مجموعه جهانی گلستان برای اولین بار از دستمال آغشته به خون جامانده از ترور ناصرالدین شاه رونمایی کرد.

انتشار تصویری از دستمال آغشته به خون ناصرالدین ‌شاه بعد ۱۲۵ سال

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مجموعه جهانی گلستان امروز (یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت) و دقیقا ۱۲۵ سال بعد از ترور ناصرالدین شاه دستمال آغشته به خون جامانده از ترور این شاه قاجار را، رونمایی کرد.

درست ۱۲۵ سال قبل در چنین روزی در آستانه مراسم پنجاهمین سال تاجگذاری ناصرالدین شاه قاجار او به دست میرزا رضا کرمانی در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری ترور شد.

داستان از این قرار بود که صبح جمعه هجدهم ذیقعده ۱۳۱۳ قمری (برابر با دوازدهم اردیبهشت‌ ۱۲۷۵) ناصرالدین شاه قاجار به شکرانه پنجاهمین سالگرد سلطنت به زیارت حضرت عبدالعظیم رفت اما رویای جشن پنجاهمین سال سلطنت را واقعیت هولناک قتل او درهم شکست.

میرزا رضا کرمانی، قاتل ناصرالدین شاه، در نقطه‌ای او را به گلوله بست که چندسالی پیش‌تر به دستور شاه قاجار، سیدجمال‌الدین اسدآبادی را بازداشت و خوار و خفیف کرده بودند و بدین ترتیب میرزا رضا در آن روز هم انتقام ستم‌کشی‌های خود از شاه گرفت و هم انتقام بدرفتاری‌ها با مرشد خود را.

مجموعه جهانی کاخ گلستان به مناسبت سالروز ترور ناصرالدین شاه، تصویری از دستمال آغشته به خون این شاه قاجاری را رونمایی کرد.  این دستمال با شماره اموال ۱۳۰۲ به ابعاد ۳۸ در ۲۸ سانتی‌متر اکنون در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود که تصویری از آن به نمایش گذاشته شده است. روی دستمال نوشته شده: دستمال شاه شهید است که در هفدهم ذیقعده روز جمعه برای بستن خون دهان زخم تپانچه که به زیر سینه چپ خورده از جیبش درآورده کنار آنرا پاره کرده به توی زخک داخل نموده که برای حرکت دادن جسد خون نیاید و این قسمت دیگر را بطور یادگار خون‌آلوده نگاه داشتم. بعدازظهر جمعه ۱۷ ذیقعده ۱۳۱۳/ دکتر شیخ محمد

امضای زیر متن به دکتر شیخ محمد خان احیاء الملک اشاره دارد که روز حادثه در حرم عبدالعظیم حضور داشت.

انتشار تصویری از دستمال آغشته به خون ناصرالدین ‌شاه بعد ۱۲۵ سال

آفرین امامی روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به ترور ناصرالدین شاه در چنین روزی گفت: بعد از ترور شاه دستمالی را برای جلوگیری از خونریزی  بیشتر  وی روی جای اصابت گلوله گذاشتند و پیکر بی جان وی را درشکه سوار کردند. یکی از همراهان شاه دست تو آستین لباس شاه کرد و برای مردم دست تکان داد تا مردم تصور کنند شاه زنده است.

وی گفت: پیکر شاه از در عالی که هم اکنون در خیابان ناصر خسرو قرار دارد و قرار است به زودی بازگشایی شود به کاخ وارد شد. اما هنگامی که پیکر به کاخ گلستان رسید جانی بر بدن نداشت.

گلستان تنها میراث جهانی تهران

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. نام گلستان این مجموعه ریشه در تالاری به همین نام دارد که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست.

داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید