آن چنان که منابع مختلف اسرائیل گفته‌اند یائیر لاپید در حال مذاکره با فتالی بنت رهبر ائتلاف یمینا است تا پس از پایان یافتن مهلت نتانیاهو بتواند با سرعت خوبی دولت خود را تشکیل دهد. هرچند این منابع اختلاف دو طرف را زیاد دانستند، اما تاکید کردند که مذاکرات ادامه دارد.

بحران بی‌پایان تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی؛ آفتاب قدرت نتانیاهو رو به غروب

سلام نو – سرویس بین‌الملل: بحران برای بنیامین نتانیاهو تمامی ندارد. از یک طرف باید با تهدیدهای امنیتی روز افزون اسرائیل روبه‌رو شود و در برابر سیاست‌های جدید بایدن دست به انتخاب‌هایی دشوار بزند و از طرف دیگر با بحران عدم توان تشکیل دولت و پرونده فسادی که گریبان او را رها نمی‌کند، دست و پنجه نرم کند.

نتانیاهو از یک سو باید به فکر چگونگی تعامل یا تقابل با بازگشت آمریکا به برجام باشد و هیئتی امنیتی را روانه واشنگتن کند و از سوی دیگر باید تصمیم بگیرد نسبت به تصمیم اخیر دولت جو بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه چه واکنشی نشان دهد. کنار متحدی قدیمی بایستد یا با مخالفت با حرف بایدن دل ترکیه را به دست بیاورد؟

در داخل هم آن چنان که گفته شد اوضاع نه تنها بهتر نیست، بلکه به مراتب بدتر است. «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ به نتانیاهو ۲۸ روز فرصت داد تا دولت خود را تشکیل داده و از مجلس این رژیم رای اعتماد بگیرد، اتفاقی که تا این لحظه موفق به انجام آن نشده و برای آن تقاضای مهلت بیشتری کرده است.

وبسایت وای نت اسرائیل در گزارشی گفته که نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود قصد دارد از رئیس رژیم صهیونیستی درخواست کند مهلت وی برای تشکیل دولت جدید را به پس از ایام عزای عمومی برای قربانیان حادثه "مرون" تمدید کند، حادثه‌ای که به مرگ ۴۵ تن از یهودیان ارتدوکس منجر و باعث افزایش انتقادات از نتانیاهو شد.

سوال مهمی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته این است که آیا رئیس رژیم صهیونیستی طبق قانون، دو هفته دیگر به نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید فرصت خواهد داد یا ترجیح می‌دهد این زمان را به رقبای او بدهد؟ آن طور که رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند رئیس رژیم صهیونیستی به هیچ وجه مایل نیست فرصت نتانیاهو را تمدید کند.

آن طور که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند نتانیاهو در راه تشکیل دولت تا این لحظه هیچ جواب مثبتی در برابر پیشنهاداتش نگرفته است. بنی گانتس، رهبر حزب آبی سفید و متحد پیشین نتانیاهو پیشنهاد او برای نخست وزیری در سال اول دولت ائتلافی را رد کرده و گفته است که در هیچ دولتی با نتانیاهو شراکت نخواهد کرد و به همکاری با فراکسیون مخالف او ادامه می‌دهد.

اما در صورت رد شدن درخواست نتانیاهو برای تمدید مهلت تشکیل دولت در ادامه چه رخ خواهد داد؟ آن طور که وای نت نوشته یائیر لاپید رهبر حزب میانه‌رو یش عتید که مخالف اصلی نتانیاهو است بیشترین شانس را برای تشکیل دولت دارد. لاپید موسس و رهبر حزب یش عتید است و سابقه اتحاد با نتانیاهو و پذیرش وزارت دارایی را نیز در کارنامه خود دارد. از لاپید به عنوان یکی از متنفذترین یهودیان جهان نام برده می‌شود.

آن چنان که منابع مختلف اسرائیل گفته‌اند لاپید در حال مذاکره با فتالی بنت رهبر ائتلاف یمینا است تا پس از مهلت نتایاهو بتواند با سرعت خوبی دولت خود را تشکیل دهد. هرچند این منابع اختلاف دو طرف را زیاد دانستند، اما تاکید کردند که مذاکرات ادامه دارد.

در مجموع شرایط برای بنیامین اصلا مناسبت نیست و او در حال نابودی به پای اشتباهات خود به خصوص در حوزه فساد مالی و ائتلاف سیاسی شده است. نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ قدرت را در اسرائیل در دست دارد و در تمام این سال‌ها با ائتلاف‌های متعددی توانسته قدرت خود را حفظ کند، اما به نظر می‌رسد فساد اقتصادی در کنار بدعهدی در ائتلاف‌های سال‌های اخیر باعث شده تا احزاب سیاسی تصمیم به حذف نتانیاهو از قدرت بگیرند، تصمیمی که البته قطعا ساده نخواهد بود.

از مخالفین برجسته نتانیاهو، لاپید و بنت شانس تشکیل دولت را دارند. هر کدام از این دو برای موفقیت در تشکیل دولت باید احزاب یش‌عتید، امید جدید، کارگر، مرتص، اسرائیل بیتُنا و لیست مشترک اعراب را سر یک میز نشانده و به توافقی بزرگ برسانند، ماموریتی که بسیار دشوار است. حتی اگر چنین ماموریتی تحقق یابد همه به خوبی می‌دانند که حفظ آن بسیار دشوار خواهد بود و عمر دولت ائتلافی به طور طبیعی بسیار کوتاه می‌شود، چناچه ائتلاف‌های اخیر نتانیاهو نیز بسیار سست و شکننده بودند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بحران سیاسی در اسرائیل با وجود واکسیناسیون گسترده کرونا و توافق اخیر این رژیم با اعراب همچنان ادامه خواهد داشت و قرار نیست به زودی شاهد ظهور دولت محکم و طولانی مدتی در این رژیم باشیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید