۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 55247340

حسین علاوی، مشاور امنیتی نخست وزیر عراق از خروج یگان‌های جنگی آمریکا از این کشور خبر داد و اعلام کرد که نیروهای باقی مانده مشاوران، مربیان و متخصصان هستند.

خروج یگان‌های جنگی آمریکا از عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حسین علاوی، مشاور امنیتی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با تاکید بر اینکه تناقضی میان اظهارات ژنرال کنت مک‌کنزی (فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)) و مذاکرات جاری در خصوص جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق وجود ندارد، گفت: ابهامی در مورد چگونگی این حضور و اینکه حضور آنها برای انجام ماموریت جنگی است یا مشاوره به وجود آمده است.

مشاور الکاظمی در امور امنیتی تصریح کرد: در واقع زمانی که آمریکایی‌ها دیگر حضور جنگی در عراق نداشته و این امر با خروج نیروهای جنگی آنها محقق می‌شود، مابقی نیروها در واقع تنها مشاوران، مربیان و متخصصان هستند. حضور آنها در واقع غیرجنگی و مطابق آن چیزی است که در توافقنامه استراتژیک میان دو کشور عراق و آمریکا آورده شده است، علاوه بر این، این حضور در ارتباط با ائتلاف بین‌المللی است که در حال حاضر در عراق و سوریه با داعش می‌جنگد.

علاوی در ادامه گفت: اظهارات فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در چارچوب تعهدات این کشور به حمایت از برنامه‌های آموزشی، تبادل اطلاعات و راه‌های همکاری در زمینه پشتیبانی هوایی جهت هدف قرار دادن داعشی‌های باقی مانده در مناطق حومه‌ای دوردستی بودند که هدف قراردادن آنها در مسیرهای ناهموار و غارها و تونل‌ها برای نیروهای مشترک عراق دشوار و پرهزینه بوده و به راکت و خمپاره و پشتیبانی هوایی نیاز دارند.

او درباره سومین مرحله گفت‌وگوی استراتژیک عراق-آمریکا نیز گفت: دولت عراق در بیانیه مشترکی با واشنگتن اعلام کرد که هیئتی جنگی در خاک عراق حضور نداشته و پس از کاهش تعداد اعضای آن از ۵۲۰۰ به ۲۵۰۰ تن، هیئت مشاوران آمریکایی به یک هیئت غیر جنگی با هدف آموزش تبدیل شده است و همزمان با آن نیز یک تیم فنی از نیروهای مشترک عراق برای تعیین جدول زمانی جهت کاهش تعداد مشاوران آمریکایی و بازگرداندن روابط عراق-آمریکا به مرحله نهم ژوئن ۲۰۱۴ یعنی پیش از سقوط موصل تشکیل شد.

پیش از این ژنرال مک‌کنزی گفته بود، نیروهای آمریکایی بنا به درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارند و به نبرد علیه داعش با همکاری با ائتلاف بین‌المللی ادامه می‌دهند. این نبرد هنوز پایان نیافته است و نیروهای آمریکایی در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهند کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید