وزیر کشور ترکیه از تصمیم کشورش برای احداث یک پایگاه نظامی در شمال عراق خبر داد.

ترکیه به دنبال احداث پایگاه نظامی در شمال عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از منابع رسانه ای، وزیر کشور ترکیه در این باره گفت که این کشور یک پایگاه نظامی در منطقه «میتینا» در شمال عراق احداث می‌کند.
«سلیمان سویلو» با اعلام این خبر بر اهمیت این منطقه برای ترکیه تأکید کرد.

مقام های ترکیه در سال گذشته نیز از تصمیم آنکارا برای ساخت سه پایگاه نظامی در مناطق «هفتنین» و «سینات» در شمال عراق خبر داده بود.

یک مقام ترکیه مهر ماه ۹۹ فاش کرد که آنکارا برای ایجاد پایگاه های نظامی بیشتر با هدف تضمین حضور طولانی مدت خود در عراق برنامه ریزی می کند و قصد دارد پایگاه های نظامی جدید احداث کند.

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به نقل از این مقام در گزارشی نوشت که ترکیه ۱۰ پایگاه نظامی در عراق ایجاد کرده و برای احداث پایگاه های بیشتر به منظور تضمین امنیت مرزهای خود برنامه ریزی می کند. اما به نظر می رسد این امر بهانه ای بیش نیست تا حضور نظامی طولانی مدت خود در عراق را گسترش دهد.

در این گزارش آمده که چند دهه می گذرد و ترکیه همواره در عملیات نظامی در شمال عراق پایگاه های نظامی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و عناصر آن را هدف قرار می دهد اما امسال گستره عملیات نظامی خود را افزایش داده و پایگاه های نظامی جدیدی بنا نهاده است.

پارلمان ترکیه در مهر ماه ۹۹، تمدید اعزام نیروهای مسلح به سوریه و عراق را برای یک سال دیگر  تصویب کرده بود.

خبرگزاری آناتولی با اعلام این خبر اشاره کرد که تصمیم تمدید اعزام نیروهای مسلح به عراق و سوریه با هدف از بین بردن حمله های احتمالی علیه ترکیه و توسط تروریست ها در عراق و سوریه اتخاذ شده است. 

ترکیه از خرداد سال گذشته برای سرکوبی عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) این کشور عملیات گسترده نظامی زمینی و هوایی را آغاز کرده است. 

همزمان وزارت دفاع ترکیه پنجشنبه گذشته از ادامه عملیات خود در شمال عراق علیه پ ک ک خبر داده است.

در همین حال منابع ترک اعلام کردند که در درگیری چند روز گذشته با «پ.ک.ک» ۵ نظامی این کشور کشته شدند. 

از سوی مقابل عراق تاکنون بارها به نقض حاکمیت سرزمینی خود از سوی نیروهای ترکیه اعتراض کرده است.

ارتش ترکیه از شنبه گذشته یک رشته عملیات نظامی شامل حملات هوایی و زمینی علیه پ.ک.ک در شمال عراق آغاز کرده است.

برخی منابع و رسانه‌های ترکیه ای نیز از مشارکت ۵ هزار سرباز در این عملیات، با پشتیبانی هوایی «جنگنده‌های اف-۱۶» خبر دادند.

ترکیه از ۱۰ روز پیش تا امروز حملات مکرری به منطقه دهوک در اقلیم کردستان عراق داشته است که گمان می‌رود در پی کشته شدن یک سرباز این کشور در جریان حمله اخیر به پایگاه نظامی ترکیه در استان نینوای عراق این حملات را تشدید کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بهمن ماه گذشته از گسترش مرحله بعدی عملیات نظامی علیه «پ.ک.ک» سخن گفت که باعث تقویت احتمال تداوم حضور نیروهای ترکیه در مناطق اشغالی در عراق شد. 

آنکار «پ.ک.ک» را در دسته گروه های تروریستی طبقه بندی کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید