ابوالقاسم رئوفیان، کنشگر سیاسی اصوگرا گفت: مردم وقتی به یک فردی که اعتماد آنها را نسبت به خودش جلب کرده است و آن را به مدت چهار سال عنوان نماینده خودشان می‌شناسند، طبیعی است که اگر نیمه راه مسئولیت را رها کند و در پی مسئولیت دیگری باشد حرکت قشنگی نیست.

طیف‌های اصولگرا نسبت به قالیباف رویکرد مثبتی نخواهند داشت / ظریف نسبت به دیگران رقیب جدیدتری برای جبهه اصولگراست / حضور رئیسی باعث اجماع مطلق نمی‌شود

به گزارش سلام نو، ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با ایلنا در ارزیابی  مشارکت‌زا بودن آرایش سیاسی نامزدهای جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، با بیان اینکه این موضوع به میزان تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بستگی دارد، اظهار داشت: اینکه از میان افرادی که برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، چه تعدادی از نظر شورای نگهبان می‌توانند در عرصه رقابت و تبلیغات حضور پیدا کنند و اینکه این افراد تا چه حد می‌توانند افکار عمومی را با توجه به شرایط مختلف در عرصه انتخابات نمایندگی کنند، در میزان مشارکت، تعیین کننده و مهم است.

وی درباره دوقطبی بودن انتخابات در ادوار گذشته و اینکه اینبار دو قطبی بین چه کسانی خواهد بود، گفت: این موضوع نیز بستگی به تصمیم شورای نگهبان دارد که از جناح‌های مطرح در کشور به چندین نفر اجازه تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی داده می‌شود. اگر افرادی که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار می‌گیرند بتوانند این پتانسیل و ظرفیت را ایجاد و در یک رقابت کاملاً سنگین و چالش‌برانگیز شرکت کنند، در آن صورت می‌توان گفت که ما یک انتخابات دو قطبی خواهیم داشت اما اگر افرادی که به انتخابات ورود می‌کنند از ادبیاتی که چالش برانگیز نیست استفاده کنند، طبیعی که انتخاباتی متفاوت پیش‌رو خواهیم داشت.

دبیرکل حزب ایران زمین افزود:‌ دوقطبی شدن به چند عامل دارد؛ یک عامل به خود شخص باز می‌گردد یعنی این اشخاصی که به عنوان دو رقیب جدی با یکدیگر رقابت می‌کنند چه کسانی هستند و دوم اینکه نحوه رقابت و شیوه مواجه شدن با رفتار رقیب چگونه است؛ اینجاست که بیشتر تعیین می‌کند چه شود.

وی ادامه داد: البته در برخی دوره‌های گذشته با روش تخریبی و این نگاه که بخواهند آبروی طرف را در جامعه ببرند و به قیمت بالا کشیدن خودشان با آبروی رقیب بازی کنند، رفتار شد که این کار درستی نیست.

این تحلیل‌گر حزبی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصولگرایی می‌تواند به یک ائتلاف دست یابد و یک نفر را برای انتخابات کاندیدا کند، تصریح کرد: با توجه به حال و هوای کنونی و فضای حاکم بر سپهر سیاست کشور و همچنین  نامزدهایی که در عرصه انتخابات حاضر شده‌اند، می‌توان گفت که وحدت و اجماع مطلق پدید نمی‌آید؛ یعنی در حال حاضر نمی‌توان گفت که طیف‌های متعدد اصولگرا روی یک نامزد اجماع می‌کنند تا آن فرد در عرصه رقابت حاضر شود. در حال حاضر نمی‌توان چنین پیش‌بینی را داشت که این اجماع به وجود بیاید و از یک نامزد حمایت شود اما اینکه در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را باید دید.

وی در واکنش به این سوال که آیا حضور رئیس قوه قضائیه  در انتخابات اجماع به وجود می‌آورد، اظهار داشت: حضور آقای رئیسی شاید اجماع نسبی را پدید بیاورد اما اجماع مطلق را پیش‌بینی نمی‌کنم.

این کنشگر سیاسی اصولگرا درباره حضور قالیباف و شروط سه گانه او، گفت: با توجه به اینکه آقای قالیباف به دفعات در گذشته در انتخابات ثبت‌نام کرده، تایید صلاحیت شده و در مناظره‌ها شرکت کرده است؛ به نظر می‌رسد از نظر طیف‌های اصولگرا نسبت به این گزینه رویکرد مثبتی وجود نخواهد داشت. طبیعی است یکی از دلایلی که آقای قالیباف مطرح کرده این است که در صورت آمدن آقای رئیسی، نخواهد آمد؛ این موضوع به این دلیل است که می‌داند رای آقای رئیسی نسبت به او بیشتر است و رئیسی بیشتر مورد اقبال عمومی قرار دارد.

وی افزود: آقای قالیباف و دیگر نمایندگان مجلس مثل آقای قاضی‌زاده هاشمی، فریدون عباسی، نیکزاد و برخی از آنها که اعلام آمادگی کردند؛ اگر در زمان تبلیغات انتخابات مجلس به مردم می گفتند که ما در نظر داریم برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نامزد شویم و این رایی که مردم به آنها می‌دهند برای چهار سال نیست و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این امانت شما را زمین می‌گذاریم و به دنبال انتخابات می‌رویم، معلوم نبود که مردم به آنها رای می‌دادند.

وی افزود: مردم وقتی به یک فردی که اعتماد آنها را نسبت به خودش جلب کرده است و آن را به مدت چهار سال عنوان نماینده خودشان می‌شناسند، طبیعی است که اگر نیمه راه مسئولیت را رها کند و در پی مسئولیت دیگری باشد حرکت قشنگی نیست. همه حرف‌ها این است که ما می‌خواهیم در مسیری که مردم قبول دارند و رضایتمندی آنها حاصل شود، حرکت کنیم؛ بنابراین اینکه نمایندگان مجلسی که حدود یک سال از مجلس گذشته، در یک سوم راه امانتی را که مردم به آنها سپرده‌اند رها کنند. نادرست است.  به همین جهت چه آن نمایندگانی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند و چه آنهایی که بنا دارند اینکار را انجام دهند، تجدید نظری داشته باشند و این امانت چهار ساله را که مردم به آنها سپرده‌اند حفظ کنند. مجلس جای کمی نیست و نقش ریل‌گذاری دارد. به طریق اولی رئیس مجلس نیز بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد و انتظار بیشتری از او می‌رود.

این سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات تیم احمدی نژاد و چقدر می‌تواند به پایگاه جریان اصولگرا آسیب بزند، با بیان اینکه باید دید تصمیم شورای نگهبان در مورد ایشان چیست، خاطر نشان کرد:‌ ژستی که ایشان به معنای تصمیم به ثبت‌نام و آمدن در عرصه رقابتی گرفته است تا به ‌حال در بخشی از جامعه ما یک شور و نشاط ایجاد کرده است. او طرفداران خودش را دارد اما فکر نمی‌کنم در حال جامعه اصولگرایی مضر باشد. احمدی نژاد در گذشته اعلام کرده که عضوی از این مجموعه اصولگرایی نیست و این موضوع را نیز بارها مطرح کرده و همواره خودش را برخاسته از متن جامعه دانسته است، در حالی که اینگونه نبود و او در دو تشکل اصولگرایی عضویت داشت اما در عین حال آسیبی به جبهه اصولگرایی نخواهد زد؛ یا به عبارت دیگر جبهه اصولگرایی از این نوع اقدامات یا تصمیم آقای احمدی نژاد برای حضور در انتخابات آسیب پذیری نخواهد داشت.

وی در پایان درباره اینکه کدام شخصیت در جریان اصلاح‌طلب، رقیب جدی اصولگرایان خواهد بود، تاکید کرد:‌ شناخته‌تر از همه افراد محمد جواد ظریف است. او با عنوان مسئول دیپلماسی و وزیر خارجه کشور  تعاملاتی را به واسطه جایگاهش با دنیا داشته و دارد، بنابراین به نظر می‌آید او نسبت به دیگران رقیب جدیدتری برای جبهه مقابل خودش باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید