد، این که دلیلی بر رد صلاحیت وی نیست. تفاوت حرف و نظر کسی با رهبری نباید باعث شود او به پارکینگ برود و استراحت کند.

پس شما همچنان به تایید صلاحیت آقای ظریف امیدوار هستید.

من معقتدم حتی اگر خود آقای ظریف از حضور در صحنه منصرف شده باشند باید کمپین عمومی برای حضور ایشان در صحنه ایجاد کرد، چون حضور ایشان به نفع کشور است.

با این وجود در صورت عدم حضور آقای ظریف دست اصلاح‌طلبان خالی نمی‌شود؟

خیر. اصلاح‌طلبان گزینه‌ای مثل اسحاق جهانگیری را دارند. آقای جهانگیری قبلا استاندار و وزیر بوده است و به نظر من یکی از کامل‌ترین نامزدهای این دوره از انتخابات است. جهانگیری ۸ سال معاون اول بوده است. با این که به هر شکل برخی کم و کاستی‌های دولت هم پای معاون اول نوشته می‌شود ولی جهانگیری گزینه کاملا قابل توجهی است.

با وجود توصیفات شما و سابقه شخص ایشان، برخی از احتمال رد صلاحیت آقای جهانگیری حرف می‌زنند.

چرا ایشان باید رد صلاحیت بشود؟ جهانگیری که همیشه تابع رهبری بوده و نظراتش هیچ وقت مخالف ایشان نبوده است. اگر جهانگیری رد صلاحیت بشود شورای نگهبان و کشور هزینه بدی می‌دهند.

با توجه به معاون اولی در دولت روحانی و ماجرایی مثل دلار جهانگیری، حتی در صورت تایید صلاحیت آیا می‌توان امید به رای آوری گسترده جهانگیری داشت؟

ایشان موقعیت ۹۶ را ندارد ولی اگر در مناظره‌ها حرف بزند و از مظلومیت خود در دولت بگوید موقعیتش بهتر می‌شود چون بخش مهمی از ناکامی‌ها ربطی به ایشان ندارد.

اگر فضا بسته شود و ما در ریاست جمهوری هم با رد صلاحیتی مثل انتخابات شوراها روبه‌رو شویم، آیا گزینه‌ای برای اصلاح‌طلبان می‌ماند؟

به هر شکل به جز آقای عارف، آقای پزشکیان هم شانس تایید صلاحیت بالایی دارند و گزینه جدی به حساب می‌آیند، هرچند شاید در این فضا نتوان روی برد این چهره‌ها حساب کرد چون فضا مانند سال ۷۶ نیست و با دو ماه فعالیت نمی‌توان کسی را رییس جمهور کرد. در سال‌های اخیر هم اقناع افکار عمومی دشوارتر شده و هم دست رقیب‌ پرتر و گزینه‌هایش بیشتر است. آقای پزشکیان با وجود زمینه‌های رای‌آوری، نیاز به شناخته شدن در سطح جامعه دارد. در این فضا به نظر می‌رسد تنها ظریف و جهانگیری شانس جدی پیروزی دارند.

بحثی که این روزها حسابی داغ است و مایه ابراز نگرانی اصلاح‌طلبان شده رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات شورای شهر است. آیا پنجره‌ای برای گشایش و اصلاح این فضا وجود دارد؟

نه پنجره کاملا بسته است و من امیدی ندارم. مردم هم باید این پیام را جدی بگیرند. عدم حضور در انتخابات مجلس باعث شد تا امروز کسانی که در شوراها زحماتی کشیدند به سادگی رد صلاحیت شوند. من قبول دارم مردم حرف و اعتراض دارند و باید این را نشان دهند، اما به نظر من این را نباید پای صندوق رای نشان داد چون باعث می‌شود یک اقلیتی برای اکثریت جامعه تصمیم بگیرند.

با این وضعیت آیا امیدی به حضور گسترده مردم در انتخابات وجود دارد؟

مردم به خصوص به خاطر وضعیت معیشتی خود ناراحت هستند. هر چند تا انتخابات به خاطر جو تبلیغاتی وضعیت بهتر می‌شود ولی نه آن قدری که کشور بتواند روی آن مانور دهد. تنها چیزی که می‌تواند وضعیت را تغییر دهد گشایش‌های مالی جدی است، هرچند باز هم عامه مردم با این گشایش‌ها هم انگیزه کافی پیدا نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تماشاگر باشند، مسئله‌ای که به نظر من برای کشور خطرناک است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید