پژوهشگران گروه بیومکانیک و فیزیولوژی ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی در مطالعه جدید به تاثیر کرونا در راه رفتن افراد پرداختند.

ابتلا به کرونا طرز راه رفتن را هم تغییر می‌دهد!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پژوهشگران گروه بیومکانیک و فیزیولوژی ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی با بررسی فعالیت عضلات افراد بهبود یافته از کرونا و مقایسه آن با افراد سالم دریافتند که الگوی راه رفتن افراد بهبود یافته متفاوت از افراد سالم است و این موضوع احتمال آسیب و سقوط را در آن‌ها بیشتر می‌کند.

بیماری کووید-۱۹ علایم مختلفی همچون تب یا لرز، سردرد، سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، سرگیجه یا درد عضلات و بدن را به همراه دارد. بررسی‌ها نشان داده که علائم این بیماری که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و همچنین وجود درد عضلانی، ممکن است راه رفتن افراد را حتی بعد از بهبود تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به نوپدید بودن این بیماری، مطالعه‌ای درباره ارتباط و تاثیر این بیماری بر روی مکانیک راه رفتن، انجام نشده است. به همین دلیل پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای فعالیت عضلانی افراد مبتلا به کووید-۱۹ را با همسالانشان طی راه رفتن، مقایسه کردند.

برای انجام این پژوهش ۱۵ نفر مرد مبتلا به کووید-۱۹ که بیش از یک ماه از زمان بهبودی و دوره انتقال آن‌ها گذشته بود (حداقل دو ماه از زمان ابتلا) و ۱۵ مرد سالم نیز مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی فعالیت عضلات درشت نی قدامی، دوقلوی داخلی، پهن داخلی، راست رانی، پهن خارجی، دو سر رانی، نیم‌وتری و سرینی میانی افراد شرکت‌کننده در پژوهش ارزیابی شد.

بررسی‌های این تحقیق نشان داد که عوارض حسی و حرکتی ناشی از آسیب اعصاب محیطی که به دلیل کووید-۱۹ ایجاد می‌شود، بر عملکرد عضلات در فازهای مختلف راه رفتن تاثیر می‌گذارد. این مسئله باعث می‌شود الگوی راه رفتن بیماران از نظر طیف فعالیت عضلات، متفاوت از الگوی نرمال شود و باعث افزایش فرکانس سه عضله پهن داخلی، پهن خارجی و سرینی میانی در فاز پاسخ بارگذاری راه رفتن می‌شود.

به گفته محققان این مطالعه: کاهش ظرفیت عملکری عضلات اندام تحتانی، منجر به عدم کنترل مناسب نیروی عکس‌العمل زمین می‌شود که احتمال آسیب و سقوط را در بیماران افزایش می‌دهد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، انجام مطالعاتی در خصوص پیدا کردن شیوه‌های درمانی و مطالعه در مورد اثرات تمرینات توانبخشی، اُرتُز پا و همچنین کفش، بر روی مکانیک اندام تحتانی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بعد از بهبود و گذشت دو ماه از ابتلا و بهبود اولیه را پیشنهاد می‌کنند.

در انجام این پژوهش امیرعلی جعفرنژادگرو، آیدین ولی‌زاده اورنج و کوثر قادری؛ محققان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه فعالیت عضلانی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ با همسالان سالم طی راه رفتن» در فصل‌نامه طب توانبخشی، زیر نظر دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید