محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کردند که زنان در مقایسه با مردان عوارض جانبی بیشتری نسبت به واکسن‌های کووید-۱۹ نشان می‌دهند.

عوارض جانبی بیشتر واکسن‌ کرونا در زنان

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گویند زنان در مقایسه با مردان عوارض جانبی بیشتری نسبت به واکسن‌های کووید ۱۹ نشان می‌دهند.

 متخصصان می‌گویند این امر در واکسیناسیون غیرمعمول نیست زیرا هورمون جنسی استروژن در بدن زنان باعث بروز پاسخ ایمنی قوی‌تر ایجاد می‌کند. آن‌ها اضافه می‌کنند که با این وجود زنان نباید در دریافت واکسن کووید ۱۹ تردید کنند زیرا پیامدهای احتمالی این بیماری بسیار بدتر از عوارض جانبی واکسیناسیون است.


یک زوج که در میان اولین افراد دریافت‌کننده واکسن کووید ۱۹ در ایالات متحده امریکا بودند، واکسن خود را در ماه ژانویه دریافت کردند. در بعدازظهر بعد از دریافت دومین دوز واکسن، کاملاً واضح بود که واکنش آن‌ها نسبت به واکسن به طور قابل توجهی متفاوت است. حال شوهر، خوب به نظر می‌رسید اما همسر او، اوضاع متفاوتی داشت. او می‌گوید: من در حال مرگ بودم. من می‌توانم درد را تحمل کنم اما این درد بسیار ترسناک بود. این زن تقریباً ۲ روز با «بدترین دردهای جسمی که در زندگی‌اش تجربه کرده بود»، همراه با لرز، تب و خستگی دست و پنجه نرم کرد، در حالی که شوهرش فقط با کمی احساس لرز کار و زندگی خود را ادامه داد.  دو روز بعد، هم حال هر دو خوب بود و هم کاملاً واکسینه شده بودند. آنچه این خانم تجربه کرده است ظاهراً در بسیاری از خانه‌های سراسر کشور تکرار می‌شود.


گزارشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منتشر شد نشان داد که از ۱۳.۸ میلیون دوز اولیه واکسن کووید ۱۹ که به آمریکایی‌ها داده شده، گزارشات مربوط به عوارض جانبی با سرعت فزاینده‌ای از طرف زنان است. در حقیقت، ۷۹ درصد از عوارض جانبی گزارش شده از طرف زنان بوده است، اگرچه تنها ۶۱ درصد واکسن‌ها به زنان تزریق شده است.

متخصصان یادآوری می‌کنند که سال‌هاست واکنش شدیدتر نسبت به سایر واکسن‌ها، در زنان دیده می‌شود.

علت چیست؟

متخصصین گمان می‌کنند که در زنان، به ویژه در زمان پیش از یائسگی، سطح استروژن به فعال‌سازی پاسخ ایمنی نسبت به یک بیماری و بنابراین واکسن‌ها، کمک می‌کند.


 از طرف دیگر، مردان دارای سطح تستوسترون بالاتری هستند، هورمونی که می‌تواند همان پاسخ را تا حدودی کاهش دهد یا کُند نماید. به بیان ساده، به طور کلی زنان واکنش شدیدتری نسبت به واکسن‌ها دارند، زیرا بدن آن‌ها در هنگام فعال‌سازی آنچه واکسن به بدن وارد می‌کند، سریع‌تر و قوی‌تر عمل می‌کند.


در زنان، یک واکنش بزرگ‌تر و قوی‌تر نسبت به بسیاری از واکسن‌ها وجود دارد. در گذشته نیز در واکسن‌های تب زرد، سه‌گانه، آنفلوانزا و سایر بیماری‌ها واکنش شدیدتری در زنان دیده و بررسی شده است.
استروژن بدن را تشویق می‌کند تا هنگام القای واکسن، سلول‌های T (نوعی سلول ایمنی) بیشتری تولید کند، بنابراین ما واکنش سریع‌تر و قوی‌تری را در زنان شاهد هستیم.

با این حال متخصصین می‌گویند که پاسخ شدیدتر و علائم موقتی دلیلی برای اجتناب از تزریق واکسن بوسیله زنان نیست. کووید ۱۹ خطرناک است و ممکن است موجب بستری شدن زنان در ICU، همانند مردان شود. عوارض جانبی واکسن زودگذر است و طی ۲۴ ساعت رفع می‌شود.


برای بسیاری از زنان، این واکسن یک «تیغ دو لبه» است. از یک طرف شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنان واکنش آنتی‌بادی قوی به آن نشان می‌دهند. از طرف دیگر بیماری کووید ۱۹ می‌تواند عوارض جدی و حتی مرگ را در پی داشته باشد و واکسیناسیون یک ابزار مهم برای پیشگیری از بروز بیماری و عوارض ناشی از آن است. واکسن کووید ۱۹ به جامعه در بازگشت به حالت طبیعی کمک می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید