ساداتیان با اشاره به احتمال نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرض کنیم که ظریف واقعا نامزد ریاست جمهوری است و می‌خواهد در انتخابات حاضر شود، این حجم از کار و تخریب رقیب از سوی گروهی که ادعای ایثار و فداکاری و جان بر کفی در راه کشور را دارد، معنایی جز دنیاخواهی و قدرت‌طلبی نمی‌دهد.

زور مخالفین برجام به ظریف نمی‌رسد چون رهبری پشت مذاکرات فعلی است / جریانی نگران است که با موفقیت مذاکرات وین، ریاست جمهوری را از دست بدهد

سلام نو – سرویس سیاسی: از زمانی که فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز منتشر شد برخی از مخالفین ظریف این کار را اقدامی انتخاباتی از سوی شخص خود او دانستند. به باور آن‌ها این فایل استارت انتخاباتی ظریف بود و او با دوگانه میدان و دیپلماسی می‌خواست دوگانه مذاکره و مقاومت را باز تولید کرده تا در انتخابات ۱۴۰۰ به پیروزی برسد.

اما آیا واقعا چنین است و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران منافع ملی و اعتبار سیاسی خود را برای پیروزی در انتخاباتی حراج کرد که رد یا تایید صلاحیتش در آن مشخص نیست؟

جلال ساداتیان، دیپلمات و کارشناس روابط بین‌المل، در گفت‌وگو با سلام نو چنین فرضیه‌ای را از اساس خطا می‌داند و می‌گوید: این‌هایی که چنین ادعاهایی مطرح می‌کنند، چرا قبلش این را نمی‌گویند که ظریف نامه‌ای خدمت رهبری نوشت و از ایشان خواست کمک کنند مذاکرات به نتیجه برسد و تاکید کرد که قصد شرکت در انتخابات را ندارد؟ ظریف چنین نامه‌ای را نوشت تا این هجمه‌ها و حمله به منافع ملی متوقف شود.

وی ادامه داد: نه در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ دیگر کشورها نیز بی‌سابقه است که هیئتی از یک کشور با اجازه رهبر آن در حال مذاکره با دشمن و رقیب باشد و در داخل این حجم عظیم از حملات علیه آن صورت بگیرد.

این دیپلمات کهنه‌کار با رد دوباره فرضیه انتشار فایل مصاحبه توسط شخص ظریف گفت: اصلا بیاییم فرض کنیم که ظریف این فایل را منتشر کرده باشد، که نکرده است، این همه حمله و فحش به گروهی که در حال ماموریت برای کشور و در حال مذاکره است به نفع کشور است؟

ساداتیان با اشاره به احتمال نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرض کنیم که ظریف واقعا نامزد ریاست جمهوری است و می‌خواهد در انتخابات حاضر شود، این حجم از کار و تخریب رقیب از سوی گروهی که ادعای ایثار و فداکاری و جان برکفی در راه کشور را دارد، معنایی جز دنیاخواهی و قدرت‌طلبی نمی‌دهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره تاثیر احتمالی این فشارها بر عزم دیپلماتیک نظام گفت: زور مخالفین به ظریف نمی‌رسد چون رهبری پشت مذاکرات فعلی است تا ماجرا به سرانجام برسد. دلیل این امر هم این است که محور این مذاکرات بحث منافع ملی است نه شخص محمدجواد ظریف، ولی این جریان احساس خطر می‌کند و نگران است با به سرانجام رسیدن این مذاکرات، ریاست جمهوری را از دست بدهد.

وی ادامه داد: شاید این گروه صرفا نگران نامزدی شخص ظریف نیستند و نگرانند در صورت موفق شدن مذاکرات او از شخص دیگری حمایت کند و کار را بر آن‌ها سخت کند.

ساداتیان با تاکید بر اهمیت فرصت دیپلماتیک ایران گفت: امروز بحث منافع ملی و امنیت ملی است و مشخص نیست اگر این فرصت از دست برود در دولت بعدی چه رخ می‌دهد. نگرانی مخالفان ظریف این است که او این مذاکرات را به سرانجام برساند و در دولت بعد هم بتواند موقعیت خود را حفظ کند.

وی در ادامه گفت: به نظر من به هر شکلی این دو ماه مجموعه نظام تحمل می‌کند تا ظریف کارش را پیش ببرد و مذاکرات را به سرانجامی مشخص برساند. خود او هم نشان داده که در فشارها به نفع منافع ملی ایستادگی خواهد کرد.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که به نظرش چه جریانی پشت انتشار فایل صوتی ظریف است گفت: به نظرم نفوذی‌های روسیه این فایل را منتشر کردند تا این مذاکرات را تخریب کنند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    تحلیل از این آبکی تر ندیده بودم. از این بدتر این که اگر مذاکراتی که رهبر چندان موافق آن نبود از همین الان دارند به پای رهبری می گذارند که اگر به نتیجه نرسید بذارند به پای نظام. متأسفم که آخرتتون رو به دنیا می فروشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید