۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 55248054

اگر بدانید کودک خردسال‌تان که هر شب به آسمان خیره می‌شود، منجم کوچکی‌ست که قرار است روزی یک ستاره‌شناس بزرگ یا فضانورد معروف شود، باز هم فکر می‌کنید خرید تلسکوپ کاری غیرضروری و تجملاتی است؟ یا با وجود این که می‌دانید با خرید یک تلسکوپ برای یکی از دوستان‌تان، یک جهان تازه به او هدیه کرده‌اید، ترجیح می‌دهید چیز دیگری به او هدیه دهید؟ یا حتی اگر سال‌هاست آرزوی دیدن ستاره‌ها و حتی کهکشان‌ها و گشت و گذار در کیهان را دارید، باز هم در خرید آن تردید می‌کنید؟

انواع تلسکوپ و کاربرد هر کدام

شاید اگر همه‌ی ما یک تلسکوپ، هر چند ساده و ابتدایی، داشتیم، انقدر ساده از کنار آسمان شب نمی‌گذشتیم؛ جایی که همه چیز در اوج کوچکی، بی‌نهایت بزرگ و عظیم است.

البته این تردیدها با توجه به قیمت‌های بازار ابزارهای نجومی، منطقی به نظر می‌رسد. اما می‌توانید با اعتماد به دیجی‌پی و استفاده از وام‌های آن، رویای خودتان یا کسانی که در جست‌وجوی کشف گستره‌ی کیهان هستند را به واقعیت تبدیل کنید.

برای فضانوردی و کشف بی‌نهایت‌های کیهان، نیازی به لباس مخصوص فضانوردی و یک سفینه‌ی مجهز ندارید. با یک تلسکوپ، هر چند ساده و ابتدایی، حتی از پنجره‌ی اتاق‌ یا پشت بام خانه هم می‌توانید آسمان شگفت‌انگیز شب را ببینید و مسحور عظمت و زیبایی آن شوید.

تلسکوپ‌ها با توجه به نوع ساختار و عملکرد، انواع مختلفی دارد. تلسکوپ‌های شکستی اولین نسل تلسکوپ هستند و گالیله هم با استفاده از یکی از همین تلسکوپ‌ها توانست دنیای آسمان شب را کشف کند؛ به همین دلیل است که به این نوع تلسکوپ، گالیله‌ای هم می‌گویند. این دستگاه براساس شکست نور عمل می‌کند و با وجود تکنولوژی ساده‌ای که دارد، همچنان جزو بهترین و محبوب‌ترین تلسکوپ‌هاست، به‌ویژه برای منجمان آماتور.

تلسکوپ انعکاسی یا نیوتونی اولین بار به دست نیوتون ساخته شد. یکی از تفاوت‌های این تلسکوپ با تلسکوپ گالیله‌ای در این است که در آن به جای عدسی محدب، از عدسی مقعر استفاده شده است. تلسکوپ‌های ترکیبی هم همان‌طور که از نام‌اش پیداست، ترکیبی از فناوری دو مدل شکستی و انعکاسی است و با نام کاتادیوپتریک هم شناخته می‌شود.

برای استفاده از تلسکوپ باید هدف مشخصی داشته باشید. آیا می‌خواهید در پشت بام خانه از آن استفاده کنید یا در کویر و کوهستان؟ تلسکوپ‌هایی با پایه‌ی سمتی ارتفاعی درست مثل یک سه‌پایه‌ی عکاسی کار می‌کند. می‌توانید به سادگی و با حرکت دادن پایه، تلسکوپ را در جهات مختلف تنظیم کنید. این نوع پایه برای منجمان آماتور گزینه‌ی بسیار مناسبی است. در بین پایه‌های سمتی ارتفاعی، پایه‌های دابسونی، محبوبیت بیشتری دارند. پایه‌ی دابسونی استوانه‌ای شکل است و روی زمین قرار می‌گیرد. این پایه به وسیله‌ی غلطک‌هایی که بین دو صفحه‌ی بالا و پایین آن قرار دارد، به سادگی حرکت می‌کند. به همین دلیل است که خیلی از شرکت‌های تولید تلسکوپ، تلسکوپ‌های بزرگ آماتوری را روی این پایه نصب می‌کنند تا گردش آن‌ها ساده‌تر باشد.

اما اگر به طور حرفه‌ای در زمینه‌ی نجوم فعالیت می‌کنید، بهتر است سراغ پایه‌های استوایی بروید. این نوع پایه طوری طراحی شده که به موازات خط استوا و در مسیر حرکت اجرام آسمانی حرکت می‌کند. پایه‌های استوایی به دلیل تنظیمات پیچیده‌ای که دارد، برای منجمان آماتور توصیه نمی‌شود. از این گذشته هزینه‌ی این پایه، از نوع سمتی-ارتفاعی بیشتر است.

در کنار پایه، باید به چشمی تلسکوپ هم توجه کنید. هر چه چشمی با کیفیت‌تر باشد، تصاویری که دریافت می‌کنید هم کیفیت بیشتری خواهند داشت. البته فیلترهای مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید به صورت جداگانه آن‌ها را تهیه کنید.

انتخاب تلسکوپ با توجه به نوع استفاده

در بحث خرید تلسکوپ همیشه چند سوال ثابت وجود دارد: دانش شما از نجوم در چه سطحی‌ست؟ تلسکوپ را برای چه استفاده‌ای می‌خواهید؟ و برای خرید تلسکوپ چقدر بودجه دارید؟ حالا اگر با وجود وام دیجی‌پی مورد سوم را حذف کنید، قطعا کار انتخاب یک تلسکوپ مناسب، ساده‌تر می‌شود: دیگر قیمت‌های عجیب بازار شما را گیج نمی‌کند و دچار تردید نمی‌شوید.

بنابراین اگر اهل سفر هستید و به دنبال رصد آسمان کویر و کوهستان، می‌توانید با خیالی آسوده تلسکوپی با پایه‌ی مناسب انتخاب کنید، تلسکوپی که بتوانید با استفاده از آن، علاوه‌بر تماشای اجرام آسمانی، عکس‌های زیبایی از آسمان شب بگیرید. اگر هم همیشه رویای داشتن یک تلسکوپ پشت پنجره‌ی اتاق‌تان را داشته‌اید، می‌توانید روی یک تلسکوپ شکستی با پایه‌ی سمتی ارتفاعی حساب کنید.

معرفی برترین برندهای تلسکوپ

وقتی نام تلسکوپ و تجهیزات آن به میان می‌آید، قطعا برندهای سلسترون (Celestron)، اسکای واچر (Skywatcher)، مید (Meade) و نشنال جئوگرافیک (National Geographic) از همه آشناتر و محبوب‌تر هستند. فعالیت این برندها تنها به طراحی و تولید تلسکوپ و پایه‌ی تلسکوپ ختم نمی‌شود. انواع تجهیزات تلسکوپ مانند کیف و ساک، لنز، آداپتور و... هم در این شرکت‌ها تولید می‌شود. تهیه و تجهیز یک رصدخانه‌ی خانگی یا حرفه‌ای با استفاده از تولیدات این کمپانی‌ها کاری است که شاید هزینه‌ی زیادی داشته باشد.

حالا که تلسکوپ مورد نظر خود را در کنار تجهیزات جانبی آن انتخاب کرده‌اید، وقت خرید رسیده است. نگران قیمت‌ها نباشید. کافی‌ست تلسکوپ مورد نظر خود را در فروشگاه اینترنتی انتخاب کنید و سپس با استفاده از وام کالا آن را خریداری کنید و اقساط را به صورت بلند مدت هم پرداخت کنید، آن هم در حالی که مدت‌هاست با تلسکوپ خود در حال کشف دنیای تازه‌ای هستید.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید