تمساح‎ها از قدیمی‌ترین حیوانات کره زمین محسوب می‌شوند که بدون جویدن، غذا می‌خورند سپس سنگ‌ها را می‌بلعند تا به آن‌ها کمک کند غذای داخل معده‌شان هضم و تجزیه شود.

 اشک تمساح چیست؟ | حقایق جالب درباره تمساح ها  که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید

تمساح‌ها جزو قدیمی ترین موجودات کره زمین هستند که حیاتشان همچنان ادامه دارد، نکات جالبی درمورد آنان وجود دارد که خوب است بدانید.

حدود ۲۴۰ میلیون سال پیش، زمانی بود که دایناسورها آزادانه پرسه می زدند و تمساح ها در کنار آنها همزیستی می کردند. در واقع ، تمساح ها تنها حیواناتی هستند که تصور می شود از سیارکی که جمعیت دایناسورها در آن از بین رفته است زنده مانده اند. آن‌ها از انقراض دسته جمعی جان سالم به در بردند و صدها میلیون سال رشد و نمو کردند. بنابراین ، به راحتی می توان گفت که تاریخ آن‌ها در زمین، یک تاریخ طولانی و مرموز است!

۱. آیا می دانید ۲۳ گونه مختلف تمساح در این کره خاکی زندگی می کنند؟ با این حال، استرالیا فقط دو گونه از آنها را دارد - تمساح آب شیرین و همچنین تمساح مصب. علی‌رغم نام آن‌ها، هر دوی این گونه ها می‌توانند در آب شیرین یا نمکی زندگی کنند. گونه‌های دیگر را می توان در مناطق گرمسیری در سراسر آفریقا ، آسیا و قاره آمریکا یافت.

۲. تمساح ها می توانند در محیط های مختلف زندگی کنند. برخی از این‌ها ممکن است در دریاچه‌ها ، رودخانه‌ها، آب‌های شیرین یا شور باشند.

۳. تمساح ها مانند اکثر خزندگان حیواناتی خونسرد هستند و ترجیح می دهند در مناطق گرمسیری نزدیک به تالاب‌ها زندگی کنند. آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند گرما تولید کنند، بنابراین تا زمانی که هوا دوباره گرم شود، به یک دوره خواب طولانی می روند.

۴- گرچه از آن زمان تاکنون بشر جایگزین آن‌ها شده است، اما تمساح ها زمانی در راس زنجیره غذایی بودند. البته ، ما تقریباً درباره ۱۰۰ میلیون سال پیش در دوران مزوزوئیک صحبت می کنیم.

۵. اگرچه عضلات فک آن‌ها کاملاً ضعیف و حساس به لمس هستند به طوری‌که انسان قادر به بسته نگه داشتن آن به وسیله دست است، اما یکی از قوی ترین گزش ها را در میان حیوانات دارند. به عنوان مثال ، آیا می دانید که نیروی گزش تمساح آب شور تقریباً سه برابر شیر یا ببر است؟

۶. شاید یکی از جالب ترین واقعیت ها در مورد گونه های تمساح در مورد تولید مثل آن‌ها باشد. هنگامی که یک تمساح ماده تخمگذاری می‌کند (که می تواند در هر بار حداکثر ۶۰ عدد تخم وجود داشته باشد) ، درجه حرارت محل تخمگذاری جنسیت کودک را تعیین می کند. اگر دما کمتر از ۳۲ درجه سانتیگراد باشد، کروکودیل‌های کودک ماده خواهند بود و اگر بالاتر از آن باشد، نر خواهند شد.

۷. تا به حال اصطلاح "اشک تمساح" را شنیده‌اید؟ یک افسانه قدیمی وجود دارد که تمساح‌ها هنگام بلعیدن طعمه‌های خود گریه می‌کنند. گرچه تمساح‌ها غده‌هایی دارند که می‌توانند اشک تولید کنند، اما در حقیقت گریه محسوب نمی‌شود. تمساح در حالی که غذا می‌خورد هوای زیادی را می‌بلعد که بر غده مژه تأثیر می‌گذارد و باعث جاری شدن اشک می‌شود.

۸- تمساح‎ها بدون جویدن، غذا می‌خورند سپس سنگ‌ها را می‌بلعند تا به آن‌ها کمک کند غذای داخل معده‌شان هضم و تجزیه شود.

۹. خزندگان بزرگ معمولاً حیوانات قبلاً کشته شده‌ای مانند موش ، ماهی و... را می‌خورند. با این حال، تمساح‌ها در طبیعت معمولاً به دنبال سخت پوستان، قورباغه‌ها، پرندگان، گوزن‌ها و غیره می‌روند اگر چه توانایی خوردن هرچیزی را دارند.

۱۰-حتی اگر وجود کروکدیل‌ها از زمان دایناسورها تاکنون درست باشد برخلاف نظر رایج، آن‌ها جاودانه نیستند و عمرشان تقریباً ۴۰ سال است ، با این حال گفته شده است که گونه های بزرگی مانند تمساح آب شور و نیل، ۸۰ تا ۱۰۰ سال عمر می کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید