سخنرانی روز یکشنبه مقام معظم رهبری به ویژه بخشی از آن درباره اظهار نظر اخیر برخی مسئولان در عرصه سیاست خارجی، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌ها و مطبوعات خارجی داشت.

بازتاب گسترده اظهارات مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، بیانات روز یکشنبه حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری کشورمان که در بخشی از آن از سخنان برخی مسئولان در حوزه سیاست خارجی ابراز تعجب و تاسف کردند، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

شبکه بلومبرگ با تیتر «رهبر ایران پس از انتشار یک فایل صوتی از وزیر ارشد ایران، ظریف انتقاد کرد» در این باره نوشت: مقام معظم رهبری ایران به طور علنی وزیر امور خارجه این کشور را برای تکرار  «حرف های دشمن» سرزنش کرد. این اظهارات در پی درز یافتن محتوای یک فایل صوتی مطرح شد که در آن این دیپلمات ارشد ایرانی با استراتژی های یک فرمانده مورد احترام و عالی قدر ایرانی ابراز مخالفت کرده بود. 

بلومبرگ ادامه داد: رهبر ایران گفت که این اظهارات منتشر شده در حوزه سیاست خارجی باعث  «تعجب» بوده‌اند و نباید تکرار شوند و وزارت امور خارجه ایران بیشتر مسئول اجرای سیاست دیپلماتیک است تا تعیین کردن آن. 

خبرگزاری رویترز با تیتر «رهبر ایران به خاطر اظهارات درزیافته از وزیر امور خارجه ایران انتقاد کرد»، در این باره نوشت: رهبر ایران روز یکشنبه از وزیر امور خارجه آن که در یک فایل صوتی منتشر شده گفته بود سپاه پاسداران ایران نسبت به خود او نقش موثرتری در روابط خارجی تهران دارد، انتقاد کرد.

رویترز ادامه داد: آیت الله سید علی خامنه ای روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به طور مستقیم به نام ظریف اشاره نکرد اما به اظهارات او پرداخته و گفت: این یک اشتباه بزرگ بود که نباید از سوی هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی تکرار شود. 

این خبرگزاری به نقل از رهبر انقلاب اسلامی افزود: در هیچ کجای جهان وزرای امور خارجه، سیاست خارجی را مشخص نمی کنند. مقامات بالادستی تصمیمات و سیاست ها را مشخص می کنند. البته، وزارت امور خارجه هم مشارکت دارد. 

رویترز به بخش دیگری از اظهارات مقام معظم رهبری در این باره پرداخته و به نقل از ایشان نوشت: نیروی قدس سپاه پاسداران توانسته است سیاست مستقل جمهوری اسلامی در منطقه را که مبتنی بر عزت است، عملی کند. 

روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل با تیتر «رهبر ایران می‌گوید اظهارات ظریف در فایل صوتی منتشر شده اشتباهی بزرگ بود» به نقل از مقام معظم رهبری در این باره نوشت: سیاست‌های کشور از برنامه های مختلف اقتصادی، نظامی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و روابط خارجی و دیپلماسی تشکیل می شود. گفتن این که یک بخش با بخش های دیگر مغایرت دارد، اشتباه بزرگی است که نباید از سوی مقامات جمهوری اسلامی انجام شود. 

شبکه الجزیره نیز به نقل از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اظهارات مطرح شده اخیر در عرصه سیاست خارجی نوشت: برخی از اظهارات، تکرار حرف های خصمانه دشمنان ماست، تکرار حرف‌های آمریکاست. 

الجزیره با مطرح کردن این که رهبر ایران روز یکشنبه به تقابل مداوم آمریکا با نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه اشاره کرده و گفت به این دلیل بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا دستور به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای قدس را صادر کرد، به نقل از مقام معظم رهبری کشورمان ادامه داد: نباید چیزهایی بگوییم که به معنای این باشد در حال تکرار چیزی هستیم که آن ها می گویند، چه درباره نیروهای قدس، چه درباره شهید سلیمانی. 

شبکه تلویزیونی صهیونیستی آی ۲۴ درباره این بخش از اظهارات روز یکشنبه رهبر انقلاب اسلامی نوشت: مقام معظم رهبری ایران روز یکشنبه از اظهارات مطرح شده توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر این که سپاه پاسداران نسبت به خود او در زمینه روابط خارجی و امور هسته ای تاثیر بیشتری دارد، انتقاد کرد. 

این شبکه به نقل از مقام معظم رهبری مطرح کرد: این یک اشتباه بزرگ بود که نباید از طرف هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی انجام شود. 

شبکه تلویزیونی ان. دی. تی وی درباره این بخش از اظهارات مقام معظم رهبری نوشت: آیت الله سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری ایران روز یکشنبه اظهارات وزیر امور خارجه ایران را درباره ابراز تاسف از تاثیر بخش نظامی این کشور در دیپلماسی مورد انتقاد قرار داد. 

شبکه تلویزیونی سی. ان. ای سنگاپور هم با تیتر «رهبر ایران می‌گوید اظهارات ظریف در فایل صوتی درز یافته اشتباهی بزرگ بود»، در این باره نوشت: مقام معظم رهبری ایران اظهارات وزیر امور خارجه این کشور در فایل صوتی اخیرا منتشر شده را که در آن از تاثیر بخش نظامی ایران بر دیپلماسی آن ابراز تاسف شده بود، «اشتباهی بزرگ» تلقی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در بخشی از یک سخنرانی تلویزیونی از اظهارات بعضی از مسئولان که در روزهای اخیر از رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی پخش شد، ابراز تعجب و تأسف کردند و گفتند: آمریکایی‌ها سالها است که از نفوذ معنوی ایران در منطقه و عوامل آن یعنی نیروی قدس و شهید سلیمانی به‌شدت ناراحتند و اساساً سردار سلیمانی را به همین علت به شهادت رساندند، بنابراین نباید چیزی گفته شود که حرف آنها را تأیید کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: سیاست کشور از انواع برنامه‌های اقتصادی، نظامی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و همچنین سیاست خارجی تشکیل شده که همه این بخش ها باید با هم به پیش برود و نفی هر یک از این بخشها خطای بزرگی است که نباید از مسئولین کشور سر بزند.

ایشان تأکید کردند: نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل مؤثر جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در غرب آسیا است و زمینه ساز تحقق سیاست عزتمندانه جمهوری اسلامی شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تمایل غربی‌ها برای بازگرداندن سیطره دوران طاغوت خود بر ایران، گفتند: بر همین اساس آنها از هرگونه تحرک دیپلماسی و گسترش روابط ایران با چین و روسیه و همچنین با همسایگان مخالفند و حتی در مواردی با فشار به مسئولان کشورهای همسایه را از سفر به ایران منصرف کرده‌اند که ما در مقابل این فشارها باید به شکل مستقل، پر تلاش و پر توان عمل کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه سیاست خارجی در همه جای دنیا در مجامع بالادستی تعیین می‌شود و نه در وزارت امور خارجه، افزودند: وزارت امور خارجه در تعیین سیاستها مشارکت دارد اما تصمیم‌گیر نیست بلکه مجری است.

ایشان خاطر نشان کردند: در کشور ما نیز سیاست خارجی در شورای‌عالی امنیت ملی با حضور مسئولان تعیین می‌شود و وزارت امور خارجه باید با شیوه‌های خود آن را اجرا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان با آرزوی توفیق الهی برای مسئولانی که قصد خدمت به میهن دارند، تأکید کردند: نباید جوری حرف زد که از آن برداشت قبول نداشتن سیاستهای کشور شود و دشمنان از آن مطالب شاد شوند.

پس از آن، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این بیانات مقام معظم رهبری در مورد فایل منتشرشده از صحبت‌هایش مطلبی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و نوشت: بیانات مشفقانه مقام معظم رهبری همچون همیشه برای من و همکارانم ختم کلام و نقطه پایانی برای بحث‌های کارشناسی است.

ظریف افزود: به عنوان یک کارگزار و پژوهشگر روابط خارجی، همواره باور داشته‌ام برای قوام این مرز و بوم خدایی، سیاست خارجی باید موضوع وفاق و انسجام ملی باشد و از بالاترین سطح مدیریت و هدایت شود و بر این اساس پیروی از نظرات و تصمیمات رهبری ضرورتی غیرقابل انکار برای سیاست خارجی است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: بسیار متأسفم که برخی نقطه‌نظرات شخصی که صرفا برای انتقال صادقانه تجربیات و بدون قصدی برای انتشار بیان شده بود، دزدانه منتشر و به صورت گزینشی مورد بهره‌برداری و دستمایه خصومت‌ورزی بدخواهان کشور و مردم و انقلاب گردید و اسباب تکدر خاطر شریف مقام معظم رهبری را فراهم آورد.

او همچنین مطرح کرد: امیدوارم به یاری خدا اینجانب و همکارانم بتوانیم در کنار دیگر خدمتگزاران در اجرای بی‌کم و کاست منویات مقام معظم رهبری برای پیشرفت ایران عزیزمان یکدل و یک صدا کوشا باشیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید