رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: نرخ کنونی خودروهای پرتقاضا در حاشیه بازار به شب عید سال گذشته بازگشته است و با نتایج مثبت مذاکرات، ریزش قیمت‌ خودرو ادامه خواهد یافت.

شیب کاهش قیمت خودرو تندتر شد / پراید و پژو چقدر ارزان شدند؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، با شکست مقاومت بازار خودرو در برابر کاهش قیمت‌ها، نرخ خودروهای پرتیراژ داخلی به سطح قیمت‌ها در روزهای پایانی سال گذشته بازگشت. مشاهدات میدانی حاکی است: بازار خودروهای مونتاژی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است.

با تعطیلی نمایشگاه‌های فروش خودرو در ۲‌ماه گذشته تعیین قیمت خودرو به‌دست معامله‌گران فعال در فضای مجازی افتاده است. تحت‌تأثیر تغییر بازیگران بازار، قیمت خودروها از ابتدای امسال افزایش ۱۵ تا ۲۰درصدی را تجربه کرد، اما نتایج مذاکرات سیاسی و چشم‌انداز مثبت احیای برجام موجب تداوم کاهش قیمت در بازارهای موازی شد. ورود نرخ دلار به کانال ۲۳هزار تومان، کاهش نرخ طلا و افت نرخ سکه تا محدوده ۹میلیون تومان و نبود مشتری در بازار خودرو موجب شکست قیمت‌ها در فضای مجازی شده است. به‌گفته فعالان صنفی درصورت تداوم نزول قیمت در سایر بازارهای دارایی، شکست قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ادامه خواهد یافت.
همزمان با آغاز سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو، فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در یک برنامه تلویزیونی، افزایش قیمت خودرو را با توجه به تلاطم‌های اقتصادی طبیعی دانست و گفت: بخشی از افزایش قیمت خودرو ناشی از تشکیل حباب قیمتی است. به‌گفته او، در شرایطی که تقاضا با میزان عرضه متناسب نیست، یقینا بازیگران دیگری در امر قیمت‌گذاری خودرو، تعیین‌کننده می‌شوند.

پراید و پژو در جاده کاهش قیمت‌ها
مشاهدات خبرنگاران همشهری حاکی است: به‌دلیل سیر نزولی نرخ طلا، سکه و ارز، میزان معاملات در بازار خودرو به‌شدت کاهش یافته است. با این روند مشتریان واقعی در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو بوده و فروشندگانی که عجله‌ای برای فروش خودرو ندارند نیز منتظر فروکش‌کردن تب کاهش یا حداقل تثبیت قیمت این خودروها هستند. دیروز در بازار خودرو، قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ با کاهش ۲میلیون تومانی به ۱۹۳میلیون تومان رسید تا به قیمت روزهای پایانی سال گذشته نزدیک شود. همچنین نرخ مدل‌۹۹ پژو پارس اتوماتیک با رینگ آلومینیومی به ۳۳۰، پژو پارس LX رینگ فولادی به ۲۵۸، پژو پارس دوگانه‌سوز به ۲۲۸ و پژو پارس دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۰ به ۲۳۵میلیون تومان رسید. قیمت پژو۲۰۶ تیپ‌۵ به ۲۵۲، پژو ۲۰۶ صندوقدار به ۲۵۱، دنا ۲۲۵، دناپلاس ۳۱۴، دناپلاس توربو ۳۶۰ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به ۴۲۲میلیون تومان کاهش یافت. در محصولات سایپا نیز قیمت پراید مدل‌۱۳۱ با ۲میلیون تومان کاهش به ۱۱۰، پراید۱۳۲ با کاهش ۳‌میلیونی به ۱۱۵، پراید۱۵۱ به ۱۱۴ و نوع پلاس این مدل پراید به ۱۲۰ و پراید۱۱۱ به قیمت ۱۲۸میلیون تومان رسید. همچنین قیمت تیبا به ۱۲۳، تیبا۲ به ۱۳۲، ساینا به ۱۴۱، ساینا S به ۱۴۶، کوییک به ۱۴۸‌میلیون، کوییک‌R به ۱۵۳ و کوییک پلاس اتوماتیک به ۲۰۸ میلیون تومان رسید.

پیشتازی خودروهای مونتاژی در کاهش قیمت‌ها
بررسی روند قیمت خودروهای مونتاژی هم از افت بیشتر قیمت این محصولات حکایت دارد. در بازار خودروهای خارجی نیز به‌دلیل رکود کامل و با وجود افت نسبی قیمت‌ها، تقاضا برای خرید این خودروها تقریبا به صفر رسیده است. دیروز در بازار خودرو قیمت پژو ۲۰۰۸ مدل۹۸ با ۳۵میلیون تومان کاهش از ۸۳۵میلیون به ۸۰۰میلیون و مدل۹۹ این خودرو از ۹۱۰ میلیون به ۸۹۵میلیون تومان رسید. همچنین قیمت رنو ساندرو اتوماتیک به ۴۲۵میلیون، رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک به ۴۴۸میلیون، لیفان X۷۰به ۶۰۵میلیون، جک J۴به ۳۱۰میلیون، جک S۳به ۴۳۰میلیون، جک S۵به ۶۴۳ میلیون، کی‌ام سی T۸به ۷۸۵ میلیون و خودرو جدید بهمن موتور یعنی دیگنیتی پرایم نیز به ۹۰۶میلیون تومان کاهش یافت.

بازگشت قیمت‌ها به شب عید سال گذشته
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با همشهری از تندترشدن شیب کاهش قیمت خودرو در ۲هفته گذشته خبر داد و گفت: میزان کاهش قیمت خودرو در مقایسه با ۲هفته گذشته موجب شده نرخ کنونی خودروهای پرتقاضا در حاشیه بازار تقریبا مشابه قیمت‌ این خودرو در روزهای قبل از نوروز باشد، با این روند به‌نظر نمی‌رسد درصورت تثبیت یا کاهش نرخ‌ها در بازار ارز یا سایر بازارهای سرمایه‌ای مانند طلا و سکه در چندماه آینده نیز افزایش قیمت خودرو را شاهد باشیم. سعید موتمنی، از شکسته‌شدن مقاومت فروشندگان فضای مجازی در بازار خودرو خبر داد و افزود: کاهش نرخ ارز موجب بازگشت آرامش به سایر بازارهای سرمایه‌ای مانند خودرو، طلا و سکه و سرمایه شده و به‌نظر می‌رسد با نتایج مثبت مذاکرات سیاسی و کاهش نرخ ارز، ریزش تدریجی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد یافت. او با بیان اینکه بازار رسمی خودرو به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا تعطیل است، افزود: در بازار غیررسمی نیز تقویت ارزش ریال و کاهش قیمت دلار موجب شده تا خریداری برای انواع خودرو در فضای مجازی وجود نداشته باشد. به‌نحوی که حتی مشتریان نیازمند نیز از خرید خودرو امتناع و زمانی برای خرید مراجعه می‌کنند که قیمت‌ها تثبیت شود. موتمنی با بیان اینکه درصورت تداوم سیر نزولی نرخ ارز حتی طی چندماه آینده نیز افزایش قیمتی در بازار نخواهیم داشت، در مورد احتمال کاهش بیشتر قیمت خودرو، افزود: باید توجه کنیم که کاهش و واقعی‌شدن قیمت خودرو علاوه بر آرامش بازار و ثبات نرخ ارز به میزان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی نیز بستگی دارد و تجربه نشان داده که هر زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش یابد، اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو نیز کاهش می‌یابد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    18 0
    یعنی هنوز (...) هست که این ماشینها رو بخره!!!!!
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      نسل شما ها هنوز منقرض نشده ، شرط میبندم خودت پراید سواری خخخخخخ
  • sadeghzz IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    حالا حالاها قیمت ها بالاست تازمانیکه پژو 206 تیپ 2 70 تا 80 تومن نشه خودرو پایین نیومده یادمه دلار هرروز هزار تومن میرفت بالا ماشین 20 میلیون گرون میشد حالا که دلار رو به کاهشه قیمت ماشین قطره چکانی میاد پایین
  • مارال IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    پرایدچه ربطی به مذاکرات داره.واقعا مسخره است
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    این پراید 7 میلیون هم ارزش نداره هر کجای دنیا این ماشین 1000 دلار هم بدید نمی خرندهرکسی که بیشتر خرید اشتباه کرده سرش کلاه رفته
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 0
    دریغ از یک جدول قیمت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید