۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 55247195

در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱۷۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم و توپ برای هفدهمین هفته متوالی در زمین حقوقی‌ها باقی ماند.

امید بورس به بازگشت حقیقی‌ها است؟

به گزارش سلام نو، دنیای‌اقتصاد نوشت: سهامداران اولین رشد هفتگی شاخص کل در سال جدید را تجربه کردند. هفته‌ای که البته رشد قیمتی تنها نصیب گروه‌های بزرگ دلاری و غیردلاری شد و به همین دلیل نیز شاخص کل بورس تهران توانست کمی در محدوده مثبت تابلو پیشروی کند. به این ترتیب هفته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه در حالی سپری شد که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای رشد ۰۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد و مجددا به کانال ۲/ ۱ میلیون واحد بازگشت.

در مجموع هفته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱۷۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. به این ترتیب توپ برای هفدهمین هفته متوالی در زمین حقوقی‌ها باقی ماند. با وجود این تغییر مسیر شاخص کل در دو روز پایانی هفته سبب شد تا از میزان فروش سهامداران خرد کاسته شود. باید دید آیا این وضعیت در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت تا شاهد بازگشت حقیقی‌ها به زمین خرید سهام باشیم؟

عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه در حالی پایان یافت که سهامداران خرد تنها در یک صنعت به عنوان خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب از ۳۹ صنعت فعال بورس تهران ۳۲ گروه با خالص فروش مثبت بازیگران حقیقی همراه شدند و در ۶ صنعت باقی‌مانده نیز خرید و فروش به تساوی رسید. گروه محصولات فلزی تنها گروهی بود که مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت و در مجموع هفته جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۳۳ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کرد. خریدهایی که در دو سهم از ۶ زیرمجموعه این گروه انجام شد. در این راستا «فاذر» با خالص خرید هفتگی ۴۳۳ میلیون تومانی و «فاراک» با خالص خرید ۷۵۰ هزار تومانی حقیقی‌ها همراه شدند.

در آن سوی بازار بانکی‌ها هر چند در مقیاس هفته با رشد قیمت همراه شدند اما بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها را تجربه کردند. به این ترتیب در مجموع زیرمجموعه‌های گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۴۲ میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

زیرمجموعه‌های دارویی دومین گروهی بودند که سهامداران خرد در لیست فروش خود قرار دادند. در این راستا گروه مواد و محصولات دارویی با خالص فروش ۱۰۷ میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومانی از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. معدنی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۰۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور نیز هرچند کمتر از گذشته اما همچنان با فروش حقیقی‌ها مواجه هستند. زیرمجموعه‌های گروه‌های کالامحور این روزها شاهد رشد قیمت‌ها در بازار جهانی هستند. موضوعی که بر پتانسیل‌های بنیادی این سهام در رشد سودآوری آنها تاکید دارد اما نقدشوندگی بالای این گروه‌ها در شرایطی که دیگر صنایع از شرایط مناسبی در این خصوص برخوردار نیستند باعث می‌شود تا سهامدارانی که تمایل به خروج از بازار یا تامین نقدینگی برای سایر امور خود دارند، بخشی از سرمایه خود را که در این گروه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به فروش برسانند.

در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: روز نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با افت ۶۴/ ۰ درصدی مواجه شد. به موازات این افت، حقیقی‌ها نیز خالص فروش ۳۳۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومانی را رقم زدند. در این روز تنها گروهی که مورد توجه حقیقی‌ها قرار داشت، صنعت دستگاه‌های برقی با خالص خرید ۶ میلیون و ۷۰۵ هزار تومانی بود. بانکی‌ها اما بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را ثبت کردند.

یکشنبه: روز یکشنبه نیز همزمان با افت ۹۶/ ۰ درصدی شاخص کل، سهامی به ارزش ۴۴۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز تنها یک گروه با خالص خرید مثبت حقیقی‌ها همراه شد. در این راستا گروه محصولات فلزی با محوریت «فاذر» جذب نقدینگی حقیقی به میزان ۲۳۵ میلیون تومان را تجربه کرد. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها اما به میزان ۹ میلیارد و ۹۰۸ میلیون تومان همچنان به زیرمجموعه‌های بانکی اختصاص پیدا کرد.

دوشنبه: فروش حقیقی‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و در روزی که شاخص سهام افت ۰۷/ ۰ درصدی را ثبت کرد، شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۷۴ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. برخلاف روزهای گذشته در این روز سهامداران خرد صنایع بیشتری خریدار بودند. در این راستا روز دوشنبه زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. فلزی‌ها نیز در شرایطی مشابه خالص خرید ۳ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومانی از جانب حقیقی‌ها را تجربه کردند. رایانه، محصولات فلزی، چندرشته‌ای صنعتی و کانی فلزی دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران خرد طی دادوستدهای روز دوشنبه بودند. بانکی‌ها مطابق روال روزهای گذشته با خالص فروشی به میزان ۱۱۵ میلیارد و ۲۱۷ میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. پس از آن خودرویی‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵۲ میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه مسیر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تغییر کرد و شاخص کل با رشد ۳/ ۱ درصدی به کانال ۲/ ۱ میلیون واحد بازگشت. روز سه‌شنبه از فروش حقیقی‌ها کاسته شد و به ۹۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان محدود شد. در این روز ۵ گروه شامل فلزات اساسی، چندرشته‌ای صنعتی، فرآورده‌های نفتی، خودرو و انبوه‌سازی با خالص خرید سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در گروه فلزات اساسی به میزان ۶۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان رقم خورد. در آن‌سوی بازار اما بانکی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی ۵۹ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.

چهارشنبه: در پایان هفته هر چند شاخص کل باز هم مثبت بود و رشد ۴/ ۰ درصدی را رقم زد اما خروج نقدینگی حقیقی متوقف نشد. به این ترتیب روز چهارشنبه سهامی به ارزش ۲۹ میلیارد و ۲۲۸ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. از نکات قابل توجه معاملات این روز مشاهده گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در اولویت نخست لیست خرید حقیقی‌ها بود. خوشبینی به مذاکرات و دسترسی به ذخایر ارزی و مهم‌تر از همه احتمال اصلاح نرخ تسعیر ارز از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت سهام بانکی‌ و بازگشت توجه سهامداران خرد به این گروه به شمار می‌رود. شامگاه سه‌شنبه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حساب اینستاگرامی خود از آمادگی بانک مرکزی برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها خبر داد و نوشت: «بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، متناسب با شرایط غیرتحریمی است.» در این میان برخی منابع خبری از افزایش نرخ تسعیر خبر می‌دهند. به گفته قربان‌زاده مشاور رئیس‌مجلس نیز نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به ۱۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت. به این ترتیب روز چهارشنبه سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های بانکی خالص خریدی به میزان ۱۱۵ میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان رقم زدند. پس از آن خودرویی‌ها بودند که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار بیشترین خروج نقدینگی خرد از آن گروه فرآورده‌های نفتی با خالص فروش ۳۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها رقم خورد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید