جمالی با اشاره به تاثیر رقابت‌های سیاسی بر جنجال بودجه گفت: من این ماجرا را فارغ از تاثیرات جناحی و سیاسی، به خصوص انتخابات پیش روی هیئت رییسه مجلس نمی‌دانم. بالاخره نمایندگانی که از سمت جبهه پایداری در مجلس حاضرند بر این ماجرا اصرار دارند و این مسئله را بیش از حد بزرگ کردند.

محمدباقر قالیباف؛ متهم ردیف اول دستکاری بودجه یا در دام جبهه پایداری؟

سلام نو – سرویس سیاسی: تمام ماجرا از جایی شروع شد که  ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، خواستار پاسخگویی وی درباره تغییر در تنظیم جداول بودجه ۱۴۰۰ شدند.

در این نامه که در اختیار رسانه‌های مختلف قرار گرفته است با اشاره به اینکه جداول بودجه تا حدود ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ به کرات تغییر کرده است، بیان شده است: در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است و متاسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری در توییتی در این رابطه نوشت: بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به جناب قالیباف با تاکید بر شفافیت در تنظیم، بررسی و تصویب بودجه سالانه کشور بعنوان عالی‌ترین برنامه و سند مالی کشور، نسبت به تغییرات گسترده ارقام و اعداد جداول بودجه توسط یک یا چند نفر پس از رای‌گیری لایحه در صحن مجلس اعتراض کردند.

این نماینده مجلس با اشاره به ماجرای عدم تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در روزهای نخست همین مجلس، نوشت: اجازه نخواهیم داد کسانی در این مجلس همان مسیر تخلفات تاجگردون در مجلس لاریجانی را بروند.

احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز طی نامه ای به قالیباف در خصوص دستکاری بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد: جدای از اشکال اصولی و نواقص قانونی و محدودیت‌های تحمیلی اقتضایی در مسیر، آن چیز که اهمیت ویژه دارد، تغییر ارقام در جهت منافع فردی و یا منافع اشخاص حقیقی و حقوقی خاص است که خیانت بوده و به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست.

در مقابل حسین قربانزاده، مشاور رییس و دبیر کارگروه مشورتی تحول مجلس، جداول منتشر شده را فاجعه و  شیطنت رسانه‌ای دانست و تاکید کرد که همه علاقمندان می توانند قانون بودجه ۱۴۰۰ که در همه سایت ها ابلاغ شده و منتشر شده را ببینید و دریابند که این مصوبه مجلس نیست.

وی با اشاره به انتشار مصاحبه اخیر ظریف گفت: اگر هدف بعضی ها پوشاندن فایل صوتی آقای ظریف است باید بگویم در این فضا کار خودشان را کردند. در مورد موضوع نامه نمایندگان هم باید بگویم این نامه هیچ ربطی به این ادعا نداشته بلکه در هر دوره نمایندگان در خصوص جزئیات جداول توضیحاتی می خواهند و در همین راستا توضیح داده می شود.

محمد جواد جمالی:

ماجرای تغییرات در بودجه بزرگ‌نمایی شده / پای رقابت‌های سیاسی برای انتخابات هیئت رییسه در میان است

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با سلام نو، تغییرات در جداول بودجه را عجیب و جدید ندانست و تاکید کرد که جنجال‌های اخیر بیشتر محصول رقابت‌های سیاسی داخلی مجلس و نزدیک شدن به موعد انتخابات هیئت رییسه و کمیسیون‌ها است، نه محصول اتفاقی عجیب و غریب در بودجه

وی با اشاره به روند بررسی بودجه در مجلس گفت: بودجه کشور به شکل یک لایحه از سوی دولت به مجلس می‌آید و همیشه در مجلس چکش‌کاری‌هایی می‌شود، اما مجلس هیچ وقت نمی‌تواند تغییراتی در لایحه بدهد که مطالبات اصلی دولت در بودجه لحاظ نشود، چون آن زمان شورای نگهبان هم با مسئله مخالفت می‌کند و می‌گوید شما لایحه را به طرح تبدیل کرده‌اید. اکنون هم به نظر نمی‌رسد آن سطح از تغییرات که در رسانه‌ها مطرح است در بودجه رخ داده باشد.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: در نتیجه تغییرات نباید زیاد باشد و صرفا می‌تواند شامل برخی موارد اساسی، برخی رویکردها یا هماهنگی بودجه با برنامه‌های پنج ساله باشد.

محمدباقر قالیباف؛ متهم ردیف اول دستکاری بودجه یا قربانی جبهه پایداری؟

وی با اشاره به اینکه در چند دوره اخیر کمسیون تلفیق وظیفه بررسی بودجه را دارد گفت: در این میان رسم بر این بود که جداول بودجه با اختیاری که کمیسیون تلفیق داشت و بر مبنای تصمیمی که کمیسیون‌های دیگر می‌گرفتند تغییر می‌کرد. در نتیجه من می‌توانم بگویم چنین تغییراتی سابقه داشته، اما تغییرات عدد و رقم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون‌های تخصصی رخ می‌دهد و این طور نیست که مستقل و پنهانی باشد. آن طور هم که برخی اطرافیان آقای قالیباف گفتند هر تغییر رخ داده با اطلاع و هماهنگی کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه بوده است.

جمالی با اشاره به تاثیر رقابت‌های سیاسی بر این مسئله افزود: من این ماجرا را فارغ از تاثیرات جناحی و سیاسی، به خصوص انتخابات پیش روی هیئت رییسه مجلس نمی‌دانم. بالاخره نمایندگانی که از سمت جبهه پایداری در مجلس حاضرند بر این ماجرا اصرار دارند و این مسئله را بیش از حد بزرگ کردند و به نظر می‌رسد ماجرا به شکلی که در رسانه‌ها بازتاب یافته نباشد.

وی با اشاره به تغییرات فضای مجلس افزود: انتخابات سال‌ اول عموما به دلیل شکل نگرفتن فراکسیون‌های سیاسی راحت‌تر است ولی در سال‌های بعد رقابت جدی‌تر می‌شود. امروز هم در بدنه فراکسیون اکثریت تفکرات مختلفی وجود دارد و از همین حالا استارت رقابت برای کمیسیون‌های مختلف و هیئت رییسه زده شده است. بعید نیست که با توجه به نزدیکی رقابت هیئت رییسه و ریاست جمهوری شاهد حواشی بیشتری برای آقای قالیباف باشیم.

جمالی با اشاره به نامه ۱۰۰ امضایی به قالیباف به یکی از مشکلات اساسی مجلس اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات مجلس امضا گرفتن برای نامه‌های مختلف است. نمایندگان گاهی به خاطر رودربایستی یا مسائل دیگر نامه‌ای را امضا می‌کنند و بعدا از امضای خود منصرف می‌شوند. آن چنان که من دیدم همین نامه ۱۰۰ امضایی اخیر هم مشکلاتی داشته و یکی از نمایندگان هم گفت که با تمام محتوای نامه موافق نیست. همین حالا هم اگر از هر ۱۰۰ نماینده امضا کننده بپرسیم می‌بینیم که همه با محتوای کامل نامه موافق نیستند.

شهاب‌الدین بی‌مقدار:

اگر ادعاها صحت داشته باشد کار قالیباف بدعت است و باید جلوی آن را گرفت

شهاب‌الدین بی‌مقدار اما نظری متفاوت از جمالی دارد. این نماینده پیشین مجلس به سلام نو می‌گوید: من خاطرم نیست که چنین اقدامی در مجلس انجام شده باشد، اگر انجام می‌شد که ما اعتراض می‌کردیم. البته مجلس یک مصوبه می‌داد و رقمی کلی را به پروژه‌هایی که نمایندگان معرفی می‌کردند اختصاص می‌داد، که این مورد هم یک نوبت رخ داد.

محمدباقر قالیباف؛ متهم ردیف اول دستکاری بودجه یا قربانی جبهه پایداری؟

وی با اشاره به ضرورت دقت در این ماجرا می‌گوید: اگر این کار به آن شکلی که گفته می‌شود واقعا انجام شده باشد بدعت بسیار بدی است و من خدا خدا می‌کنم که انجام نشده باشد و رییس مجلس، رییس کمیسیون تلفیق و چند نفر دیگر دور هم دست در جدول بودجه نبرده باشند.

این نماینده پشین مجلس با اشاره به دفاعیات مطرح شده می‌گوید: اگر حق با مدافعان این مسئله است، جداول پیوست بودجه را قبل و بعد از ابلاغ به دولت منتشر کنند و نشان دهند که تغییری رخ نداده است و خیال همه را راحت کنند.

وی در انتها با اشاره به محدودیت‌های بودجه گفت: البته باید بدانیم سقف بودجه مشخص است و اگر بخواهند به جایی بودجه بدهند باید از جایی بودجه کم و به جای مد نظر خود اختصاص دهند.

باید پرسید آیا محمدباقر قالیباف آن طور که جمالی گفته قربانی رقابت‌های درون مجلس با پایداری‌ها شده یا آن طور که برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها می‌گویند بدعتی تازه گذاشته است؟ ادعای اطرافیان قالیباف درباره بدون تغییر ماندن جداول درست است یا گزارش‌هایی مثل گزارش روزنامه سازندگی که خبر از تغییر ۲۰۰ بند از جداول بودجه و تغییر برخی از احکام آن داده و نشان از بهبود وضعیت ارگان‌هایی مثل صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها باید منتظر گزارش‌های بیشتر و البته مواضع دولت و سازمان برنامه و بودجه بود.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید