امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۰ برابر است با نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان و در این مطلب متن و ترجمه دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان برای شما جمع‌آوری شده است که در ادامه خواهید خواند.

متن و ترجمه دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان / صوت و فیلم
به گزارش سلام نو؛
______________________
بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ وَفِّرْ فیهِ حَظّی مِنْ بَرَکاتِهِ وَسَهِّلْ سَبیلی

خدایا سرشار کن در این ماه بهره ام را از برکات آن و هموار ساز راهم را

اِلی خَیْراتِهِ وَلا تَحْرِمْنی قَبُولَ حَسَناتِهِ یا هادِیاً اِلَی الْحَقِّ الْمُبینِ

به سوی خیرات آن و محرومم مساز از پذیرفتن حسناتش ای راهنمای بسوی حقیقت آشکار

شرح دعا توسط مرحوم آیت الله مجتهدی(ره)

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکاتِهِ

« وفر » به معنی « زیاد کن » خدایا روزی من کن تا از برکات ماه مبارک رمضان حظ و بهره فراوان ببرم، و برکات ماه رمضان همان قرآن خواندن ودعای ابو حمزه خواندن است و گریه کردن بر سختی مرگ و آنچه پس از مرگ در پیش رو داریم

حدیث:

در حدیث آمده است که قبر؛ هر روز به پنج کلمه ندا می کند؛ « القبر و نادی بخمس کلمات » و قبر هر روز صبح به صبح خطاب به ما می کند « انا بیت لوحده » منم خانه تنهایی تو، در قبرستان همه کنار هم خوابیده اند ولی در عین حال غریب هستند، و بغلی از بغلی بی خبر است « فحملوا الی انیسا » یک انیسی برای خودت تهیه کن تا در آنجا تنها نباشی، اعمال نیک بهترین انیس انسان هستند در غربت قبر؛ « انا بیت الظلمه » من خانه تاریکی تو هستم « فحملوا الی سراجا » پس چراغی برای تاریکی قبرت آماده ساز « انا بیت الدیدان » من خانه کرم و عقرب تو هستم پس تریاق و زهری که کرم ها و عقرب ها را از بین ببرد با خود بیاور.

حکایت:

سالها قبل یکی از طلبه ها در مدرسه ما درس می خواند؛ ایشان می گفت: جنازه ای بود که می خواستیم او را دفن کنیم هر مکانی را انتخاب می کردیم؛ عقرب ها به جنازه حمله می کردند، عقرب ها را می کشتیم، ولی هر چه آنها را می کشتیم باز مثل چشمه از زمین می جوشیدند؛ آخر هم خسته شدیم و جنازه را روی عقرب ها گذاشتیم و دفن کردیم.

قبر می گوید من خانه پر از مار و عقرب تو هستم « فاحملوا الی تریاقا » و این روایات می خواهد بگوید که به فکر آخرتت باش ولی ما آنقدر مست دنیا هستیم که ابدا متوجه دشواری های قبر و برزخ و.. . نیستیم، انسانی که بی هوش هست نمی فهمد و به فکر این مسائل نیست، لذا از خدا بخواهیم که ما را هوشیار کند. خدا کند که صدا های عالم معنی را بشنویم! که همواره فریاد می زند « انا بیت الظلمه؛ انا بیت الدیدان؛ انا بیت الغربه »....خدایا توفیق بده از برکات ماه مبارک رمضان استفاده کنیم. حدود چهل سال پیش بود که در روزنامه خواندم؛ مصرف برق در ماه رمضان بالا رفته است؛ و باید هم همینطور باشد و مردم اهل سحر باشند و از برکات ماه رمضان استفاده کنیم

گریزی به مبحث ربا:

«حظ» به معنی بهره می باشد، بعضی ها در معاملات و قرض دادن هایشان بهره حرام می گیرند و اهل ربا هستند، و دولت باید ربا خواران مقابله کند؛ من تعجب می کنم که چرا در جمهوری اسلامی هنوز عده ای ربا خواری می کنند و دولت هم هیچ اقدامی نمی کند! و باید عدهای از طرف دولت تجسس کنند و اهل ربا را شناسایی کنند و مجازات کنند.

پس بهره دو نوع است، یکی بهره حرام مثل با و.. و یکی هم بهره معنوی مثل ماه رمضان که محل بهره های معنوی می باشد.

وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیرَاتِهِ

خدایا راه خیرات را برای من آسان کن، یکی از خیرات افطاری دادن هست، اگر تمکن مالی دارید افطاری بدهید، که ثواب زیادی هم دارد؛ سابق در مسجد افطاری میدادند که باعث جذب بچه ها به مساجد بشود که کار خوب و پسنیده ای بود، یا درخت توت در مسجد می کاشتند تا پای بچه ها به مسجد باز شود، باید مسجد جذابیت داشته باشد تا جوانان و بچه ها به آنجا بیایند الان قالب مساجد پیرمردها هستند! چرا؟!

لذا از خدا بخواهید که را خیرات را برای ما آسان بکند؛ باید از حال از همسایه خود با خبر باشید؛ بعضی ها سحری ندارند بخورند با نان خالی روزه می گیرند؛ و شما مسئول هستید حتی اگر بی خبر باشید! باید تحقیق کنید و از حال همسایه فقیرتان اطلاع داشته باشید.

حدیث:

در روایت است که شخصی مورد مواخذه امام معصوم قرار گرفت که چرا تو از حال همسایه فقیرت بی خبری؟

آن شخص گقت: نمی دانستم

 حضرت فرمودند: مواخذه ات می کنم که چرا نمی دانستی؛ اگر با خبر بودی که و کمک نمی کردی که کافر بودی!! دعا خواندن صرف انسان را بهشتی نمی کند باید زیر بال و پر فقراء را گرفت؛ آن هم نه هر فقیری، بلکه فقیر آبرومند که فقیر هست و اظهار فقر نمی کند.

وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ

خدایا مرا از قبول حسنات محروم نکن، خدایا اگر کار خوبی می کنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و...هستم حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن؛ یعنی کاری نکنم که حسناتم از بین برود، مثلا اگر یک غیبت کنم تمام اعمال چهل روزه من از بین می رود در حدیث آمده است که اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته می شود.

لذا اگر کسی از شما غیبت کرد باید برای او چشم روشنی هم ببرید چون تا چهل روز هر کار خیری که بکند در نامه اعمال شما ثبت می شود؛ در جامع السعادت آمد است که شخصی مورد غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده هدیه فرستاد و تشکر کرد. خدایا کاری کن که حسناتم مورد قبول تو واقع بشود

یا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِین

fy;">ای خدایی که راهنمایی می کنی به سوی حق؛ الان چقدر باید از خدا شکرگذار باشیم که ما را به دین حق هدایت نموده است و همه، شیعیان امیر المومنین علی بن ابیطالب ( علیه السلام ) هستید. «و الی الحق المبین » ولایت اهل بیت هست که خداند ما را به سوی ولایت اهل بیت هدایت نموده است.

متن و ترجمه دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان / صوت و فیلم

 دعای روز نوزدهم ماه رمضان / صوت ۱

 دعای روز نوزدهم ماه رمضان / فیلم ۱ 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید