امیرباقری با اشاره به سهامداران گفت: از آنجایی که بازار سرمایه و سایر بازارها در حال حرکت به سمت تحلیل محور شدن هستند به فعالان بازار توصیه می شود تا دانش تحلیل را بیاموزند، تحت تاثیر سیگنال های ارائه شده در فضای مجازی قرار نگیرند و سعی کنند براساس پارامترهای بنیادی آتی دست به سرمایه گذاری بزنند تا بتوانند سودی را از این بازار از آن خود کنند.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری / آیا بازار یکپارچه قرمز ادامه خواهد داشت؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، روند معاملات بازار سهام در ابتدای هفته گذشته طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و این بازار در ادامه روند نزولی چند وقت گذشته معاملات خود را بر مدار نزولی آغاز کرد.

اکثر فعالان و کارشناسان حاضر در بازار نخستین عامل ایجاد چنین روندی در بازار را وجود ابهام در زمینه مساله برجام اعلام کردند و معتقد بودند که این موضوع می‌تواند به شدت بر روند نزولی قیمت ارز و سهام دلاری محور در بازار داخلی تاثیرگذار باشد، همچنین در کنار این موضوع به بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه اشاره شده است که تقاضا در این بازار تحت تاثیر قرار گرفته است و نقدینگی چندانی وارد این بازار نمی‌شود.

بعد از مدت‌ها تلاش از سوی مسوولان حاضر در بازار برای بهبود وضعیت معاملات بورس، هفته گذشته «محمدعلی دهقان دهنوی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد که سه مصوبه آن اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

وی اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام را از جمله مصوباتی دانست که در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

همچنین رییس سازمان بورس موضوع واریز باقی مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه را شفاف سازی و اعلام کرد طبق مصوبه قبلی باید از محل صندوق توسعه ملی، صندوق تثبیت و توسعه بازار تجهیز می‌شد، به این ترتیب مقرر شد باقی‌مانده واریزی به صندوق های تثبیت و توسعه بازار و امکان انتشار اوراق با تضمین دولت برای تزریق این منابع هم انجام شود.

انتشار چنین صحبت‌هایی توانست بار دیگر اعتماد سهامداران را به این بازار بازگرداند و شاهد رونق معاملات بازار سهام، افزایش تقاضا و سبزپوشی دوباره شاخص بورس در بازار باشیم.

عوامل تاثیرگذار بر تقویت تقاضا در معاملات هفته گذشته

«امیرعلی امیرباقری» به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بازار در ابتدای هفته گذشته فعالیت خود را با فشار فروش آغاز کرد اما با نزدیک شدن به انتهای هفته سمت خریدار قوی تر و تا حدودی موضوع تقاضا در بازار ترمیم شد.

وی به عوامل تاثیرگذار بر تقویت تقاضا در معاملات هفته گذشته بازار تاکید کرد و گفت:  یکی از مهترین علل تاثیرگذار قیمت‌های جهانی بود که با توجه به اتمام نسبی موضوع کرونا در برخی از کشورها و خروج آنها از قرنطینه، حرکت به سمت رشد اقتصادی و مصرف در کامودیتی ها با روند صعودی همراه شد و به دنبال آن نرخ کامودیتی ها افزایش پیدا کرد.

 امیرباقری اظهار داشت: تغییر روند قیمت‌های جهانی، در بازار داخلی بر  سهام وابسته به قیمت های جهانی تاثیرگذار بودند و باعث افزایش قیمت سهای و تقاضا در بازار داخلی شد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار بر تقویت تقاضا تاکید کرد و گفت: نکته دیگری که در بازار با آن روبرو شدیم، بحث قول رییس بانک مرکزی در زمینه احتمال تجدیدنظر در نرخ تسعیر ارز بانک ها و در نظر گرفتن ملاحظات خاصی در این مورد بود که توانست بخشی از نگرانی های فعالان را در این حوزه کاهش و سمت تقاضا در بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

واریز ۲۰۰ میلیون دلار به بورس برای حمایت از بازار سرمایه

وی به بحث صورت گرفته در زمینه تبدیل ۲۰۰ میلیون دلار به ریال اشاره کرد و افزود: قرار است این رقم در راستای تقویت بازار سرمایه و حمایت از قیمت ها به بازار تزریق شود البته بعدها نگرانی هایی مبنی بر تورم زا بودن این اقدام مطرح شد که بانک مرکزی در جوابیه ای اعلام کرد این مبلغ از منابع واقعی تبدیل می شود و باعث تضعیف پایه پول ملی و تورم نخواهد شد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: این پول از لحاظ رقمی و عملکردی تاثیری بر تورم ندارد و فقط جهت بازگشت برای اعتماد به بازار سرمایه و حمایت از این بازار در اختیار صندوق توسعه بازار قرار می گیرد تا بتواند قدری سمت تقاضا را تقویت کند و ثبات را به بازار بازگرداند.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته جاری اشاره کرد و افزود: انتظار داریم در هفته جاری همچنان روند سنگین و قوی در بازار شکل نگیرد اما از بازار یکپارچه قرمز هم فاصله خواهیم گرفت؛ بنابراین با بازاری به نسبت متعادل و معقول تری روبرو هستیم که همین امر منجر به این می شود تا به مرور نگاه ها دوباره به بازار سرمایه بازگردد و تا حدودی از نگرانی فعالان بازار کاسته شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که باید به آن دقت کرد این است که نه تنها بورس بلکه سایر بازارها با ورود اقتصاد ایران به فاز نسبی رکودی و روشن شدن چشم اندازهای سیاسی تحت تاثیر قرار می گیرند و بر معاملات آنها تاثیرگذار خواهند بود.

وی به گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن و حکایت آن از کاهش سه درصدی قیمت ملک در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: به هر حال در این دو سال این کاهش قیمت، کاهشی پررنگی بوده است و انتظار داریم این رویه در میان مدت ادامه پیدا کند.

امیرباقری به بازار ارز و طلا اشاره کرد و گفت: این دو بازار به شدت همبستگی به چشم اندازهای سیاسی دارند و این بازارها هم در کوتاه مدت با ترمیم چشم اندازهای سیاسی و تورم انتظاری روند صعودی سنگین را به خود نمی گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حاکمیت اقتصادی با بررسی متغیرها و آمارها به این نتیجه رسیده است که جلوی سرکوب نرخ ارز را بگیرد و در میان مدت و بلندمدت نرخ ارز را با واقعیات اقتصادی تنظیم کند تا از انتقال تورم به آینده جلوگیری شود و دوباره شاهد ورود شوک به بدنه بازارها نباشیم.

وی ادامه داد: ماحصل این بحث این است که نه تنها بازار سرمایه بلکه  کلیه بازارها در کوتاه مدت از روند صعودی سنگین محروم خواهند بود و اقتصاد ایران به مرور به سمت واقعی سازی پیش می رود.
 
امیرباقری با بیان اینکه بحث آزادسازی قیمت ها یکی از مهمترین مباحثی است که اقتصاد ایران همیشه چشم انتظار آن بوده است، افزود: متغیرها نشان می دهد به مرور این آزادسازی وارد نرخ ارز  شود و امید می رود که به سایر متغیرها سرایت کند تا در میان مدت و بلندمدت در اقتصاد کشور شاهد اقتصاد دستوری نباشیم و وارد اقتصاد بازار باز به معنای امروزی شویم.

وجود ابهامات قانونی در رمز ارزها

 این کارشناس بازار سرمایه به بازار رمز ارزها اشاره کرد و افزود: موضوعی که اکنون باید در زمینه رمز ارزها مورد توجه بسیاری از فعالان بازار قرار گیرد این است که نگاه بنیادی به این رمز ارزها بحث پیچیده ای است، به گونه ای که افرادی که به دنبال بررسی و مواجهه به این بازار هستند اذعان دارند که این بازار به راحتی تحلیل پذیر نیست و با برخی از ابهامات قانونی همراه است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در ایران نمی توان رمز ارزها را به عنوان دارایی حساب کرد، گفت: با توجه به این موضوع به سرمایه گذاران توصیه می شود که با در نظر گرفتن ریسک بالای رمز ارزها بخش اندک سرمایه گذاری را به سرمایه گذاری در این بازار اختصاص دهند تا در صورت نوسانات قیمتی شامل ضرر و زیان های سنگین در این بازار نشوند.

امیرباقری با اشاره به سهامداران گفت: از آنجایی که بازار سرمایه و سایر بازارها در حال حرکت به سمت تحلیل محور شدن هستند به فعالان بازار توصیه می شود تا دانش تحلیل را بیاموزند، تحت تاثیر سیگنال های ارائه شده در فضای مجازی قرار نگیرند و سعی کنند براساس پارامترهای بنیادی آتی دست به سرمایه گذاری بزنند تا بتوانند سودی را از این بازار از آن خود کنند.

 
 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید